Jag har ett eget AB där jag säljer min egen tid. Det går bra, men det har också ett tydligt tak: bolaget kan aldrig bli värt mer än vad jag hinner arbeta, och det går inte att sälja.
Nu har jag blivit erbjuden att gå in i ett nystartat bolag som bygger en digital produkt. 2 dagar i veckan. Inga intäkter än, grundarna tar ingen lön och investerar sina sparpengar i bolaget. Jag tror på idén, produkten kan skalas utan att jag jobbar mer, och ärligt talat är det roligare än att bara sälja timmar. Det här kan på sikt bli en nästan passiv inkomst, eller kanske: ingenting alls.
Haken: när min kalender är full kostar de dagarna mig 50 000 till 70 000 kr i månaden i utebliven omsättning. De timmarna går aldrig att sälja i efterhand. Just nu kostar de mig nästan ingenting, eftersom jag också är nystartad och har luckor. Däremot är jag i en bransch med stor efterfrågan och god möjlighet att fylla schemat (med tid över för allt annat som behöver göras i egna företaget också).
Räkneexempel för storleksordningen: tio procent i ett bolag som säljs för 20 miljoner ger 2 miljoner före skatt och utspädning. Det kan lika gärna bli noll. Eller mycket mer.
Tre upplägg jag funderar på:
Ingen lön alls, samma villkor som grundarna, cirka 20 procent i ägande.
Liten ersättning som täcker en del av bortfallet, cirka 10 till 15 procent.
Marknadsmässig ersättning för min tid när pengar finns, några få procent.
1, 2 eller 3? Och har någon gjort det här och ångrat sig åt något håll? Finns det andra alternativ?
Detta är helt nytt för mig så tar gärna tips och råd!
Något att diskutera med de andra grundarna är vilken multipel (eller annat villkor) som hade gjort att de väljer att sälja bolaget - förutsatt att det går okej. Det blir väldigt olika resor om de vill skapa en bebis och ha ett kul jobb till pension, jämfört med om de vill hitta en köpare så snart som möjligt och återgå till tidigare (eller nya) äventyr. Både känslan i själva resan men också kraven på multipel ser väldigt olika ut i dessa två exempel.
Annars tänker jag att det också blir svårt för dig att se olika scenarier som kan leda till ditt egna beslut.
Marknadsmässig ersättning för min tid när pengar finns. Utebliven lön byggs upp som en skuld. När bolaget börjar dra in pengar så ska du kunna välja om du vill ha ut det kontant eller som ägarandel.
Då fördelar ni risken mellan er. Du tar risken att inte få pengar om det inte lyckas alls, ägarna tar risken att dela ägandet om det går bra. Går det mitt emellan så tar du pengarna och de behåller aktierna.
Har dom en färdig produkt? Vad kvarstår för att den ska vara fullt säljbar? Finns betalande kunder idag och i vilken omfattning? Bidrar du med unik kunskap för att få bolaget att lyckas? Vad är bolaget värderat till? Vilken vestingperiod är aktuell?
Beroende på ovan så tycker jag att 10% för två dagar i veckan låter lite. Men det beror på upplägg.
Det är väldigt givande att vara del i ett startup och det kan ge oväntade fördelar både för ens egen utveckling och ekonomiskt bara genom dom man lär känna och så vidare. Sedan ska man ju ha med sig att enbart 1/10 produktbolag lyckas ta in kapital ens. Så för sin egen ekonomi bör man räkna med att den ekonomiska direkta vinningen mer eller mindre är noll skulle jag säga.
ingen erfarenhet av att jobba i denna typ av upplägg (men lite av att stötta Startups/ VC) men om du inte har stor buffer så kommer tiden vara viktig. Jag menar 5 år utan lön så kan det krasha oavsett hur mycket bolaget blir värt om 10 år. Vill bara lägga till den aspekten. Kanske går det att starta med ett upplägg och omförhandla senare? Isåfall har jag nog prioriterat ägarandel i början
Varför vill du börja jobba där? För du tror på en finansiell uppsida eller för att det är ett roligt jobb?
Hur lätt är det för dig (på lång sikt) att fylla dom andra tre dagarna om du är upptagen två dagar i veckan? Kan det inte bli svårt att sälja in sig som deltid.
Hur central roll är det? Om dom erbjuder 20% av företaget för 2 dagar i veckan låter det som en ganska viktig position. Då blir nästa fråga är det ens rimligt att du bara lägger 2 dagar i veckan? Kanske behöver du skala upp än mer för att det ska lyckas och ni ska hinna med allt.
Tänk också på att om det är en startup av typen ”behöver flera kapitalrundor för att lyckas” så har du en stor utspädningseffekt.
Om du tror helhjärtat på det, ta så mycket procent du kan få nu, och kötta ordentligt på samma villkor som de andra grundarna. Växla över till heltid+ om pengar börjar rulla in, du vill ju hjälpa till och se till att ni lyckas. Men se till att ni klickar ordentligt, du ska ju i princip gifta dig. Aktieägaravtal och vad som står i det blir mycket viktigt att iakta.
Om du inte tror tillräckligt mycket för att gå all-in, arbeta för en marknadsmässig lön när det finns pengar istället. Jag tycker inte det finns någon anledning att göra sånt här halvdant, antingen satsar man ordentligt eller så gör man det inte alls.
Spännande fall. Jag hade frågat huruvida du kommer att generera tillräckligt med värde i bolaget framöver för att rättfärdiga din intäktsförlust, oavsett andel.
Det är alltid svårt att jämföra förlorad intäkt med andel i en osäker verksamhet, men om du funderar på vad bolaget hade kunnat uppnå med / utan dig, så borde du få en god indikator på om du borde ta erbjudandet (givet vilken andel du får). Kan bolaget växa mycket mer med dig: be om större andelar. Gör inga drömscenarion i huvudet (typ 10 % av 20 MSEK), de slår aldrig in och du missar poängen med att arbeta i en startup; syftet är att skapa värde för era kunder och för dig att lära dig otroligt mycket på vägen.
Det är svårt att säga vad du borde göra utifrån din kryptiska roll, vissa roller betalar man mer för i tidiga skeden, men om ditt deltagande i denna venture är en kritisk tillväxtfaktor borde du inte be om något under 20-30% (såklart beroende på hur långt nuvarande ägare kommit och hur nuvarande ägarfördelning ser ut). Pre-revenue är alltid en väldigt osäker position så du borde verkligen pusha din andel mycket högre än du ursprungligen tänkt för att kompensera för risken; det är otroligt få startups som lyckas (exit, utdelningar) och de som aldrig haft intäkter har en mycket sämre chans att komma dit.
Tror du på det och tycker det är kul, utan tvekan #1
Dels är det inte säkert att du kommer att bli fullbelagd, även om bra branch.
Dels kan du i perioder av fullbeläggning jobba kvällar och helger med start-up:en om de andra är flexibla mht när din tid går in
Jag menar, om man är hyfsat ung och inte är i värsta småbarnsåren och/eller med en förstående partner som kan dra lite mer av lasset så består ju veckan av bra många fler timmar än den där typiska 40 h veckan
Att jobba typ 40+16 = 56 h vecka är det nog många som gjort/gör tänker jag.
Jag skulle släppa förväntningarna på att det ger ett ekonimiskt tillskott och se det mer som ideellt arbete. Om det ger pengar så är det en bonus. Verkar uppdraget så roligt, lärorikt och intressant så att jag skulle ta det under de förutsättningarna då hade hoppat jag på. Annars inte.
Glömt inte att räkna in det du sparar i ditt egna bolaget genom att arbeta timmar där, och avkastning från det.
Jag säljer mina timmar men i sådan grad att jag fyller bolaget med pengar. Sen köper jag fonder som blir en passiv inkomst inte helt olikt det du beskriver.