Ska jag fortsätta med en opålitlig start-up, starta eget, eller pitcha min produkt vidare?

Hej RT!

Efter att ha gått ett tag och funderat på egen kammare så kom jag på att mitt case kanske är något som RT-communityn har hjälpsam input på.

Jag är produktdesigner/industridesigner och arbetar normalt heltid på en designbyrå. Jag fick i våras ett EU-stipendium (15 000 EUR) tillsammans med en tysk start-up för att utveckla en av mina produkter inom babysegmentet. Projektet erbjuder mentoring, kontakter och möjligheten att ställa ut i Milano 2025. Start-upen bestod vid ansökningstillfället av tre personer, men efter interna konflikter har två av dem lämnat företaget, inklusive grundaren som jag hade stort förtroende för.

Nu är bara en person kvar, som jag upplever som ostrukturerad och nyckfull, och jag känner inte så mycket förtroende. Hen har nyligen tagit in en ny co-founder, men jag vet ännu inte om det är positivt. Licensavtalet (5% royalty) blev aldrig signerat, vilket ger mig möjlighet att omvärdera mina alternativ.

Jag står nu inför tre vägar framåt:

1. Fortsätta med start-upen: Skriva licensavtal och lansera produkten via dem, trots bristande förtroende och osäkerhet kring företagets överlevnad.
  2. Starta eget företag: Lansera produkten själv, men jag saknar just nu ett team och tvekar inför att driva detta helt ensam.
  3. Pitcha produkten till ett annat babyföretag: Exempelvis ett mer etablerat företag med förhoppning om ett liknande licensavtal.

Jag känner mig osäker på vad jag vill, både för produkten och min karriär. Det jag känner spontant är att det känns lite tungt (och tråkigt) att driva ett företag helt ensam, däremot älskar jag att jobba i team men har ju inget just nu. Därför undrar jag:

• Hade du gått vidare med en start-up vars ledning du inte har förtroende för?
  • Om du startat något själv, hur har du hittat rätt personer att samarbeta med?

Jag tror verkligen på produktens potential och vill ge den de bästa förutsättningarna att lyckas. Alla råd och tankar uppskattas enormt!

PS. Jag nämner medvetet inte detaljer om start-upen (av respekt) eller min produkt (på grund av IP), men hoppas att mitt case ändå är tydligt.

2 gillningar

Jag avråder från att gå all-in i en så liten startup om man inte har 100% förtroende för grundaren. 1) Att sälja något till dem är väl ok, men då är de ju kund och du är inte delägare så att säga. Det är ju en annan sak. 2) Det är kul att driva företag men det tar 10 gånger längre tid att komma igång, med 10 gånger fler problem än man tror. Man bör inte starta företag (om det är heltidsjobbet och huvudinkomsten iallafall) om man inte tror på det till 1000%. 3) risken är att de tar idén utan att betala. kan man få det befintliga bolaget till att bli kund utan exklusivitet där du inte blir delägare? I så fall är ju alla risker och allt arbete deras, och du kan göra 2) eller 3) senare om du vill

2 gillningar

beroende på var du bor finns stöd att bolla med, i min stad har t ex SciencePark rådgivning och coaching, och ALMI har det med i de flesta städer

Aldrig i livet. Rätt människor man har förtroende för är det enskilt viktigaste i små bolag.

Rent krasst så gör man ALLT själv i början. Vill du ha med co-founder är det nog att scanna ditt nätverk efter specifik kompetens du behöver få in i bolaget.

1 gillning