Mousetrapper & datorergonomi

Alternativt handledsstöd, t.ex.

2 gillningar

Jag gillar även såndär maguttags grej man sätter på skrivbordet.

Hej! Vet många som älskar sina trapper/rollermouse, och det kan du ju inte riktigt veta innan du testat. Jag själv skyr dem som pesten och kör en helt trådlös mus framför tangentbordet för neutral arbetsställning. Det är säkerligen fler faktorer än enbart din mus som orsakat besvär, varför det kan vara relevant att diskutera det hela med ergonom eller fysioterapeut också :slight_smile:

1 gillning

Har också haft en Ergodox, men avskydde den då den var alldeles för stor och tumklustret var värdelöst om man inte har stora händer.

Kör istället en minimalistisk Ferris som fungerar så mycket bättre för mig:

Färre tangenter innebär mindre rörelse vilket har gjort att mina problem försvunnit. Med så få tangenter så behöver man dock modifiera sin layout en del.

Angående switchar så anser jag nu att man bör ha så lätta som möjligt för bra ergonomi. Använder 20gf choc switches och de är fantastiska.

Använder en Trackball Kensington SlimBlade Trackball istället för en mus. Bra då man bara använder en hand i ett bekvämt läge och använder fingrar istället för tummen:

2 gillningar

Vill lägga till att såna här handledsstöd ska man inte ha rakt på handleden då det kan orsaka karpaltunnelsyndrom. Man ska istället vila nedre delen av handflatan eller ha den längre ner på underarmen.

Eller helt enkelt lära sig att hovra med händerna. Det är väl bäst har jag hört, men det är för jobbigt för mig så jag vilar handflatorna när jag jobbar.

3 gillningar

I mitt fall var det dåligt inställd stol, för låg skärm och dålig ställning som ledde till ischias i bröstryggen. Det gjorde att jag fick ont i armen. VC gav diagnosen musarm och jag fick övningar men det hjälpte ju aldrig. Sen när jag besökte fysioterapeut via företagsvården så fick jag ichiasdiagnosen. Med två övningar försvann smärtan på 20 minuter. Gått 3 år i onödan med detta. :ok_man:

3 gillningar

Inledde min IT-karriär med att få karpaltunnelsyndrom och har sedan dess använt mousetrapper :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag hade problem med min högra axel för kanske 15 år sedan. Jag sitter framför datorn större delen av min arbetstid och även en hel del på fritiden. Fick till och med svårt att sova på höger sida för jag var öm i axeln. Besökte företagets sjukgymnast. Dels fick jag ett träningsprogram (gummibandsövningar) och dels fick jag en barmouse med handlovsstöd (Barmouse Slim inkl. Handlovsstöd - Corima). Hemma har jag en rollermouse x-bar med underarmsstöd (X-BAR inkl. underarmsstöd - Corima).

Jag har blivit helt beroende av att ha en sån här styrpinne med musknappar och scroll-hjul. Jag har använt flera olika rollermouse och barmouse varianter, antingen med handlovsstöd eller med underarmstöd. Så fort jag använder en vanlig mus så känner jag av att det inte är bra för min högra axel. Jag köpte precis en ny x-bar med underarmstöd ifrån Corima som jag är väldigt nöjd med. Nu ser det ut så här hemma:

IMG_2542

1 gillning

För kanske tio år sedan började jag känna av axeln pga musarbete och testade att spegelvända musen och byta sida. Nu kör jag vänstermus på jobbet och högermus hemma och har inte haft problem sedan dess.

(F ö vänsterhänt som inte alls trivs med trapper vid test av sådan men som kör en uråldrig Trakball till Atarin i hemmastudion.)

2 gillningar