Ny hemsida inom kort: hjälp oss med feedback och buggar! ❤️

Nu är den snart här, den nya hemsidan. Det har varit mycket jobb, svett och tårar (=vartenda sida är nyskriven, inget kopierat från gamla sajten), men jag hoppas att du också ska tycka att den kommer bli ett lyft för RikaTillsamans. Men innan vi släpper den officiellt och byter så, skulle jag vilja be dig om en tjänst - kan du hjälpa oss med feedback på hemsidan utifrån funktion, struktur, design och sådant?

Jag vill påpeka att den fortfarande är i en beta-version. Det vill säga att utveckling pågår på den just nu, men vi känner ändå att det mesta är typ klart. Men vi ser ju bara det vi ser och jag tänker att om vi hjälps åt så kommer vi se fler saker. :slightly_smiling_face:

För att rapportera förbättringsförslag och fel, använd den orange knappen till höger. Då kommer vi kunna se vilken sida det. Skriv gärna ditt namn / användarnamn så att vi kan följa upp på frågor.

När du trycker på knappen så kan du rita, kommentera och sådant. Ju mer info du ger oss, desto större sannolikhet för att vi kommer kunna fixa det.

Stort tack på förhand!
Jan

Några tankar kring hur vi har tänkt kring hemsidan

Jag hade kunnat skriva en uppsats här men i korta drag:

• RikaTillsammans har så mycket guldkorn och värde som ingen - inte ens jag - längre hittar. Första syftet med hemsidan är att man ska kunna lyfta upp guldkorn, kärnbudskap så att de blir lättare att hitta.

• Det ska vara mycket enklare att skicka en vän till RikaTillsammans utan att de ska dö av chock när de kommer in på sajten. Man ska också kunna välja på de tre områdena spara och investera, ett rikare liv eller vardagsekonomi.

• Mycket mer korslänkning av information, t.ex. att kunna ta ut relevant information för mig på t.ex. nivå 4 i Rikedomstrappan och få ut relevanta avsnitt, tips och artiklar.

• Samla alla referenser t.ex. forskning och studier, eller grafer och data och sådant på ett och samma ställe och göra det sökbart.

• Samla allt sådant vi gör i andra kanaler som ofta inte syns här på samma ställe - t.ex. korta videoklipp eller bilder och bildspel.

• Göra ett fint litet bibliotek för verktyg

• Samt framförallt också lyfta fram alla de supportrar som bidrar till RikaTillsammans och göra mer för dem. Utan dig på Patreon skulle RT inte funnits. Här kommer fokus hamna framgent, t.ex. med fler digitala aktiviteter och t.ex. ett årshjul med Livsplanen.

Forumet + hemsidan

Den grundläggande tanken är att:

• Forumet ska kunna leva sitt eget liv precis som vanligt, dock med något striktare moderering och tydligare regler. Se separat diskussion.

• Varje sida på hemsidan kommer att få en egen tråd i forumet är min tanke. Tanken är att forumet ska bidra till hemsidan och hemsidan bidra till forumet. Eftersom det fortfarande är beta så har jag inte skapat dessa trådar. Vi kommer behöva hjälpas åt hur vi gör detta för att det ska bli ++ och inte ta ifrån varandra.

Det som inte fungerar

Kända fel just nu är:

• Inget dark-mode på hemsidan. Vet inte riktigt om jag kommer lyckas få ihop det i närtid.

• Alla texterna är inte 100%. Se alla textinnehållsidor som 90% utkast.

Ja, det är våra tankar. Tack till dig på Patreon som gjort detta möjligt. :heart:

28 gillningar

Herre min tid, det var som en vägg med info som kom emot :joy: jag gillar stilen på webbsidan och så gillar jag att du citerat vissa medlemmar, ger lite vi anda eller va ja ska säga.

1 gillning

Superkort initial reflektion:

Fin design!

För mycket info på första sidan, finns risk att även detta känns överväldigande tror jag tyvärr (i alla fall på mobil som jag tittade på nu, kanske blir mer överskådligt på större skärm)

2 gillningar

Supersnyggt :star_struck:

Jag tycker möjligtvis att länken till avsnitten borde dyka upp ännu tidigare (kanske allra först?), men det är en smakfråga.

EDIT: Jo, precis; jag hade flyttat upp “Veckans fördjupningsavsnitt + Alla avsnitt” och flyttat ner Forum-länken till precis ovanför “Pågående samtal i forumet”.

1 gillning

Vid en första anblick vilket lyft! :grinning_face: Läser de andra kommentarerna och visst är det mycket info. men den är bra strukturerad. Snygg design!

3 gillningar

Trevligt att @axr:s montecarlo-tråd lyftes upp som verktyg. Den har varit en av de nyttigaste trådarna på forumet för mig. Kanske ett kommande avsnitt? :+1:

https://beta.rikatillsammans.se/verktyg/simulera-din-egen-fire-pension/

6 gillningar

Ta bort animeringen på hamburgermenyn, känns bara seg. :sweat_smile:

Sen håller jag med om att det kanske är för plottrigt. Vem riktar sig sidan till främst? Nya användare eller gamla?

3 gillningar

Verkligen snyggt och bra på så himla många sätt :clap::clap::clap:

.. meeeen såklart blir ju fokuset ändå på vad som kan förbättras :sweat_smile:

Jobba mer med förstasidan är mitt förslag. Försök använd mer enhetlig layout, nu är det lite en mix av olika typer med de olika artiklar/videos mm på både höjd och bredd. Personligen gillar jag (ingen aning vad det heter på webblingo men) “snurrorna” som ni har tex på “Senaste video”. Ni har många bra sådana men sen ligger där insprängt annat som inte funkar för mig åtminstone, tex “veckans fördjupnings avsnitt”, forumtråds listan, lite om er, sen lite om supporter. Det blir lite rörigt för mig åtminstone.

Jag tycker också att det blir lite för många ingångspunkter med både menyerna överst + snabbstart + “snurrorna” längre ner på sidan. Just pga av att det finns så otroligt mycket material så måste ni nog jobba med ingångspunkterna så de är så tydliga och enkla som möjligt.. annars blir det lätt överväldigande och kan upplevas som rörigt. Visst, det är svårt “kill your darlings” typ.

Jag hade inte lagt länk till forumet överst, för då springer nog de flesta direkt in där direkt för att kolla och fastnar sedan där. Tror ni ska försöka ha kvar användare på RT sidan för att ta del av så mycket som möjligt, sen kommer man ju oftast ändå till forumet. Ni vill ju hålla folk på RT sidan tex för att hjälpa folk att ta del av grunderna så att det blir mindre av dubblett trådar tex

När jag klickat runt både på dator och mobil så upplever jag det som att det blir för mycket text på mobilen. Bättre på datorn men kanske ändå väl mycket text. Tänk också på så att bilder och text har samma höger marginal (funkar på mobilen men verkar inte göra det på datorn). Typ att bilderna skalas till höger marginalen på texten. Då blir det snyggare och mer proffsigt.

Menyerna överst har jättebra innehåll men jag tror många kommer att missa detta för de är så små. Menyerna överst hade jag hellre använt som mer avancerade funktioner för att hitta material, och istället brutit ut det som nu ligger i menyerna och lagt det som “snurror” på första sidan. Alltså topp menyerna för att hitta allt material genom att klicka sig fram i en struktur, och gärna med sökfunktion. Dagens material i topp menyerna som “snurror” på första sidan, de är ju trots allt de viktigaste.

Snabbstart delen adderar inte mycket för mig. Tycker den mest blir förvirrande. Man ser lite “Börja här” på för många ställen. Klickar man på Börja här så verkar den sidan mest spegla topp-menyerna. Onödigt med samma struktur / innehåll på två ställen.

Kanske välja ett ställe att beskriva er och RT. Nu ligger där lite på olika ställen. Dels har ni “om oss”. Sen ligger det lite under “Börja här” i toppen på sidan och även längre ner. Försök fösa ihop detta på ett ställe är väl mitt tips. Inte minst m.h.t. att ni ska hålla det uppdaterat.

Fundera också hur ni länkar tillbaka till RT sidan från Forumet. Idag hittar jag inte hur man gör det, utan brukar skriva in RT sidan igen för att komma tillbaka. Tänker att det är viktigt för de som ändå hamnar först i forumet, tex via googling.

Jag tänker alltså

• Överst en mycket kort ingress av RT med en länk till “om oss” med ett (1) ställe där man kan se allt som handlar om er och er resa, RTs ursprung mm. Ni har ju också redan det som topp-meny.

• En (1) snurra med “Senaste på RT” med materialet ni producerat senaste i kronologisk ordning … videos, avsnitt, bilder/bildspel, artiklar, whatever. Känns inte som de behöver ligga som separata snurror . Då blir det lätt att följa er oavsett kanalen där materialet publicerats.

• En snurra vardera med innehållet ni idag har i topp-menyerna
    Spara & Investera
    Ett rikare liv
    Vardagsekonomi
    Det materialet som ligger där är verkligen det viktigaste tycker jag.

• Därefter kan ni tex ha “Pågående samtal i Forumet” men den visar idag för många av trådarna, 12 st. Undrar om så många skrollar förbi det för att se vad som mer ligger nedanför. Borde räcka med 5 st och sedan “Till forumet”. Det är ju bara en teaser. Om möjligt så kanske top 5 skulle kunna väljas ut inte bara på trådarna med senaste inlägget utan kanske (om det går) top 5 trådarna med mest aktivitet senaste dygnet. Tex

• Efter det kan ni ju fylla på med mer material som ni har det nu, Guldkort, Grafer, Forskning mm. Med risk att det blir överväldigande. Idealt sett hade jag hellre kategoriserat in de mindre viktiga att ta del av så tidigt som möjligt i topp menyerna (inte oviktiga, men kanske inte viktiga att få så tidigt som möjligt)

Det var väl lite av mina tankar … och i all välmening om nu någon tycker jag är onödigt kritisk. Jag gör det med :heart:

5 gillningar

Tack för all feedback. Tar med mig och ska diskutera med byrån.

Menyn kommer speglas även i forumet.

1 gillning

Kanonbra att du kör ut det som beta för att få användarfeedback. Jobbigt men bra :sweat_smile:
Hoppas bara byrån inte skinnar dig. Varit med i ett sånt projekt och jösses vad det drog iväg.

Lärdomen var väl att köra vid 80/20 “good enough” för alla blir inte nöjda ändå.
Sen kan man ju alltid ändra i framtiden om man upptäcker grejer som verkligen inte funkar så bra.

Betan är redan idag bättre än gamla sidan, så ni måste jobbat hårt med det :+1:

1 gillning

Tycker den är grymt bra :+1: Märks att ni lagt mycket tid på att strukturera en massiv mängd information, videos, m.m. Kan inte ha varit lätt.

Det enda jag reagerade på var dessa flikar. Känns “ostyle:at” med blå hover-textfärg här. Och det är skitstörigt att den scrollar ner automatiskt när man klickar. Skapar bara förvirring, tycker jag.

Edit: Är breadcrumb:en rätt? “Senaste nytt”

3 gillningar

Tack, nej, det har det inte. Har lagt flera timmar varje kväll i snart 4 månader. Så sjukt mycket material. :see_no_evil_monkey: Sen fick jag ju för mig den briljanta idéen att skriva om alla texterna för de kändes inte 2025. :joy:

11 gillningar

Nya hemsidan är riktigt trevlig.

Jag testade att registrera mig för nyhetsbrevet och excemallen https://beta.rikatillsammans.se/verktyg/excelmall-for-din-privatekonomi/

Bekräftelsen via e-post gick bra, men jag har ännu inte mottagit något uppföljande mail med själva mallen. Det har gått cirka 10 minuter sedan bekräftelsen, så det är möjligt att det bara är en fördröjning i systemet

1 gillning

Nya sidan ser ju verkligen bra ut. Precis som en uppdaterad sida skall se ut år 2025, tycker jag. Jag har tidigare använt dina verktyg en del, men varje gång jag skall använda dem googlar jag specifikt efter verktyget, eftersom jag inte har förstått hur man hittar dem (gick tillbaka och kollade nu och hittade dem, såklart. Så dags nu.) Men nya sidan känns väldigt lättnavigerad.

2 gillningar

Gillar verkligen nya sidan! Wow alltså, bra jobbat! :star:

Snyggt med de olika teman som man kan välja i listen med tydliga underrubriker. Gillar att ni samlat ihop verktygen tydligt :+1:

Kan hålla med om att det kändes som väldigt mycket information på första sidan.

Läste lite på “bli en supporter”-sidan och där stod “ByMeACoffee” istället för “BuyMeACoffee” på något ställe, verkligen en petitess men det störde mig när jag läste :grin:

Noterade också att kostnaden för att få ta del av extra avsnitt höjs från 100 kr (silver) till 150 kr (sittplats) om jag förstod det hela rätt?

(PS har inte hunnit läsa igenom en bråkdel av allt som finns att ta del av på nya hemsidan men gillade verkligen det jag såg. Dock som sagt lite för mycket info på första sidan, särskilt om man är ny kan jag tänka mig)

1 gillning

@Oliver.Allemog kan du kolla kit-kopplingen? Det borde komma direkt. :+1:

Stort lyft, den varmare och mjukare stilen passar RT överlag. :slight_smile:

Designutförandet är lite amatörmässigt på en del ställen, där vissa grundläggande designprinciper (typografi och struktur) inte följs så väl.

Kan vara bra att sitta vid varje sida och fråga sig vad fokus ska ligga — vilken hierarki/viktning bör finnas mellan sektioner och elementen inuti dessa.

2 gillningar

1a reflektion; stiligt (gick via android-mobil). Jag fick inte “wall-of-text” vibbar.

2a reflektion. Känns som att ni tidigare körde på den personliga touchen med era namn och ansikten direkt. Här finns inget av det med på det du först ser. Bara text. En medveten avvägning gissar jag att tona ner er själva. Utan att direkt mötas av ett ansikte blir det lite tekniskt och “torrare” än vad jag personligen hade föredragit. En vattendelare som kan attrahera endel och verka tvärtom för andra. Jag föredrar en omedelbar känsla av att Jan och Caroline finns :slight_smile: Man ser ditt ansikte när man skrollar ner men inget gör det omedelbart uppenbart att du är mer än t ex en glad användare.

Jag tyckte inte hamburgermenyanimationen var seg.

1 gillning

Snyggt! Känns betydligt modernare än nuvarande.

Hela designen hoppar rätt mycket i början. Går dock till sig på andra sidladdningen. För att återskapa problemet kan ni öppna sidan i privatläge eller valfritt verktyg för att identifiera CLS.

1 gillning