Tänkte höra ni kunniga människor inom ergonomi. Sitter idag med en vanlig setup, dvs klassiskt Logitech tangentbord med liten avlastning med hjälp av en framkant och en helt vanlig logitech mus. Har efter nu många år vid dator och antagligen fel ergonomi börjat få ont i höger axel. Fick tips om att kolla på en så kallad mousetrapper där man samlar händerna framför sig.
Någon som har jobbat med mousetrapper? Vad jag har hört så kräver det en hel del tillvänjning?
Hej! Jag har i mitt arbetsliv först kört rollermouse (med pinne) sen har jag använt mousetrapper i många år. Jag tycker den senare är ypperlig. Ger bra ergonomisk position och jag får bra ”finlir”. Tycker alltså mousetrapper är bättre för att det ska bli som jag vill. Jag har i alla fall lika bra kontroll som med vanlig mus och mycket bättre ergonomi. Inlärningstid är säkert någon dag men inte mer än så.
Kompisarnas barn testade igår och de fattade vinken på nån minut
Hej! Jag har inte provat Mousetrapper, men har använt RollerMouse i många år och är mycket nöjd med det. Eftersom Veronica ovan provat båda är säkert Mousetrapper också utmärkt. Jag tror inte heller att tiden för tillvänjning behöver vara särskilt lång.
Du tänker säkert redan så, men eftersom du har börjat få problem rekommenderar jag en ordentlig översyn av din sittställning, för Mousetrapper/RollerMouse är bara en pusselbit.
Hoppas du blir bättre!
Jag gillar Logitech Ergo, kör den hemma o på jobbet. Den verkar heta M575 nu och kostar 600kr. Det är en rollermus så man har den framför sig med korrekt inåtroterad axel, sätter den framför tangentbordet.
JAg är tvärt om. Hatar MouseTrapper. älskar däremot Roller Mouse. Särskild Roller Mouse Red. Dem är riktigt bra. Jag gillar pinnen mycket bättre än den plastiga känslan på Rollermousen där man scrollar…
Samtidigt använde rjag dock mycket mus också. Jag har alltid gillat avancerade möss som har programmerbara knappar och scroll i sidled på rullhjulet.
Typ Logitech MX Anywhere som jag har till jobblaMX MAster 3 S, och den är suverän.
Annars kan manockså testa Logitechs vertical mouse som att testa. Jag gllar kombon av Roller mouse och vanlig mus.
För mycket användande av Rollermouse/Moustrapper har för mig skapat ont på andra ställen än höger axel, så en kombo att variera sig med funkar bäst för mig. Tänker att variation är viktigare nästan än att ha samma positon alltid. Märker det som sagt sjävl när man jobbat på ett sätt för länge.
Du behöver sannolikt sjukgymnastik för att få ordning på den befintliga skadan. Den försvinner inte av sig själv även om den kan märkas mindre om du gör förändringar.
Mousetrapper är bra. Är det för hemmabruk kan du köpa en begagnad ganska billigt.
Den modell jag har använt mest är den med musen som “rullpinne”. Sedan finns det varianter med platta och även med liten spak, som på laptop. Gillar rullpinnen bäst. Sådana finns även i äldre analog version anpassad till vanlig mus.
Jag har aldrig haft några sådana större problem ej heller frun under långa arbetsliv. Trackball gillar vi båda.
Jag har hört av arbetskamrater som använder mousetrapper att dom verkligen gillar den. Kommer inte ihåg hur länge dom hade använt den då dock.
Min fru började långt tillbaka i tiden klaga lite över musarm trots att hon använde båda händerna omväxlande med musen och jag fick henne att byta till “trackball” istället. Det gjorde susen… Samma typ som jag länge använt hemma.
Helt annorlunda eftersom man inte behöver röra eller spänna armen/axlarna. Handloven vilar på underlaget. Symmetrisk och funkar därför lika bra med både höger och vänster hand.
Ex “Logitech Trackman Marble” . Ca 700 Sek. Helt optisk.
Verkar ha evigt liv men plasten på min (ljus) börjar bli gulnad efter 10++ år.
Börjar vara svår att få tag på. (Dags att jag köper en i reserv )
Kräver lite tillvänjning men jag kunde även växla helt sömlöst mellan trackball och mus som omväxling.
Det verkar som det är ganska ovanligt numera med trackballs. Tycker jag är märkligt ?.
Jag har även använt en variant med stor kula i ca 10 år som var annorlunda och även den bra men den verkar inte gå att få tag på längre.
Finns många andra varianter men dom har jag inte provat längre tid.
När IT personer skulle hjälpa mig med något “lite snabbt” svor dom över sin ovana med trackball med stor kula.
Jag använder samma utrustning som du ( tangentbord + vanlig billig trådlös mus ) och det fungerar alldeles utmärkt trots hög ålder.
Självfallet skall du prova ut redskap som passar dig bäst - men långsiktigt är det viktigt att även träna kroppen tex på gym så du får motståndskraft mot fysiska ( och mentala ) påfrestningar.
Sedan finns det även annat att tänka på som bra stol, bra kanske höj/sänkbart bord och framförallt bra belysning.
Inte svar på din fråga, men hade rekommenderat de som kan att skaffa ett ordentligt ergonomiskt tangentbord och i så stor utsträckning som möjligt endast använda detta, det vill säga att undvika musen. Det är nog det bästa rent ergonomiskt jag har gjort.
Använder rollermouse och är mycket nöjd, funkar toppen för att klicka “någolunda” rätt - typ på en länk eller nästa mail i listan. Om jag ska sitta och kryssa i flervalsfrågor så blir det vanliga musen men sedan återgår jag gärna till rollermouse.
Den typ av träning som behövs vid tennisarmbåge och/eller musarm är en annan än den man normalt får till på gym. Det behöver inte vara omöjligt men det är träning hemma med gummiband och individuellt anpassade övningar som är det normala. Sedan kan säkert någon duktig person ordna med något motsvarande med olika gymmaskiner också.
Jag har själv haft båda dessa problem samtidigt och fick ett träningsprogram ordnat på en rehab-klinik. Det var bra och gav snabbt resultat.
Hade rollermouse i ett år. Gillade det men blev inte bättre rent smärtmässigt. Vad som hjälpte i slutändan var att besöka fysioterapeut via företagsvården, fick väldigt bra hjälp direkt.
Prövade även lokala VC men fick inte korrekt vård där.
Idag har jag delat vertikalt tangentbord istället och då funkar inte rollermouse. Men har lite olika möss, t ex vertikal och bytar arm ibland. Har dock siktet inställt på att köpa Dygma Defy.
Problemet med mousetrapper, rollermouse,touchpads,trackball och liknande är att man ständigt har handlederna vinklade vilket korsar benen armen vilket leder till andra problem såsmåningom. Så jag är inte helt såld på de lösningarna. Att lära sig att använda musen mindre och tangentbordet mer och gärna ett vertikalt tangentbord tror jag är betydligt bättre.
Kört mycket med Mousetrapper enligt ovan bild. Slitit ut två st. Inne på min tredje.
Bytt numera nästan helt till Logitech MX Vertical som jag är väldigt nöjd med.
Har även en Logitech MX Master 3S som extra enhet ifall jag behöver mycket mer precision och snabbhet vid kortare tillfällen.
MX Vertical är placerad precis framför magen/bröstkorgen på bordet för att få rätt vinkel på hand/arm/axel. När man har smärtor så märker man direkt när positionen är fel och var man ska ha musen för att minimera ansträngningen.
Mousetrapper är bra, men det går för långsamt för vissa typer av jobb även om man är van vid den. Sen är den svår att transportera om man har flera arbetsplatser.
Jobbar hemma, på kontoret och ute hos kund vilket gör det jobbigare om man ska ha Mousetrapper överallt.
Jag har tidigare haft problem med ryggen från och till(lite axel med men inte så mkt). Kört lite olika pekdon osv, men det som har hjälpt på riktigt var när jag skaffade en bra kontorsstol och ett bra höj och sänkbart skrivbord.
Även om jag inte står upp vid skrivbordet så ofta så har det varit ovärderligt att får exakt rätt höjd på skrivbordet när jag sitter ner, för rygg axlar och hela sittställningen.
Så, med risk att gå lite OT; vad har du för skrivbord och kontorsstol?
Och för att komma tillbaka lite on-topic. Jag har provat “rull-list”-mus och “rull-yta” mus. Sånna som står framför tangentbordet. Funkade väl sådär. Blev aldrig riktigt vän med med.
Jag körde dock ganska länge med ett alternativ som jag faktiskt gillade väldigt mycket: “extern touchpad”. Då körde jag mac och hade en Magic Touchpad. En sån här: Magic Trackpad – vit Multi-Touch-yta - Apple (SE)
Det var väldigt trevligt faktiskt och man behöver inte flytta runt armen på samma sätt som med en mus. Bör bli samma fördelar som med en trackball, men tycker den är mycket bättre. Betydligt trevligare att använda och mer precision. Fördelar som scroll med två fingrar, zoom, svepa för framåt och bakåt osv.
Också testat lite olika grejer, men delat tangentbord och vertikal mus är vinnaren för mig med.
Har en sån här som kostar bråkdelen av Logitech MX vertical:
Har en ergodox idag som är lite av ett hemmabygge. Påbörjade resan 2021 och hittade sedan Raise. Var sugen men sedan utannonserades defy och har hållt mig sedan dess.
Ser ut som du kör ÅÄÖ tangenter? Var inte de ABS istället för PBT? Bra ändå?
Vilka switchar kör du? Har tidigare kör cherry bruna men har ett par 67g zilents från zeal pc nu. De är som bruna men betydligt trevligare i mitt tycke.
Hur portabel är den? Nog lättare att ta med än min ergodox iaf.