Hur mycket skärmtid har du?

Bra fråga!
Vi har inget internet här hemma utan bara mobilerna. Då min man har ett förvärsarbete har han mindre skärmtid. Jag har däremot en hel del. När jag inte jobbar (och använder min mobil som internetdelning), lyssnar jag på podd, eller något på youtube. Jag sitter alltså inte många timmar och aktivt tittar på mobilen. 8h säger mobilens skärmtids-funktion.

Intressant vinkling! Det behöver inte vara fel med skärmtid i sig, det beror ju på vad man gör. Och alla gör olika prioriteringar om vad som ger värde.

Jag tänker ofta på det själv när man anländer utifrån som “observatör”. Ett fikagäng på jobbet, det sitter 6 personer och ingen pratar, alla stirrar på sin resp. mobil. Men, det är nya tider, inget behöver vara “fel” i sig med detta.

När jag växte upp fanns inte ens mobiltelefoner, inte heller hemdatorer. Man kunde vara hemifrån en hel dag utan att kommunicera med hemmet, föräldrar etc. Man hade koll på när maten är klar men utöver det fanns det oftast inget behov av att kommunicera. Kanske ringde man från en kompis och sa att man kommer hem lite senare etc. Internet fanns inte heller, det gick bra det med.

Jag skulle säga att det var OK både förr och nu. Annorlunda men bägge är OK. Människan är anpassningsbar och utvecklingen går vidare. Min bedömning är att totalt sett har man ett mycket rikare liv idag än innan datorer/mobiler/internet. Fokus kanske bör vara mer på helheten än på bara vissa aspekter som kan vara negativa.

3 gillningar

Vi får alla energi av olika saker. :slight_smile: Jag tycker det är rätt kul att umgås runt mobilen ibland, ibland är det kul att bara snacka.

3 gillningar

Menar du verkstadsjobb el dyl? Förvärvarbete betyder ju enbart lönearbete och sådana har de flesta av oss.

Ja precis. Min man är alltså anställd och jobbar på kontor. Jag är egen och jobbar hemifrån.

Aha, du menar sååå… Jag tänker automatiskt att kontor innebär just skärmtid, men inte till att slösurfa i luren iofs. :slight_smile:

1 gillning

Ja precis! Jag förstår att du tänkte så, jag hade tänkt samma! :heart:

1 gillning

Om bara internet räknas, 5-10 minuter/dag.

6-8 timmar/dag just nu. :neutral_face: :grimacing:

Jag tycker det är jättesvårt att använda det sunt, det är som att jag har en godispåse som aldrig tar slut bredvid mig hela tiden.

1. Safari (mestadels nyheter och YouTube) (Dåligt)
  2. Discord - kontakt med online communities (Bra)
  3. Meddelanden (Bra)

Jag är (tyvärr) en storkonsument av laptop-skärmtid men när det kommer till smartphone så går det mindre än 6 minuter om dagen. Använder min Apple Watch när det kommer till notiser snarare än min iPhone.

Förra veckan:

1. Strava (Bra app som bidrar till bättre välmående för mig)
  2. BankID (Svårt att leva utan nu för tiden)
  3. Inställningar (Har lite koll på barnens skärmtid nu på sommarlovet varav denna appen)
  4. Häsloappen (Kan inte låta bli att kolla på Cardio Fitness värdet nu när man slår nya rekord hela tiden)
  5. Meddelandeappen (Mestadels barnen som frågar om de får göra Oboy när jag jobbar, svaret är ofta nej eftersom det är chokladpulver i hela köket efteråt)
1 gillning