Inköp av IT-utrustning, hyra kontor hemma m.m

Hej,

Jag har sagt upp mig och kommer nu börja jobba som IT-konsult, projektledare, nu i höst. Jag funderar lite över saker som jag tänkt köpa via mitt företag samt dra av för.

Datorutrustning(totalt ca 50 000kr)

Om en dator är under 0.5 prisbasbelopp och har en ekonomisk livslängd på mindre än 3 år kan jag dra av detta direkt.
Jag har tänkt köpa en bärbar dator för ca 20 000 men även en stor skärm (istället för två små) för ca 22 000kr. Skärmen motiverar jag med att jag behöver ha en stor (ultrawide + hög refreshrate för mina ögon) för stora excelark med många kolumner samt arbete i PLM system där många fönster med produktarkitekturer visas). Räknas detta som två separata delar som båda understiger 0.5 prisbasbelopp som jag kan dra av? (vem avgör vad förväntad livslängd är och om det är under 3 år?).
Mus + tangentbord
Dockningsstation
Headset

Telefon + abonnemang.

Kan jag stå på abonnemanget eller måste mitt aktiebolag stå på abonnemanget då?

Hyra ut sitt rum i villa till aktiebolaget.

Jag har en separat ingång utifrån till det som jag tänkt ska vara kontor. Totalt på 12 kvadratmeter med två låsta dörrar in mot övriga delar av villan. Ingen i familjen använder rummet. Då jag använder rummet i tjänsten kan ingen annan i familjen (även om de skulle vilja) använda rummet då jag har konfidentiella möten där. I stan hittar jag ner mot 2000kr / mån för kontorshotell. Men problemet är att jag måste ah eget rum då mina möten behandlar konfidentiell information. Är det då skäligt med 4000kr/mån att ta ut i hyra (som är de billigaste jag hittar i min stad)?

Jag har svårt att tolka vad skatteverket verkligen menar med “särskild inrättad del av din bostad” och om jag uppfyller detta eller ej.

Jag har läst att man inte får understiga 50% av aktiekapitalet, dvs. 12 500kr. Jag har tänkt att låna ut pengar till atkiebolaget tillfälligt för att kunna köpa in all min utrustning. Jag vill inte ta ut ränta utan bara kunna föra tillbaka mina pengar när jag väl fått in pengar från fakturerade timmar. Gör jag bara ett villkorat aktieägartillskot? Är det något speciellt att behöva tänka på?

Tack på förhand!

Läs mer här
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.4/339128.html
Dator + skärm kan nog anses ha ”naturligt samband”.

1 gillning

Om det är ögonen du är rädd om är det viktigare med vettig belysning.
Men det är inte lika kul att spela på.

2 gillningar

Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Det finns ett samband mellan högre uppdateringsfrekvens och minskad ansträgning för ögonen, särskilt vid längre tids kontorsarbete.

Föddes du cynisk eller har du slipat på det med tiden? :smile:

1 gillning

Super bra info, tack Milson. Hade inte koll på det naturliga sambandet mellan de olika delar.

Klart att en high end skärm oftast är bra på mycket och till mycket, men rent krasst kan man ju köpa rejält mycket billigare skärmar om man kan tänka sig att offra just möjligheten att spela på dem. Jag kör t ex två 4K-skärmar från Dell på 32", en i landscape och en i portrait bredvid. De suger förmodligen att spela på men har väldigt behaglig bild för produktivitetsjobb.

Störst skillnad för ögonen gjorde dock ett par billiga uppgraderingar:

1. Led-slinga (dimbar) bakom skärmarna för ljusdiffusering
  2. Monitorlampa/diffuserad avbländande lampa till skrivbordet (Logi Litra)
  3. Omgivande belysning i rummet
    Allt dimbart och ställbart i ljustemperatur.

För övrigt kan jag varmt rekommendera en flexibel monitorarm, elektriskt höj/sänkbart skrivbord och en ergonomisk kontorsstol. Klart värt det.

2 gillningar

Dator brukar gå som förbrukningsinventarie och går därmed att direktavskriva om den har ett värde under ett halvt prisbasbelopp. Men köper du även skärm kan det anses vara “en enhet” som redan nämnts. Kan du argumentera för att det är två skilda enheter kan du direktavskriva dem båda, men gör köp vid olika tillfällen i så fall.

Mobilabonnemanget ska stå på företaget om du vill dra av momsen.

Ditt företag kan hyra rum av dig som privatperson, men hyran ska beskattas med 30% och är ni två som står på huset ska hyran fördelas efter er andel. Hyran ska vara marknadsmässig, du ska inte jämför med kontorshotell utan istället kika på vad du skulle kunna ta i hyra om ett annat företag hyrde rummet i fråga. Men runt 3000kr verkar vara någon allmän rekommendation.

Ett vanligt kontor hemma är svårt att få igenom som “särskild inrättad del av din bostad”, så vissa inköp kommer du inte kunna ta på företag jämfört med om du hade hyrt kontor på ett kontorshotell.

Att du jobbar med konfidentiell information faller som argument om du inte har ett säkerhetsklassat arbete.

Att låna pengar till företag går bra, ska vara villkorat aktieägartillskott och det ska finnas dokumenterat vad lånet avser och hur avbetalningsplanen ser hur.

1 gillning

Du menar en Emperor XT? :slight_smile:

https://mwelab.net/cdn/shop/files/Emp_Home_2f370c49-1ee6-4498-9571-6a9615e6f5c2.jpg?v=1645654813&width=1400

1 gillning

Förvånansvärt billig ändå.
Men nej, jag själv kör ett vanligt skrivbord höj/sänk, en lite dyrare stol från Herman Miller och lite tillbehör i form av monitorarmar, belysning etc för att få det rimligt ergonomiskt och snyggt.

Man ser ut som en Alien när man blir ett med Emperor XT-stolen. Går väl inte att få det mer scifi-estetiskt än så. :nerd_face: :rofl: