Ny, och mycket tacksam lyssnare/forummedlem här! Tack för alla fantastiska tankar och tips, både till Jan & Caroline, men även till er andra här på forumet. Ni har hjälpt mig omorganisera min privatekonomi, och fått mig intresserad av sparande och att uppnå ett rikare liv på alla sätt.
Avsnitt 266 och 267 handlade om att starta bolag, och de väckte något till liv inom mig. Jag är i början av min karriär som läkare och har fått en idé om en medicinteknisk produkt som jag tror skulle kunna rädda liv, och göra det på ett kostnadseffektivt och enkelt sätt - något som förhoppningsvis skulle sälja som smör. Problemet nu är att jag inte har någon som helst aning om företagande och hur man går tillväga. Söker febrilt på internet efter svar på alla mina frågor, men informationen är svår att hitta, överväldigande och ofta motstridig. Tänkte därför skriva här!
Hur kan jag skydda min idé samtidigt som jag testar det? Jag behöver hjälp av kunniga medicintekniska ingenjörer, materialingenjörer och säkert en rad andra professioner. Produkten är svår att göra och testa i garaget, och det känns som att dra vagnen före hästen att ta patent innan man ens har proof of concept.
Hur går man tillväga för att hitta människorna man behöver ta hjälp av? Konsultbolag? Vända sig till universitet som forskar inom medicinteknik/materialteknik? Medtech-bolag? Hur gör man detta utan att röja sin idé?
Finns ju säkert ett snår av regler och lagar som styr produkter som ska användas inom vården. Hur tar man sig an detta?
Som läkare i början av karriären är startkapitalet mycket skralt. Om man lyckas göra någon slags prototyp, eller proof of concept, hur bär man sig åt för att söka finansiering?
Slutligen: om någon här har erfarenhet av produktutveckling inom medicin hade det varit superintressant att få prata med er. Bjuder på fika om ni finns i Skånetrakten!
Stort tack för poden och forumet. Tack på förhand för svar!
Du behöver nog inte vara alltför rädd för att någon stjäla din idé. Idén har troligen begränsat värde, det är genomförandet som är intressant. Jag hade själv börjat leta kontakter på universitet och de inkubatorer som finns där. LTH, LU, GU och Chalmers är väl lämpliga till en början.
Jag jobbar i branschen, om än på ett börsnoterat globalt bolag. Jag har jobbat med bl a R&D men sysslar nu mest med strategi och förvärv. Jag har alltså god erfarenhet av värdering och risker i medtech.
Genomgående för mindre bolag, och även för min arbetsgivare med tusentals anställda, är att regelefterlevnad, processkontroll och dokumentation kostar minst lika mycket som att utveckla och producera en bra produkt. Sätt dig därför in i kraven för den klassning din produkt kan tänkas få, på den marknad du vill börja. Kanske är det enkelt, kanske är det omöjligt att göra det du tänker.
Skriv gärna lite mer om hur invasiv och kliniskt komplicerad din innovation är så blir det lättare att förstå. Är det något som ska samverka med andra system, är det en engångsprodukt eller kanske en it-lösning, vilka är slutanvändarna?
Tack för fint svar! Kanske är jag nojjig med min innovation, men kan tänka mig att det är en attraktiv idé för större bolag som kan utveckla produkter snabbare och bättre än jag, eller för någon som har mer kunskap om produktionen av liknande produkter.
Produkten och idén är en relativt simpel (i utförande och användande, kanske inte i produktion) mekanisk anordning utan elektronik, datorer eller komplicerad teknik. Den är invasiv, och hade använts av läkare och sjuksköterskor på ordination av läkare. Kanske främst i intensiv- och intermediärvårdssammanhang. Engångsprodukt!
Reng generellt är folk alldeles för nojjiga för sina idéer. Precis som @anon89834999 skriver så ligger 90% av värdet i genomförandet, inte i idén. Dessutom brukar människor överskatta “storbolags” förmåga att innovera. De är alldelse för upptagna med att administrera sina befintliga produkter, så det har sällan tid att tänka nytt, än mindre plocka upp andras idéer och exekvera på dessa. Din fördel ligger i att du är snabbfotad, använd din energi till det, inte till att försöka skydda din idé, du är ändå körd om nån av de stora skulle vilja köra över dig
Ja, risken finns ju alltid, men om du är helt ärlig mot dig själv, hur stor är sannolikheten att ingen annan någonsin någonstans tänkt på det förr? Och om det verkligen är så, hur stor kommersiell potential har produkten?
På det du beskriver låter det som den högsta graden av medicinteknisk riskklassificering (klass III), vilket innebär en läng resa från ide till kommersialisering. Bland annat skall man ha ett totalt kvalitetssystem för utveckling- och produktionskontroll som skall bedömas av ett s k anmält organ (tänk auditör likt en revisor fast för medtech och patientrisk). Att etablera detta från start är inte görbart utan en budget om många miljoner, så den rimliga vägen fram är troligen att leta efter tredjepartstillverkare som kan kontraktstillverka på licens, antingen med ditt bolag som legal ägare eller genom att de köper rättigheter av dig. Men då ska du ha en färdig konstruktion.
Du kan inte komma vidare utan att “röja” din idé. Men du kan söka dig till inkubatorer, forskningslabb etc och låta dem ta del av nödvändig information under ett NDA/sekretessavtal.
Att kontakta teknikbolag inom medtech direkt, nu, utan att ha en produkt åtminstone delvis patenterad tror jag inte är lönt, det blir för flummigt för bolagens M&A-office.
Inte bara det utan en del bolag vill absolut inte träffa “uppfinnare” med idéer. En anledning är att de kan redan ha tänkt på samma produkt och kanske även redan jobbar med utveckling av den eller liknande produkt. Risken med att träffa någon annan, även under NDA, är då att uppfinnaren kan något år därefter dra bolaget till domstol och hävda att de stulit idén från uppfinnaren. Kan bli jobbigt rent goodwill mässigt även om de vinner och kan visa dokumentation på att de jobbat med produkten innan de träffade uppfinnaren.
Se med din region (el andra regioner) vad de erbjuder för för innovationsstöd för utveckling av ny produkt. Många regioner erbjuder ekonomisk hjälp att ta fram nya produkter och de har säkerligen kunskap och tips om hur du ska gå tillväga.
Det finns massor av relativt enkla produkter som vore möjliga att göra något av. När jag jobbade inom äldrevården så kom jag på en idé om en mugg med lutande botten. Många äldre som sitter i rullstol äter själva efter förmåga. Det är bra att upprätthålla befintliga förmågor.
För en stor del är det dock svårt att ta en mugg från bordet och lyfta den så högt som krävs för att dricka hela innehållet. Typ halva mängden frukostvälling blir ofta kvar i muggen. Om en särskild mugg med lutande botten introducerades skulle det problemet försvinna.
Ja absolut. Skillnaden för TS är ju att produkten, även om den kanske är enkel i teorin, kommer omfattas av rigorösa regulatoriska krav som gör det enkla väldigt mycket svårare.
Som exempel finns det mängder av produkter som finns på marknaden för medicinteknik, där tillverkningskostnad och pris är flera tiopotenser högre än vad man kanske tror, just för att myndighetskrav och kvalitets/säkerhetskontroll driver kostnader. Sök t ex på ”synthetic vascular graft” (det är typ ett plastsugrör fast används för att ersätta blodkärl hos patient).
Det går att anlita en patentbyrå för det du säger. Processen kostar hundratusentals kronor för ett patent. De kan också hjälpa dig med juridisk rådgivning för upphovsrättsskydd, designskydd eller liknande.
De har kunniga ingenjörer inom många tekniska fält, och kan göra en studie av vilka liknande produkter som redan är skyddade, och ifall din idé går att skydda. Även en sån studie skulle vara dyr, tiotusentals kronor. Några av de dyraste ingenjörerna och juristerna jobbar på patentbyråer.
Ett designskydd skulle kunna vara billigare än patent, kanske under hundratusen kronor.
Finns det redan en lösning så kolla upp dess marknadsvärde. Fråga annars potentiella kunder: “Vad får en lösning på x kosta?” Ta sedan reda på utvecklingskostnaden för liknande produkter.
Ofta övervärderar man sina egna idéer. Så var redo på smärta, frustration och kognitiv dissonans inför nykter feedback.