Jag blev inspirerad av en annan tråd som handlar om att förenkla livet. Något som jag tycker förenklar arbetslivet är kortkommandon🤪 alltså när de väl sitter i ryggmärgen. Men det kan vara värt sin egen tråd eller hur. Härliga kortkommandon. Jag kan börja med mina favoriter. syftar till Windows och Office program nedan.
Ctrl+c/v/x överlevnadsfsktorer
Hämta format knappen - dubbelklickar man på den slipper man klicka på den igen, hämtat format håller i sig
Ctrl+L är snabbt för att få fram laserpekaren under bildspelsvisning pptx
Windows + shift + s för ta en skärmdump av markerat område/helskärm
Ctrl + z, ångra
Ctrl + y gör om
Ctrl + c, kopiera
Ctrl + v, klistra in
Ctrl + x, klipp ut
Ctrl + f, hitta tecken/ord (fetstil i office med svenska inställningar, jag kör med engelska)
Ctrl + i, kursivt (italics)
Ctrl + b, fetstil (bold)
Ctrl + Skift + , i excel för infoga dagens datum
Finns säkert ännu fler jag använder av vana men inte tänker på. Har satt upp en massa macron på både mus och tangentbord med olika kortkommandon
Inte bara snabbkommandon men lite effektivitetstips jag arbetat fram över tid.
Win+1,Win+2… öppnar den app i ordning du har dem i aktivitetsbaren, jag har Teams, Outlook, Chrome, Utforskarn på 1,2,3,4 vilket gör navigeringen i Windows snabbare.
Programvaran “Micmute” som möjliggör en keybind för att mute:a micen på “Windows-nivå”.
Innebär att jag kan trycka ALT+§ och därmed mute/unmute:a i teamsmöte utan att behöva ha Teamsfönstret överst.
T-Clock - Skräddarsydd Windowsklocka, delvis förstora den så jag inte behöver titta så noggrant efter tid och datum, men har även lagt till veckonummer vilket är praktiskt för min vardag.
Nu lärde jag mig flera nya bra kortkommanon! Några jag använder ofta är:
Win + M för att minimera alla fönster
Win + L för att låsa
Win + tab för att kunna skrolla och kika på vilka dokument/program man jobbat med den senaste tiden.
Klicka med skrollhjulet för att öppna ny flik m/stänga en flik i Google Chrome
Hålla in Ctrl för att använda ord istället för tecken i typ Word. Dvs hoppa över ord med piltangenterna, ta bort hela ord, hålla in skift också för att markera hela ord…
Ha mus och headset som funkar med bluetooth direkt till datorn istället för att använda dongel… Särskilt praktiskt idag när många laptops bara kör USB-C