Beror väl på hur man definierar digital hälsa. Googlar man på begreppet så verkar det användas med för att beteckna digitala verktyg för att följa upp hälsa, typ internetbaserade system för kontakt med läkare, journaler etc.
Det flesta brukar anse att för mycket skärmtid är skadligt, men det går nog inte säga i absoluta termer, det bör rimligen bero på vad man gör framför skärmen, hur ergonomin ser ut om man sitter vid dator, mobil, om man ser bra, har glasögon vid behov etc. Men om vi går på den traditionella uppfattningen om att mycket tid vid skärmen är dåligt så bör väl mycket tid utanför skärmen vara gynnsamt? Och att stillasittande leverne är skadligt för hälsan finns det belägg för. Så om jag kan säg kan få ut 10-15 timmar fysisk aktivitet med relativt hög intensitet (“motion”, “träning”) så bör väl detta ändå motverka en hel del negativa effekter av stillasittande vid skärm? Det är ju i alla fall 10-15 timmar per vecka då jag INTE kan sitta vid skärm.
Det är vedertaget bland läkare att fysisk aktivitet ofta gynnar mentala hälsan. Numera kan läkare ordinera fysisk aktivitet på recept. Det hjälper säkert inte alla i alla lägen men i många fall hjälper det, det vet jag av egen erfarenhet efter att ha drabbats av “livet” med anhöriga som går bort, separation från förhållanden etc. Fysisk aktivitet snabbar upp läkeprocessen.
Det går att förebygga, förbättra och behandla många sjukdomar genom regelbunden fysisk aktivitet. Du som behöver stöd för att komma igång med det kan få fysisk aktivitet på recept. Det innebär att du får stöd av din vårdkontakt för att hitta en fysisk aktivitetsnivå som är anpassad till dina behov, förutsättningar och önskemål
Fysisk aktivitet kan ersätta eller komplettera läkemedel. Ibland består din behandling till största delen av fysisk aktivitet. När du rör dig mer och regelbundet sker förändringar i kroppen och hjärnan. Det gör att du orkar mer och mår bättre både fysiskt och psykiskt. Konditionen förbättras och du får starkare muskler. Det är också vanligt att du sover bättre, känner dig gladare och får lättare att hantera stress.
Förebygger och förbättrar sjukdomar
Fysisk aktivitet kan minska risken för eller förbättra flera olika sjukdomar, till exempel de här:
De positiva effekterna får du oavsett ålder eller tidigare erfarenheter av att vara fysiskt aktiv. Det är aldrig för sent att börja röra på dig och om du är otränad kommer du snabbt att bli fysiskt starkare.
Givet ovanstående är det väl rimligt att fysisk aktivitet också förebygger “digital ohälsa”. Och dubbel effekt då. Dels enligt effekterna som listas ovan, dels för att det tar bort tid som man INTE kan lägga på dator/mobil. Men nu ska jag strax ut på en löptur igen istället för att sitta och häcka framför datorn mer.