Hur ser din digitala hälsa ut?

Jag känner att de senaste åren så har min skärmtid ökat mer och mer. Känns som att jag alltid måste ha något som parallellt stimulerar mig medan jag fixar disken, är på gymmet eller kollar på TV. Som att det där tomrummet alltid måste fyllas med något. Att gå på toan utan telefonen går ju absolut inte för sig! :grimacing:

På morgonen så kollar jag nyheterna och har ibland funnit mig själv kolla samma nyhetssida igen efter en halv minut eller något. Tar även upp Hemnets app och uppdaterar flödet igen efter någon minut bara. Jag söker kickar hela tiden känns det som.

Om jag skulle betygsätta min digitala hälsa från 1 till 10 så skulle jag nog vara en 1-2 idag. Det har börjat gå ut över andra saker då för mycket tid spenderas på telefonen.

Hur ser din digitala hälsa ut och hur ser du på det? Har du något bra sätt att tackla det eller ser du inte det som ett problem?

5 gillningar

Känner igen det där men det är väl så samhället har utvecklats. På fritiden kör jag ofta en kombo av att kolla på tv på datorn på en skärm och gör något annat på en annan skärm, som skriver här. Kollar på orientering just nu.

På jobbet sitter jag väldigt mycket vid datorn, förutom om det är fysiska möten etc. Men det är ju också så det ofta ser ut om man jobbar på kontor,

Men jag är också ganska mycket fysiskt aktiv:

• Cyklar till/från jobbet varje dag, utan elassistans
  • Transport, upp till 1 mil, går alltid på cykel, blir i alla fall i snitt mer än 1 mil cykling utan elassistans om dagen.
  • Löpning varje dag. Ibland som “träningspass”, ibland som transport till/från något annat.
  • Några pass på Friskis varje vecka
  • En hel del annan motion också flera gånger i veckan.

Väger jag ihop detta så kanske jag landar på 5 eller 6. Som 59 år gammal har jag ändå bättre kondition och väger mindre än när jag var 20. Vilopuls runt 40, BMI under 22, normalt blodtryck utan medicin. Tycker inte att skärmtiden är något större problem totalt sett.

6 gillningar

Starkt jobbat! Jag får nog ta och börja med någon konditionsaktivitet, lever lite för sedentärt just nu…

2 gillningar

Rätt bra, men jag är nog unik. Jag skapade min första hemsida för typ 30 år sen, för att ge lite context.
Men min skärmtid ligger på ett par timmar, i veckan. Trots att jag åker kommunalt till jobbet så fungerar den enbart som ett verktyg att lyssna på musik. Jag äger en surfplatta, men den använder jag endast på semester för att läsa böcker.

Jag kollar absolut mobilen simultant om jag tittar på TV, men inte speciellt frekvent.

Inser att jag är väldigt unik, idag ger ju föräldrar sina barn en telefon vid 5 års ålder och sen är det såklart kört.

Anser inte att digital hälsa och fysisk hälsa har någon som helst koppling för övrigt. Däremot helt klart mellan digital hälsa och mental hälsa.

1 gillning

En god fysisk hälsa kan väga upp en sämre digital hälsa.

Koppling finns även mellan fysisk hälsa och mental hälsa. God fysisk hälsa förbättrar den mentala hälsan, speciellt rörelse/motion. Då det är svårt att vara fysiskt aktiv framför en skärm så finns ju indirekt en koppling mellan digital och fysisk hälsa.

Men nu ska jag ut på ett löppass då det blev uppehåll i regnet och solen kom fram igen!
→ Bibehållen fysisk hälsa
→ Bibehållen mental hälsa
→ Bibehållen digital hälsa (även om den kanske skulle kunna förbättras)

1 gillning

Jag har sedan några år nu lagt ner i princip all social media och jag är jätteglad för det. Istället kollar jag ibland / följer (mer skriver inte) på Twitter, och är lite mer aktiv på anonyma forum som detta :grinning:

Nyheter och poddar kör jag på hundpromenader.

Med sociala medier hade det blivit för mycket. Att byta det mot forum tycker jag har passat bra för mig :cowboy_hat_face: Det är något med sociala medier som faktiskt är skönt att slippa. Vissa tycker väl mer om att kommentera personer, bilder och beteenden. Andra gillar att läsa och skriva om saker och sakfrågor.

1 gillning

Jag har inga sociala medier och tagit bort merparten av appar.

Däremot har jag gärna tv på med sport, dokumentär och film.

Utöver det har jag gärna radion på i hemmet. När jag är utanför hemmet, försöker jag att inte titta på telefonen.

Det invanda beteendet att slötitta på saker eller gå in på samma sida och uppdatera konstant utan vidare tanke har börjat släppa!

1 gillning

Håller med dig i allt du skriver.

För mycket tid framför en skärm.

Efter att ha jobbat framför en dator 8-10h om dagen i 13 år har jag nu kommit fram till att jag ska göra en total livsstilsförändring.

Är just nu påväg till Sverige för jag har lite saker att reda ut (och jobb att göra klart).

Sen flyttar jag till en liten ö i Honduras i slutet av året och ska utbilda mig till dykinstruktör och försöka skaffa mig ett jobb inom det istället.

Jag kommer ta med mig en gammal laptop som jag behöver för att sköta bokföringen för mitt AB någon gång i månaden.

Ska bli skönt att komma bort från “verkligheten” och prova på en mer aktiv livsstil på en ö i Karibien!

4 gillningar

Det där med digital hälsa är definitivt något som går upp och ned för mig. Sen ganska många år har jag regelbundet digital sabbat i en eller annan form - ibland en vecka eller två, ibland ett dygn eller två, gärna minst en 24-timmars sabbat/månad åtminstone. Då kan jag variera mellan total fasta, dvs inga skärmar, bortsett från att telefonen får agera telefon, eller sociala-media-fasta, då jag kanske fortf lyssnar på pod eller tittar på netflix.

Testa vettja!

Sen har jag inga notifikationer, och har aldrig FB-appen på mobilen, raderar emellanåt IG etc - och det hjälper definitivt.

3 gillningar

Gu så härligt! Bättre att titta på fiskar än skärmar.
Jag var några månader på Roatan och blev DM för en massa år sen, underbar liten ö.

2 gillningar

Flyger precis hem från Centralamerika. Va 10 dagar på Utila under resans gång. Blir att åka tillbaks dit och prova på något annat!

1 gillning

Kul att man måste specifiera det här nu för tiden, men jag förstår precis :smiley:. Hamnar rätt ofta i situationen att försöka övertala folk att köpa en vanlig cykel istället för en elcykel när de bara har 5 km på plan mark till jobbet. Vardagsmotion är viktigt!

5 gillningar

Tack för alla bra svar!

Jag satt och funderade lite och tänker att det handlar om synergin mellan flera aspekter i livet. Om jag summerar på följande sätt på skala rött-gult-grönt (dåligt till bra):

Socialt - Gult
Fysiskt - Rött
Psykiskt - Gult
Digitalt - Rött
Stress - Grönt
Kost - Grönt

Det är lätt för mig att hoppa till att digitalt är bara ett elände men om jag zoomar ut lite så är jag även inaktiv och jag kunde jobba lite på det sociala/mentala med. Eftersom de samarbetar så mår jag bara så bra som mitt lägsta betyg.

Tänker att jag ska ta en cykeltur idag, ha en bra dag allihopa!

4 gillningar

Om du spenderar 10 timmar framför en skärm och 4 timmar ute och springer kan du absolut ha en urkass digital hälsa. Jag har svårt att se att du kan kompensera genom att köra dina löppass.

Jag är ingen läkare eller psykolog så kan inte bidra så mycket i diskussionen om mental hälsa och dess koppling till fysisk aktivitet, men tror nog en hel del skulle bli ledsna om någon säger det är så lätt att förbättra sin mentala hälsa genom att gå ut och springa lite.

Beror väl på hur man definierar digital hälsa. Googlar man på begreppet så verkar det användas med för att beteckna digitala verktyg för att följa upp hälsa, typ internetbaserade system för kontakt med läkare, journaler etc.

Det flesta brukar anse att för mycket skärmtid är skadligt, men det går nog inte säga i absoluta termer, det bör rimligen bero på vad man gör framför skärmen, hur ergonomin ser ut om man sitter vid dator, mobil, om man ser bra, har glasögon vid behov etc. Men om vi går på den traditionella uppfattningen om att mycket tid vid skärmen är dåligt så bör väl mycket tid utanför skärmen vara gynnsamt? Och att stillasittande leverne är skadligt för hälsan finns det belägg för. Så om jag kan säg kan få ut 10-15 timmar fysisk aktivitet med relativt hög intensitet (“motion”, “träning”) så bör väl detta ändå motverka en hel del negativa effekter av stillasittande vid skärm? Det är ju i alla fall 10-15 timmar per vecka då jag INTE kan sitta vid skärm.

Det är vedertaget bland läkare att fysisk aktivitet ofta gynnar mentala hälsan. Numera kan läkare ordinera fysisk aktivitet på recept. Det hjälper säkert inte alla i alla lägen men i många fall hjälper det, det vet jag av egen erfarenhet efter att ha drabbats av “livet” med anhöriga som går bort, separation från förhållanden etc. Fysisk aktivitet snabbar upp läkeprocessen.

Det går att förebygga, förbättra och behandla många sjukdomar genom regelbunden fysisk aktivitet. Du som behöver stöd för att komma igång med det kan få fysisk aktivitet på recept. Det innebär att du får stöd av din vårdkontakt för att hitta en fysisk aktivitetsnivå som är anpassad till dina behov, förutsättningar och önskemål

Fysisk aktivitet kan ersätta eller komplettera läkemedel. Ibland består din behandling till största delen av fysisk aktivitet. När du rör dig mer och regelbundet sker förändringar i kroppen och hjärnan. Det gör att du orkar mer och mår bättre både fysiskt och psykiskt. Konditionen förbättras och du får starkare muskler. Det är också vanligt att du sover bättre, känner dig gladare och får lättare att hantera stress.

Förebygger och förbättrar sjukdomar

Fysisk aktivitet kan minska risken för eller förbättra flera olika sjukdomar, till exempel de här:

De positiva effekterna får du oavsett ålder eller tidigare erfarenheter av att vara fysiskt aktiv. Det är aldrig för sent att börja röra på dig och om du är otränad kommer du snabbt att bli fysiskt starkare.

Givet ovanstående är det väl rimligt att fysisk aktivitet också förebygger “digital ohälsa”. Och dubbel effekt då. Dels enligt effekterna som listas ovan, dels för att det tar bort tid som man INTE kan lägga på dator/mobil. Men nu ska jag strax ut på en löptur igen istället för att sitta och häcka framför datorn mer.

1 gillning

7-8 timmar i snitt. Försöker aktivt jobba bort sociala medier och använda digitala verktygen mer medvetet. Blir ändå en hel del plocka skärm för att kolla om något viktigt mess osv (har oftast ljudlöst på).

RT är nog hemsidan jag spenderar mest tid på. Är också en sucker på att kolla finans-appar varje dag för att ‘se hur det går’ – helt bortkastad tid egentligen men aphjärnan verkar vilja det :smile:

1 gillning

Detta måste ju bero på vad man skulle gjort i stället för att sitta framför en skärm, tycker att det är lite fånigt att ge specifikt skärmar en sån domedagsstämpel. Ofta mår man bättre av att ha varit igång fysiskt (lågintensivt) en hel dag tex genom att fixa i trädgården och städa och sånt. Men den typen av aktivt liv är ju inte inbyggt i vardagen precis, man har helt enkelt inte så mycket fysiskt att ägna sig åt (om man inte har ett jordbruk typ). Så det man gjorde innan skärm var väl snarare att ligga på soffan och läsa tidningen eller böcker. Det skiljer sig i princip inte alls från att läsa från skärm.

Jo precis. Jag brukar läsa bok någon timme innan jag ska sova på kvällen, på helgen kan det bli mer läsning. Oftast via läsplatta (e-ink), ganska sällan via fysisk bok. Jag ser ingen skillnad på skärm eller bok här, det är en likartad upplevelse. Stillasittande är jag i bägge fallen.

Innan tiden med dator/mobil lade jag mer tid på läsning, helt naturligt, hade man inget annat speciellt att göra blev det naturligt att ägna några timmar varje dag på att läsa. På den tiden lyfte man fram oro över att man skulle förstöra synen på att läsa för mycket som “bokmal”. En del av tiden man idag lägger på sociala plattformar lade man tidigare på att babbla i telefon eller besöka folk. Ingen större skillnad egentligen.

Brukar sällan hålla med dig :slight_smile: men jag håller med om att man bör tona ner domedagsstämpeln. Det är det nya läget, människan är väldigt anpassningsbar. Men fysisk inaktivitet leder till ohälsa så på det planet är det viktigt att kompensera.

Man borde väl skilja på digital hälsa beroende på vart den digitala närvaron är. Jobbar man framför en skärm så bidrar det kanske mer till fysisk ohälsa. Privat har man en tendens att fastna på sociala medier eller liknande plattformar där det kanske är mer det psykiska som blir lidande, pga algoritmer som håller en fast och att man ständigt jämför sig med andra. Men fysiskt aktivitet hjälper ju för båda delarna.