Tryck Ctrl + F eller Cmd + F två gånger för att få webbläsarens standardsökning i en tråd

Det stör mig att kortkommandot CTRL + F är kapat av forumets GUI. Snälla, låt kortkommandon vara, CTRL + F används i princip i alla Windows-program för att söka efter strängar på aktuell sida, och att det inte är så på forumet får mig att SUCKA HÖGT varje gång min reptilhjärna vill använda det. Ifall man vill söka i hela forumet är det bättre man använder förstoringsglaset jämte användarnamnet…

Kanske att denna kapning av CTRL + F går att deaktivera, i så fall fann jag inte rätt checkruta under inställningar…

7 gillningar

Klaga på Discourse, t.ex. https://meta.discourse.org/t/discourse-taking-over-ctrl-f/16190 och https://meta.discourse.org/t/options-to-disable-hijack-of-cmd-f-ctrl-f-and-keys-for-search/16875.

Som tur är kan man alltid gå in i webbläsarens egna meny och välja Sök.

På en “svensk” dator är Ctrl+F “fetning”. Microsoft är. Väldigt duktiga på att förvirra med kortkommandon.

Ett problem är väl att webbläsarens sökfunktion inte kommer hitta inlägg i den aktuella tråden som inte är inladdade än.

1 gillning

Det är väl inte sant någon annanstans än i MS office-paketet? Vilket i och för sig är nog så irriterande.

1 gillning

Detta är en av anledningarna till att man helt struntar i allt som Micro$soft gör. Detta problem har jag ej på min Mac i Chrome.

With Mac, you lose control but gain command. :wink:

Jag gör enkelt CMD + F och kan söka precis som vanligt.

Med mac slipper man även massa extra virusprogram och behöva rensa datorn manuellt i regedit.exe när datorn blir långsam efter en månad. Just nu sitter jag på en 8 år gammal 27" iMac, den är lika snabb idag som när jag köpte den (och CMD + F fungerar som tänkt!) :wink:

Det är också extremt mycket mer praktiskt vid programmering, då miljön är snarlik alla andra vettiga miljöer i molnet där webbsidor och tjänster körs. Control + C är för övrigt det mest universala kommandot för att tvångsavsluta en process i alla ovan nämnda vettiga miljöer. Förutom i windows då, för då är det lite varannan gång i terminalen om man kopierar eller avslutar programmet med Control + C… Varför ska windows kapa Control + C?!?

// Skrivet med viss ironi och nördighet, men också med ett uns av sanning :nerd_face:

Lycka till och spela på din Mac… Och vill du verkligen nörda är det väl snarare någon Linux distro som gäller, typ Arch, och inte hutlöstdyraochskräddarsyddaochinlåsta Apple-produkter? :kissing_heart:

Hurlöst dyrt: håller med. Dubbelt så dyre men håller (både fysiskt, och “snabbetsmässigt”) mer än dubbelt så länge så cost per use är lägre :wink:

Spela: Det gör man med playstation som trevlig sällskapsaktivet, annars kan det vara.

Den som tror att det är inlåst i apple eller inte tycker att inställningar går att göra vet inte att man kan komma åt det mesta genom att hålla nere fn-knappen eller shiftknappen. Då kommer de avancerade inställningarna upp. Vet man inte det så skyddar datorn sig själv från den användaren genom att inte presentera annat än små enkla gulliga riskfria alternativ :kissing_heart: haha

Tryck CTRL+F två gånger. Första gången så hamnar du i Discords sökfunktion, andra gången i webbläsaren, dock är det svårt att söka där eftersom hela tråden inte laddas in samtidigt.

Jag suckade lika högt många gånger tills jag upptäckte att man ändå kan få fram webbläsarens sökfunktion :slight_smile:.

5 gillningar

Ah, sicket kalastips! Trycka två gånger kan man leva med. Tack :slight_smile:

Jag sitter på Windows och lyckas inte få Discourse att kapa mina CTRL+F-tryckningar oavsett om jag kör med webbläsaren Edge eller webbläsaren Brave :face_with_raised_eyebrow: :face_with_monocle:

Som sagt bara i Office. En kul grej är att Microsoft helt enkelt bytt plats på Ctrl+F och Ctrl+B. Så för att söka i Word använder man Ctrl +B :roll_eyes: