Jag undrar om det finns några som använder Apple produkter hemma, och har lust att hjälpa en vilsen själ att komma igång med en Mac Mini M4 dator med skärm samt en Iphone 16? Jag har noll erfarenhet av Apple’s ekosystem sen tidigare utan kommer helt ifrån Android’s ekosystem. Jag tänker även byta till fiberabonemang efter att ha surfat med mobilt bredband i många år på endast surfplatta & telefon. Vilka program bör man ha? Är Safari en bra webläsare? Antivirus & skydd? Mer att tänka på?
Safari är min favoritwebbläsare. Du behöver inget antivirus eller skydd mer än det som ingår i macOS.
För att svara på vad du bör skaffa för program osv skulle det vara bra att veta vad du vill göra med datorn så vi har något att utgå ifrån.
I många fall så fungerar Apples egna program och inbyggda funktioner bra, så det är väl värt att bekanta sig med dem, men ibland behövs det något som har det lilla extra.
T ex är det många (nördar) som tycker att det absolut behövs en tredjeparts lösenordshanterare typ 1password (t ex eftersom de måste synka lösenord mellan jobbdatorn med Windows och sin privata Mac), när Apples inbyggda Passwords-app fyller det behovet utmärkt för många.
Sen, var redo på att det kommer en ny version av iOS och macOS på måndag, så vänj dig inte med nuvarande utseende!
Dum fråga: om du redan kan Windows, Android etc. och inte redan har på dig Apple-tvångströjan - vad är motivet till att byta?
Det känns som att de flesta som kör det börjat använda det tidigt och sedan är för bekväma för att någonsin byta.
Speciellt iPhone då det var en tidig och populär smartphone - för många den första de skaffade.
Jag har bara lånat Apple-grejer men tycker inte att de varit bättre (kanske inte heller sämre?) än andra alternativ.
Att det är smidigt att alla enheter är av samma märke och därför funkar bra med varandra är väl trevligt men inte så bra för plånbok och konkurrens i längden.
Android och Windows har ju en uppsjö av olika hårdvarutillverkare så att man kan optimera pris och prestanda på ett helt annat sätt.
Ok, tack för info. Vad gäller programvara så är det väl typ bara att kunna hålla på att leka med lite musik som jag kommer på just nu. Ev lite enklare spel också. Jag har en fysisk säkerhetsnyckel ifrån yubico som jag ev kopplar in också.
Jag bytte o har nu en iMac, apple mobil o två iPad .
Jag tycker det va rätt lätt att byta men saker jag inte gillar.
-Apples mus, ångrar att jag tog den
-PC har bättre skärmklippverktyg
-saknar Paint så mycket att jag har en PC parallellt
-Tycket PC har en bättre mappstruktur, men vänjer mig mer o mer.
Ja, va bara lat o skrev PC då väl 99% av alla hem PC kör någon version av Windows . . aldrig testat Linux eller annat operativ och jag tror inte jag är ensam där
En sak jag märkte när jag flyttade från Android till iPhone var att jag inte behövde appar till alla småsaker. Om vi tar exemplet att scanna dokument så testade jag ett par appar och tänkte ”vad dåligt att man måste betala för detta i iOS”.
Men sen visade det sig att det finns en inbyggd scanner. Nu ligger den inte så intuitivt (i anteckningar appen) men det vänjer man sig vid.
Många funktioner finns inbyggt, man måste bara hitta dem.
Jag är 81 och har arbetat professionellt och nu som pensionär till 100% med Windows men köpte den nya Apple Macbook Neo som jag sedan dess är överförtjust i.
Att lära sig Apples operativsystem och ekosystemet gick lätt genom att ställa frågpr till AI som tex Gemini.
Man fick inte bara svar utan parallellt även tips på annat som jag inte frågat om.
Rent spontant kommer jag inte på några program men skulle rekommendera att kolla lite snabbkommandon osv så blir det lite smidigare. Tex CMD+Space och sök på appar osv.
Jag gillar symbiosen med grejer som AirDrop mellan iPhone och Mac tex. Om du kopierar en text på iPhone kan du klistra in den på din Mac direkt. Samma om du öppnar en Safariflik i iPhone får du upp den på din dock i Mac så du kan fortsätta på en större skärm om du vill. Bilderna är synkade osv osv