Hur mycket skärmtid har du på din smartphone?
I genomsnitt använder vi mobilen 3h/dag.
Vilka appar/sidor är det som tar top 5 av tiden, skapar den tiden något mervärde?
Dagens mobiler och appar är designade för att skapa ett beroende hos oss människor genom att skapa dopamin-loopar, så vi ska inte skämmas om vi hamnat i ett beroende som är svårt att bli av med, väldigt mänskligt.
Studier visar att vi tittar i mobilen i snitt var 10e minut dagtid, 18-24 åringar kollar mobilen minst en gång per natt också. Vi mår successivt allt sämre och konsumerar mer sömntabletter och ångestdämpande. Studieresultaten i skolorna försämras. Har vi slukats upp ev den digitala tekniken till den grad att det faktiskt får oss att bli braindrainade och må sämre?
Jag ser fler och fler människor som tittar i mobilen samtidigt som dom kör bil tom, trots att det är förbjudet nu mera.
Tänk om du använde majoriteten av den oproduktiva skärmtiden du har till produktiva värdeskapande aktiviteter istället. Tror många hade kunnat få ett rikare och lyckligare liv om man kunde begränsa den mobila mentalmaturbationen till nån timme/dag. Tror dessutom det skulle hjälpa oss att bli bättre passiva investerare.
Läste boken Skärmhjärnan av Anders Hansen, vilket fick mig att tänka till.
I boken kommer han med ett antal råd för ett leva ett digitalt sunt liv, kan lista dom lite senare för nu vaknade babyn…
Tänker att för många är mobiltittandet faktiskt produktivt värdeskapande, exempelvis för socialt nätverkande. Visst finns det risk för överanvändning men å andra sidan är människan anpassningsbar. Man får känna efter själv hur mycket man tål, alla är ju olika.
Det är ju samma IRL, en del upplever att fester och liknande sociala tillställningar ger energi medan andra mest tycker att det tar energi och håller nere på sådant. Jag är lite av den senare sorten, är fullt social men behöver mycket egen tid och då fföredrar jag nätverkande via mobilen/datorn snarare än att springa på after work etc. där jag inte känner att jag äger min egen tid och man likställer “kul” med alkohol, bullrig miljö etc.
Det där passar ju inte alla, jag vill snarare bli en bättre aktiv investerare.
Studier har visat att dom som använder sociala medier flitigast faktiskt känner sig ensamma, trots att nära två miljarder människor finns bara några knapptryck bort. Studier har även visat att människor som lägger mer tid på att träffa människor irl känner ett större välbefinnande i livet.
Frågan är om du blir en bättre aktiv investerare desto mer aktiv du är och kollar till börskurser flera gånger om dagen, kanske räcker det med att se över portföljen ett par timmar per månad för att erhålla en god aktiv momentumstrategi?
Tror inte folk förr i tiden tog upp dagstidningen var 10 minut, i snitt tre timmar per dag, när dom körde bil, och definitivt inte att ungdomar läste den minst en gång per natt?
Varför skulle jag vilja skapa värde är min första fråga. Jag vill konsumera det värde som andra skapar.
Mitt jobb som investerare är att extrahera värden
Nu har jag ju ingen aning om hur mycket tid du spenderar på onödigt scrollande i appar, kanske du redan har en sund nivå och en balans mellan annat?
Men kan ge några generella exempel på aktiviteter som enligt forskning får oss att må mycket bättre än att scrolla i sociala medier flera timmar om dagen: Fysisk aktivitet, träna 2-3 gånger i veckan Socialt umgänge, träffa människor irl Träna hjärnan på att fokusera, testa mindfulness Göra något produktivt, måla, bygg med Lego, spela spel
Studier visar på oftast på genomsnittliga resultat. Men vi är alla indvider. Jag vet hur jag fungerar, vad jag behöver för att må bra och vad jag försöker undvika eller hålla nere. Så att andra mår bättre av att träffa fler IRL än vad jag gör har ingen som helst bäring på mig. Jag känner aldrig ensamhet, tvärtom uppskattar jag ofta att vara själv (inte ensam).
Jag sysslar inte enbart med momentum. Jag är aktiv främst för att jag tycker att det är roligt/intressant, och för att bättre förstå marknaderna och trenderna. Man vänjer sig vid hur börsen fungerar. Skulle den gå ner 10% en dag blir jag inte det minsta orolig, jag räknar med att rekyler kommer eller återhämtning så småningom.
Det finns olika sätt vad gäller momentum också, jag har provat allt från att titta på en eller flera månader bakåt och byta fonder ganska sällan, till att byta flera gånger i veckan (PPM). Bägge kan fungera men jag har nått bäst resultat och trivs bäst med att vara aktiv och kolla börsen varje dag, byta innehav när jag känner behov snarare än schemalagt till en gång i månaden eller liknande. Man kan göra på många olika sätt.
Kanske det. Ungefär sådan är min målsättning, då har jag lyckats. Jag är inte där än … men snart .
Det viktiga är dock att man lägger upp det som man själv vill ha det. Och helst ser de resultat som man förväntar sig att få se. Även om jag hoppas på långa innehav och riggar lite för det, kollar jag gärna varje dag ändå. Det ger en viss nerv i tillvaron.
Mobil användantet är minimalt kanske någon enstaka minut per dygn… Använder mobilen stort sätt som telefon å ibland svarar på medelande…
När man sitter å väntar så ser man hur nästan alla sitter me näsan i mobilen, å har man nästan lust å fråga folk va som är så intressant i den?? Man kan se på typ ett fik att folk sitter tysta på var sin sida av bordet å pillar på mobilen, är de att umgås me varandra??
Senaste 10 dagarna: ca 2 h. 30 minuter med skärmen på. Spotify används mest med släckt skärm och ca en timme i snitt.
DuckDuckGo (dvs browser)
Spotify
Meddelanden
WordFeud
SuperText (jobbet)
RT och så mycket annat jag kan kör jag i DDG. Jag gillar inte enskilda appar.
Mervärde? Ja. Surfandet är på forum i första hand och nyheter i andra. Så’nt jag ändå skulle gjort vid dator. Spotify är istället för freestyle, mp3-spelare, iPod som jag levt med i öronen sedan jag var tolv ungefär. SMS ersätter trista telefonsamtal och korta mejl/brev. WordFeud spelar jag enbart med/mot särbon då vi inte ses varje dag. SuperText är ett arbetsverktyg som gör att jag slipper lägga tid på att skicka ännu mer brev och mejl ingen läser.
Så ja, jag får nog hävda att som jag använder luren är den enbart ett hjälpmedel.
Det är lättare att räkna icke-skärmtid än tvärtom, om man säger så Men så var det långt innan smartphones för min del… Som barn var det dator/TV-spel och nu sitter man en hel del på webben och jobbar dessutom med skärmar. Skulle tippa på 10 timmar skärmtid per dag varav 8 timmar sömn.
Men vad man gör online är en mycket viktigare fråga, tycker jag! En Tiktok-binge eller moderering på RikaTillsammans? Jag hoppas det senare skänker värde iaf
4h 10 min per dag senaste veckan står det.
Google Chrome 60%
Messenger 4%
… Sen småkrafs inkl. nyheter!
Så webben med andra ord Varav mycket RT och annat blogg/forumläsande.
Jag har allt i mobilen. Banken posten, kameran, TV’n, nyheterna, dagstidningen, flygbiljetter, andra biljetter, ISK, översättare, radio, karta, navigering, bokhyllan, floran, lux-mätaren mm. Använder den till nyttigheter dagligen. Men slösurfar också förstås. Det är alltid något som jag måste kolla upp.
Och så tycker jag att drygt 3.000 kr för den var lite väl saftigt. Bara dumt. Man får väldigt mycket för pengarna.
Skärmtiden har jag ingen koll på och vill heller inte veta.
Veckosnittet under de senaste 4 veckorna är visst ca 2 timmar om dagen. Användning av webbläsaren ligger i topp - bra påminnelse att bli medveten om detta eftersom jag avsiktligt försöker vara mindre uppkopplad på min fritid. Jag har inga sociala medier-konton längre, efter att ha läst flera böcker om negativa effekter av överdriven teknikanvändning. Var även duktig på att hålla mig borta från nyhetssidor ett tag men har återfallit i viss mån. Det senaste året ungefär har jag ändå dragit ner på min skärmtid och nu läser jag fler böcker, känner mig piggare på fritiden och mår överlag bättre.
Sitter enormt mycket tid vid skärm. Arbetar vid skärm, 8 timmar per dag.
Sedan blir det nog 2-3 timmar privat användande av skärm, följt av tv-serier på kvällen.
Men jag lägger ingen tid på sociala medier eller liknande. Jag surfar på ställen som rikatillsammans eller andra sidor utifrån mina intressen. Kollar jag på youtube så följer jag saker som jag skulle klassa som utbildande eller samhällsvidgande.
Jag har försökt att flytta all aktivitet som går till skärm, i stället för onödiga specialanpassade manicker. Bort med böcker, tv, radio, tidningar, karta, kalender, anteckningsblock, postit-lappar, osv osv—allt går ju att köra skärm för i stället.