Någon kanske skulle säga att jag har problem. andra kanske förstår anledningen…
Jag har länge kört med samma uppsättning möss och tangentbord, men i samband med att jag gör i ordning en ytterligare arbetsplats så tänkte jag att det var dags att testa lite “nyheter”.
Valet föll på:
Logitech MX Keys
Logitech MX master 3S
Logitech Ergo M575S
Logitech Lift Left
Logitech Pebble
Min tanke är att jag ska växla mellan de olika verktygen relativt ofta, så att jag drar ner på tiden då jag utsätter händerna, armar, skuldror för precis samma belastning.
Jag är kanske något mer ambidexter än genomsnittet.
I min tidigare setup hade jag en rollermouse.
Vi är ju ganska många som sitter (alldeles för mycket) vid dator på både arbete och fritid, så jag tänkte att ämnet kunde vara av mer allmänt intresse.
Jag har ont sedan 2008.
Har gått till flertal läkare och fysioterapeuter.
Fått mediciner, akupunktur, massage, vibrations-/stötbehandling etc.
Kört massor av övningar.
Vården har hjälpt, men tyvärr har de inte kunnat bota problemet. Så jag behöver hjälpmedel för att öht kunna sitta vid en dator.
Har två av mössen i bilden ovan och har även mousetrappers som jag kan växla till.
Måste tänka på hur jag sitter och var jag har armen när jag använder en mus.
Min syn på detta är att man behöver hjälp av vården, men man behöver även rätt verktyg för att hindra att man själv gör det värre varje gång man sitter vid en dator
Såklart olika. Jag testade vänsterhänt, rollermouse, vertikalamöss, pedaler,delat vertikalt tangentbord
med mera men vad som hjälpte mig var vård. Fel inställd stol gav mig ischias i bröstryggen vilket gjorde att jag fick ont i armen. Efter lite övningar och hjälp att ställa in stolen löstes alla mina problem. Numera kör jag bara en vanlig lättviktsmus och sen har jag delat programmerbart tangentbord där jag ställt in så att jag kan styra muspekaren med wasd när jag håller inne j. Har reducerat behovet av att flytta armen till musen avsevärt. Beror lite på vad jag jobbar med givetvis.
Jag sökte först vård via VC men fick usel hjälp. Fick betydligt bättre hjälp via företagsvård (skandia försäkring) då man kom till folk som dagligen behandlar kontorsarbetare osv.
För mig hjälpte det mer att ha ett välvt eller separerat tangentbord så att jag kan ha armarna mer naturligt vinklade. Viktigast var dock att se över hela ergonomin, dvs se till att man sitter med bra hållning och att allt (stol, mus/tangentbord och skärm) är i rätt höjd. Önskar att jag gjort det när jag var en tonåring, men bättre sent än aldrig.
Jag tycker taskbaren ska vara längst upp (för då är den närmast meny i applikationer, adressfält i webbläsare, knappar, fönstertitel som man flyttar fönster med osv), så har alltid haft den där, men i Windows 11 kan man inte flytta den från nederkanten.
Med min 40"-skärm får jag säkert vispa runt musen 1 km eller så extra varje dag för att jag måste gå från längst uppifrån till längst ner på skärmen hela tiden. Verkligen oergonomiskt.
Har delat tangentbord, ergodox ez: https://ergodox-ez.com/ . Är fruktansvärt skönt att sitta med detta.
Tänker köpa ett mindre och med lägre profil från split-kb då ergodoxen har på tok för många knappar för min rejält ändrade layout.
Jag har programmerat min tangentbordslayout så att jag inte behöver släppa fingrarna eller flytta dem så långt från “home row” som möjligt.
Home row är asdf hjkl typ. Exempelvis har jag flyttat modifiers till just home row, så att tangenten a blir a om jag trycker en gång, men håller jag inne blir det alt, håller jag inne s blir det meta/windows, d blir shift och f blir ctrl. Detta är speglat på hjkl.
Håller jag inne I blir vänster tangenbordshalva symboler, håller jag inne E blir höger en num pad och lite andra specialtecken.
Osv osv… Hårt konfigurerat till att förflytta händerna så lite som möjligt hehe.
Plus att jag styr musen med tangentbordet för många basic grejer om en genväg inte löser det. ( WASD styr musen)
Musen jag har är en MS vertical som jag ställer emellan tangentbordsdelarna, superbekvämt hah. Älskar den musen, som att hålla i en macka…
Nae, ergonomi alltså, har fet respekt för det där.