Hej allesammans. Jag har blivit väldigt inspirerad till att skriva här på forumet om mitt projekt, om än långsamma sådant, efter att ha lyssnat på avsnitten om företagande. Jag hade hoppats på att kunna bolla lite med forumet angående detta. Syftet är alltså att se ifall det finns kunskap på forumet som skulle kunna ge mig en skjuts i rätt riktning.
Jag har en app idé jag vill verkställa. För att göra detta har jag det senaste året spenderat en hel del fritid på att lära mig att koda, i apples språk “Swift”. Jag har också klart för mig vad jag vill med appen, vilka den ska vara för, vilka problem den löser och hur. Så app idén är i stort sett ut kristalliserad, så nu är det egentligen “bara” att koda den.
Efter att ha lyssnat på senaste avsnittet där det talades en del om outsourcing så började jag fundera på ifall jag ska hitta en programmerare som kodar appen för mig. Då slipper jag lägga tid och energi på att lära mig koda (Tar mycket av min tid då jag är helt oerfaren inom programmering), eller om jag ska göra det själv, iallafall initial.
De funderingar jag har kanske vänder sig mer till de programmerings kunniga här på forumet men uppskattar all input.
Outsourca kodning eller ej?
Fördelar och nackdelar med outsourca kodningen:
-
Fördelar:
- Behöver inte lägga tid på att lära mig att koda och således mer tid till utveckling och marknadsföring
- Sannolikheten att appen faktiskt görs är större
-
Nackdelar
- Jag lär mig inte koda
- Jag har mindre kontroll över den kreativa processen
- Inte kontroll över källkoden (eller kan man få det ändå ?)
Fördelar och nackdelar med att koda själv
- Fördelar:
- Jag lär mig att koda
- Jag har större kontroll över den kreativa processen
- Jag har större kontroll över utvecklingen
- Jag kan konstruktionen av appen och kan lättare lära ut till andra i framtiden ifall appen blir större
- Helt klart kontroll över källkoden
- Nackdelar:
- Tar mycket längre tid (tror jag)
Ni får gärna lägga till för och nackdelar ifall ni tycker att jag missat något viktigt.
Andra funderingar jag har är angående upphovsrätten och patent gällande app samt i relation till outsourcing.
Det är ju den personen som skriver koden som har upphovsrätten, kan man avtala denna till sig när man ger en annan uppdraget att koda ?
Om jag skapar ett företag, får det då upphovsrätten om man betalar en konsult att koda ?
Detta är ett område jag inte har läst på så mycket, så ifall någon vet hur det fungerar eller vet bra informationskällor om det så vore det mycket uppskattat.
Ett annat alternativ skulle kunna vara att “bjuda in” en annan person på projektet som är kunnig inom kodning som skulle kunna få stå för just den delen, men då är problemet hur ägandet skulle se ut och avtal kring detta.
Tacksam för all input!