Är 36 o jobbar med affärsutveckling och som kunsult inom järnvägsbranchen inom ett stockholmsbaserat företag.
Ja bor i småland
Ja har en grundlön på 75K och massa tillägg så hamnar ofta runt 100k varje månad i snitt.
Ja har nu under 3 år arbetat med detta och har utvecklat ett stark och lönsamt ben inom företaget, ja trivs ganska bra och känner men känner att utvecklingen har stannat av.
Ja har drivit bolag innan och känner att de finns så mycket fördelar med företagande jämfört med anställning genom att bygga förmögenhet och skatteplanera istället för att skatta bort stor del av min lön.
Jag är en person som älskar att bygga från grund, därför funderar ja på om jag är färdig med affärsutvecklingen och starta eget företag för att bygga nått nytt.
Beräknar att omsätta 3 milj själv o bara köra ett värde i avtal och samarbeten samtidigt som jag jobbar själv. Alltså inte annställa personal.
Investera i fastigheter och bygga en förmögenhet inom 10 års period.
Är ja knäpp som släpper min lön eller va tänker ni andra?
Hade jag en hållbar ide skulle jag inte tveka att starta eget, ingen vinst utan att ta en risk.
Se till att ha en bra likviditet privat innan du startar igång.
Jag är äldre men hade ett välbetalt jobb på dryga 100K för 10 år sedan och sa upp mig.
Skattetekniskt är det svårslaget om man ha en bra omsättning i företaget.
Om du inte har barn eller fru i nära antågande eller något annat skumt i stil med att alla i släkten på mammas sida har blivit sjukpensionärer före 40 säger jag bara
Kör bara! MEN det enda jag funderar på är hur du räknar/kommer fram till att du är trygg/övertygad du kommer omsätta 3 milj på en person?
Det är väldigt högt och innebär månadsvisa fakturor på 250”-300”kr + moms vilket är ganska högt/ovanligt jämfört med de flesta andra, framför allt nystartade.
Så följdfrågan blir då också känns det långsiktigt stabilt/tryggt, eller är det knutit till exempelvis ett visst pågående projekt/kund/fd arbetsgivare?
En tanke: Språkbruket i ditt inlägg skriker inte direkt professionalism, så om det är något du har svårt med skulle jag jobba på det för att lättare vinna potentiella kunders förtroende. (Det kan också vara så att du skriver slappare i icke-formella sammanhang, vilket skulle vara fair enough. )
Vilken typ av fastigheter tänkte du investera i, vari ligger värdeökningen? Jag vet att fastigheter (att köpa hus med hyreslägenheter) varit uppe i forumet och att det var rätt många svar med andemeningen att det inte är lönsamt i relation till insatsen.