Vad är era favoritkortkommandon?

Jag blev inspirerad av en annan tråd som handlar om att förenkla livet. Något som jag tycker förenklar arbetslivet är kortkommandon🤪 alltså när de väl sitter i ryggmärgen. Men det kan vara värt sin egen tråd eller hur. Härliga kortkommandon. Jag kan börja med mina favoriter. syftar till Windows och Office program nedan.

Ctrl+c/v/x överlevnadsfsktorer

Hämta format knappen - dubbelklickar man på den slipper man klicka på den igen, hämtat format håller i sig :pray:

Ctrl+L är snabbt för att få fram laserpekaren under bildspelsvisning pptx

Ctrl+K öppnar direkt infoga-länk-fönstret

Win+piltangent förflyttar fönster till skärmkant

6 gillningar

ALT+F4 är fin

4 gillningar

Windows + shift + s för ta en skärmdump av markerat område/helskärm

Ctrl + z, ångra
Ctrl + y gör om
Ctrl + c, kopiera
Ctrl + v, klistra in
Ctrl + x, klipp ut
Ctrl + f, hitta tecken/ord (fetstil i office med svenska inställningar, jag kör med engelska)
Ctrl + i, kursivt (italics)
Ctrl + b, fetstil (bold)

Ctrl + Skift + , i excel för infoga dagens datum

Finns säkert ännu fler jag använder av vana men inte tänker på. Har satt upp en massa macron på både mus och tangentbord med olika kortkommandon :smile:

4 gillningar

om du gör samma sak fast med punkt i exel så får du aktuell tid så

Ctrl+ skift+.

CTRL + Windows + V för historik för kopierade strängar.

8 gillningar

Mest använda nuförtiden: [win]+[.] = Meny med Emoijis

11 gillningar

Inte bara snabbkommandon men lite effektivitetstips jag arbetat fram över tid.

• Win+1,Win+2… öppnar den app i ordning du har dem i aktivitetsbaren, jag har Teams, Outlook, Chrome, Utforskarn på 1,2,3,4 vilket gör navigeringen i Windows snabbare.

• Programvaran “Micmute” som möjliggör en keybind för att mute:a micen på “Windows-nivå”.
    Innebär att jag kan trycka ALT+§ och därmed mute/unmute:a i teamsmöte utan att behöva ha Teamsfönstret överst.

• T-Clock - Skräddarsydd Windowsklocka, delvis förstora den så jag inte behöver titta så noggrant efter tid och datum, men har även lagt till veckonummer vilket är praktiskt för min vardag.
    image

5 gillningar

Nu lärde jag mig flera nya bra kortkommanon! Några jag använder ofta är:
Win + M för att minimera alla fönster
Win + L för att låsa
Win + tab för att kunna skrolla och kika på vilka dokument/program man jobbat med den senaste tiden.

2 gillningar

Ctrl + Shift + Esc → Aktivitetshanteraren :smiley:
Bland dom mest använda borde nog vara Alt + Tab!

2 gillningar

Ctrl + Shift + T för att öppna stängda tabbar i webbläsare :slight_smile:

1 gillning

Win + piltangenterna var revultionerande för mig, för att flytta fönster på skärmen.

4 gillningar

ctrl + w för att radera ett ord.
Otroligt irriterande att detta stänger tabbar i chrome istället för att fungera som det skall.

1 gillning

Har inga favoriter med Windows som jag bara använder på jobbet för att jag måste. Hemma använder jag Mac och Linux.

Men några Emacs-favoriter kanske?

M-x hexlify-buffer (självförklarande)
C-x 2 (split-window-vertically)
C-x 3 (split-window-horizontally

5 gillningar

Copy paste på denna :pray: tack

1 gillning

Ctrl+enter för att skicka mail i Outlook utan att klicka på Send.

1 gillning

Klicka med skrollhjulet för att öppna ny flik m/stänga en flik i Google Chrome

Hålla in Ctrl för att använda ord istället för tecken i typ Word. Dvs hoppa över ord med piltangenterna, ta bort hela ord, hålla in skift också för att markera hela ord…

Ha mus och headset som funkar med bluetooth direkt till datorn istället för att använda dongel… Särskilt praktiskt idag när många laptops bara kör USB-C

IDKFA Alla nycklar och vapen.

6 gillningar

emacs har man väl konfigurat upp till den milda grad så att kortkommandona är högst personliga?
Dvs om någon försöker använda ens emacs blir den galen :upside_down_face:

Men, ok, här är en emacs favorit:
f3 (starta macroinspelning) < macro > f4 (stoppa macroinspelning)
f4 (spela upp macro)

3 gillningar

Hur faan har jag missat detta??

4 gillningar
gg
G
0
$
:nohl
:%s/foo/bar/gc
2 gillningar