Erfarenheter kring att skapa app?

Hej allesammans. Jag har blivit väldigt inspirerad till att skriva här på forumet om mitt projekt, om än långsamma sådant, efter att ha lyssnat på avsnitten om företagande. Jag hade hoppats på att kunna bolla lite med forumet angående detta. Syftet är alltså att se ifall det finns kunskap på forumet som skulle kunna ge mig en skjuts i rätt riktning.

Jag har en app idé jag vill verkställa. För att göra detta har jag det senaste året spenderat en hel del fritid på att lära mig att koda, i apples språk “Swift”. Jag har också klart för mig vad jag vill med appen, vilka den ska vara för, vilka problem den löser och hur. Så app idén är i stort sett ut kristalliserad, så nu är det egentligen “bara” att koda den.

Efter att ha lyssnat på senaste avsnittet där det talades en del om outsourcing så började jag fundera på ifall jag ska hitta en programmerare som kodar appen för mig. Då slipper jag lägga tid och energi på att lära mig koda (Tar mycket av min tid då jag är helt oerfaren inom programmering), eller om jag ska göra det själv, iallafall initial.

De funderingar jag har kanske vänder sig mer till de programmerings kunniga här på forumet men uppskattar all input.

Outsourca kodning eller ej?

Fördelar och nackdelar med outsourca kodningen:

• Fördelar:

• Behöver inte lägga tid på att lära mig att koda och således mer tid till utveckling och marknadsföring
    • Sannolikheten att appen faktiskt görs är större
  • Nackdelar

• Jag lär mig inte koda
    • Jag har mindre kontroll över den kreativa processen
    • Inte kontroll över källkoden (eller kan man få det ändå ?)

Fördelar och nackdelar med att koda själv

• Fördelar:
    • Jag lär mig att koda
    • Jag har större kontroll över den kreativa processen
    • Jag har större kontroll över utvecklingen
    • Jag kan konstruktionen av appen och kan lättare lära ut till andra i framtiden ifall appen blir större
    • Helt klart kontroll över källkoden
  • Nackdelar:
    • Tar mycket längre tid (tror jag)

Ni får gärna lägga till för och nackdelar ifall ni tycker att jag missat något viktigt.

Andra funderingar jag har är angående upphovsrätten och patent gällande app samt i relation till outsourcing.
Det är ju den personen som skriver koden som har upphovsrätten, kan man avtala denna till sig när man ger en annan uppdraget att koda ?
Om jag skapar ett företag, får det då upphovsrätten om man betalar en konsult att koda ?
Detta är ett område jag inte har läst på så mycket, så ifall någon vet hur det fungerar eller vet bra informationskällor om det så vore det mycket uppskattat.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att “bjuda in” en annan person på projektet som är kunnig inom kodning som skulle kunna få stå för just den delen, men då är problemet hur ägandet skulle se ut och avtal kring detta.

Tacksam för all input!

Vad gäller kontrakt finns det många bra som skrivits av jurister på denna sajt:

Vad gäller appen i sig själv. Du kan outsourca om du vet exakt vad du vill ha och exakt hur det skall fungera och se ut. Däremot är det ofantligt svårt att få en bra outsourcing som är värd pengarna och tiden som krävs.

Har du funderat på support och kontinuerliga uppdateringar och förbättringar?
Vem skall utföra dessa och hur skall det gå till?

Är det ett alternativ att bygga appen med en “no-code”-lösning?
Det finns ett antal lösningar på nätet där det går att bygga enklare digitala produkter genom intuitiva gränssnitt.

Bygger du den i swift så bygger du den bara åt en specifik marknad (iOS) och du ingorerar då alla Android användare, det är ju OK om det är en iOS specifik app såklart men i regel är det ju dumt.

Välj hellre isåfall nån no-code lösning som ovan skrev om, det går att bygga OK appar i det om du inte behöver nån avancerad funktionalitet, annars behöver du ju troligtvis en sjysst backend som löser det åt dig.

Ska du försöka lära dig koda själv för att tillverka appen och den ska vara “säljbar” så kommer du behöva lägga många lärotimmar, och den kommer inte bli så bra som om du låter ett proffs göra den.

Först och främst, om du köper in hjälp ska du givetvis behålla ägandeskapet över appen helt och fullt. Det är din app, business och kod. Allt annat är ett recept för katastrof (sett detta i praktiken med etablerade bolag som inte har kontroll över affärskritisk mjukvara).

Att utveckla en app kan bli mycket dyrt, beroende på vad du vill göra. Ofta behöver man ju dessutom kringsystem som servrar, databaser och användarhantering. Så fort man får trafik kommer du också få en börda i form av support och kontinuerligt underhåll.

Jag vill inte avråda dig, men börja litet. Mindre än du tror. Validera en liten del av businessesen och om det flyger kan du köpa in hjälp för att komma vidare.

1 gillning

Hur stor del av framgången för din app/idé hänger på den tekniska implementationen? Behöver appen vara tekniskt komplex (t.ex. GPS, Bluetooth, databaser, bildigenkänning etc) eller kommer det bara vara en enklare app med lite menyer och text?

Om framgångsfaktorn ligger i tekniken så är det nog bäst att bjuda in någon kunnig lokal programmerare som kan bli engagerad i idén. Om framgångsfaktorn handlar mer om spetskompetens inom en viss bransch, eller försäljning och marknadsföring så kan det fungera att oursourca tekniken och själv fokusera på det som är mer viktigt för företaget.

@Anonym Det är lite det jag är rädd för med outsourcing, svårt att kommunicera så det blir så man vill ha det.

Förhoppningen är ju att appen är uppskattad och används, och då kommer det behövas uppdateringar samt förbättringar, helt klart.

No-code, är som jag uppfattat det, bra, för enkla appar, men man förlorar en del funktionalitet från “native” språket. Är väl inget problem för mig ioförsig, men jag vill helst inte heller att appen ska se “simpel” ut, det ska vara kvalitativt.

@SoonAtZero Jag vill ju helst att den ska finnas för både iOS och Android. Min plan har varit, än så länge, att först göra den för iOS och sedan köpa in en tjänst som bygger den på för Android.

Nej har förstått att det krävs en hel del tid på för att ens bygga något “okej” vilket gör att jag kommer lägga ofantlig tid på att bara bygga appen, det är inte riktigt där min expertis ligger och heller det jag tycker är kul.

@meros Ja det är ett måste att ha full kontroll över kod.

Kringsystem kommer absolut behövas. Appen ska kommunicera med en databas som jag lägger in relevant information på.

Jag kommer göra grundläggande funktioner först, men dessa går inte att tumma på, för utan dem blir appen värdelös, så det måste finnas en viss grundnivå iallafall. Men utöver det kommer jag hålla nere alla funktioner för att göra det görbart.

@savecake Svårt att säga, det finns några funktionaliteter som är lite speciella och databas är ett måste. Nja, planen är mer än bara menyer och lite text.

Det är jag som är “spetskompetensen” inom området som appen ska handla om, lite därför jag funderar på outsourca eller bjuda in någon engagerad själ, för att kunna fokusera det jag tycker är kul och är bra på.

Tack för alla svar. Jag har kollat lite på fiverr nu och det finns en hel del som tillverkar appar för priser jag kan tänka mig att betala, dessa är dock oftast från t.ex Indien, vilket kanske gör att kommunikationen blir svår. Ska man köpa från en utvecklare i Europa så får man betala allt mellan 100k till 200k för den appen jag tänker mig, vilket inte är aktuellt.

Det lutar mer och mer mot att försöka hitta en person som vill engagera sig tillsammans med mig i företaget och så lär jag mig kodning allt eftersom men kan fokusera det jag är bra på.

Vad gäller Apples plattform får man även tänka på underhållsaspekten. Buggar kanske dyker upp. Då och då kräver Apple även att man uppdaterar sin app för att den ska vara anpassad till nya riktlinjer, frameworks etc. Gör man inte det så ryker den från app store. Den ryker även från app store om man inte betalar licensen som utvecklare.

Jag gör mest appar för eget bruk, som jag inte släpper ut till allmänheten. Kan man lägga tillräckligt mycket tid på det är det enklast att koda själv för då har man full kontroll på processen. Annars är det lite lurigt att hänga med då Xcode och underliggande frameworks, språket Swift etc. rör på sig rätt mycket. Kan man inte lägga den tiden själv på det så är det nog bättre att outsourca.

Har inte provat någon “no-code”-lösning utan programmerat själv för alla Apple-plattformar, först med Objective-C och sen med Swift. Har även provat på att utveckla för Android men gillar inte den plattformen så det var inget jag fortsatte med. Har gått flera universitetskurser på distans för bägge plattformarna för att ha ett mål i sikte med labbar och tentor men det var några år sedan nu. Vet inte om det finns några sådana nu men det är ett bra tips.

1 gillning

https://twitter.com/Stammy/status/1569678942239395848

Bilden är väldigt talande och i min erfarenhet spot on. Baserat på min erfarenhet som ansvarig för teams som utvecklar och levererar en digital tjänst till vår kund. Ju mer kunden blandar sig, desto sämre blir resultatet och tar dessutom längre tid.

Om du vill börja själv har jag en del tips:

• För databas och användarhantering tycker jag du ska överväga firebase. Mycket bra system för små/medelstora appar och webbsidor och lätt att komma igång med.
  • För appen i sig tycker jag du ska överväga flutter eller react native. Du kommer spara mycket på att kunna utveckla appen parallellt iOS/Android. Flutter är i min erfarenhet en mindre ‘stökig’ miljö och jag tror att det är lättare att lära sig det om man är ny. Flutter har också fördelen att det är lätt att få appen bra på båda plattformar. React Native har andra fördelar, bland annat att språket (JS) är vanligt som server-språk och du därmed kan få en viss synergieffekt mellan app och server.

Angående köpa in eller bygga själv. Jag tror du ska överväga en gyllene medelväg. Du bör kunna hitta en duktig utvecklare på fiverr eller liknande som kan bygga en template åt dig för att komma förbi all boilerplate som du sedan kan bygga vidare på. Blir enklare att utveckla själv som nybörjare om man inte behöver oroa sig för att grunderna är OK.

En liten slutkommentar här är att Swift (iOS), Kotlin (Android) och traditionella databassystem (SQL) etc etc fortfarande är mycket relevanta i branchen. För större projekt är det ofta rimligt att utveckla appen separat iOS/Android och den extra kontrollen man får när man bygger sina egna serverlösningar etc är motiverade. Men ska du snabbt få till något ska du hitta smarta lösningar som är anpassade och lämpliga för ditt case.

4 gillningar

@Pellepennan Ja det kan vara krångligt med uppdateringarna men både iOS och Andriod är ju ett måste egentligen. Tack för tipsen :smiley:

@Anonym Haha, fan, det kommer bli dyrt för mig :wink:

@meros Tack för bra tips! Ja det borde nog vara det bästa att gå medelvägen. Jag har gått en kurs för kodning i swift så jag har lite koll, det är bara extremt svårt att börja. Så att göra som du säger är nog det bästa, tror det kommer bli så faktiskt. Det gäller bara så att vara väldigt tydlig med hur jag vill ha det.

1 gillning