Fått ett arv på 3 miljoner! Starta eget?

Kort bakgrund:

Jag och min man har fått ett arv på tre miljoner.
Vi bor i hus.
3 barn.
Vi har fasta anställningar med bra månadslöner.
Har bolån på 4 milj.
Har fått ett arv på 3 miljoner.
Vi har sedan innan en aktieportfölj som vi har byggt upp under en längre tid.

Pengarna har stått på ett räntekonto i snart ett år för att vi är osäkra hur vi ska investera dem. Vi har unnat oss ett fin murad eldstad, elcyklar och ett nytt badrum för pengarna.

Vi har haft en gemensam dröm om att starta eget. Vi har under alla år spånat på idéer, men har inte kommit på något bra. Tänkte på det som Jan refererade till i ett avsnitt om vad Ramit hade skrivit i ett av hans nyhetsbrev - att fundera på vad du helst gör en ledig lördag - där finns din spetskompetens. Min man hade då helst spelat fotboll och jag testat olika budgetmallar. Väldigt tveksamt att man kan bygga ett företag på det :slight_smile:

Jag är beteendevetare i grunden. Min man är maknadsförare.

Ni som har startat eget men inte vetat vad ni velat starta. Hur har ni tänkt? Hur har ni gjort för att komma till skott?

Vi har en jätte möjlighet nu att verkligen kunna förverkliga drömmen, men vi har fastnat. Hoppas på att ni har kloka tankar som får oss tänka i nya tankar.

2 gillningar

Min rekomendarion är att ni behåller jobben och kör igång eget företag på sidan och se omndet funkar.

Kanske låter fegt men har sett för många som sagt upp sig frpn sina jobb stsrtat eget och efter ett par år märkt att det ej fungerat och önskar de behöll sina jobb.

Om ni kan så kan ni fråga era chefer om ni kan gå ner till deltid gör att på så sätt frigöra utrymme för det nya företaget men samtidigt ha tryggheten med en inkomst på sidan.

Jag startade eget i början och det var ej genom “passion” utan var något jag kunde tjäna pengar och jag hade kunskapen inom området sen genom tiden har jag lärt mig att gilla arbetet mer o mer :slight_smile:

Är dock skillnad på investering/risk man tar om man ska starta eget som ex elektriker konsult kontra starta egen klädbutik för det andra alterntivet tar man en risk i början genom att köpa in en massa tillgångar man kanske ej blir av med om det går dåligt och så vidare.

Men vad sägs om att du startar eget inom det område du kan beteendevetare?
Jag ksn inget om det men det borde ju vara något man kan konsulta som?

3 gillningar

Underbart!

Mitt råd är att inte ha bråttom, sov på saken så många nätter som behövs.

Jag skulle under tiden fundera på ett antal fundamentala hörnstenar, t ex vad företagande i sig innebär för er? Vilka mål har ni på kort och lång sikt? Vad är ni beredda att investera i tid och pengar för att nå målen? Etc etc

När ovan är hyggligt klargjort kan man fundera lite mer på vad det är som ni vill starta. My five cents.

2 gillningar

Glöm inte att göra en ordentlig budget med KPIer och framförallt, glöm inte att följa upp det ni gör. Det ger en tydlighet i lönsamhet och man skapar sig en bild av vad som är lönsamt och inte.

Janne

2 gillningar

Min åsikt är att ett arv på 3 miljoner med 4 miljoner i huslån och tre barn inte är nog mycket för att dra igång en egen låda. Don’t quit your day job, som musikerna säger.

4 gillningar

Vi går in i en ev djup lågkonjunktur nu så det är ju helt klart en förhöjd risk att säga upp sig och gå all in nu.

Det kan helt klart bli en högre svårighetsgrad att testa sin affärsidé under en sådan förutsättning, utan att ha hunnit bygga upp varumärket etc.
En affärsidé som kanske funkar, men under andra omständigheter, kan man då bli avskräckt ifrån och tro att det var fel på affärsidén. Eller kan det vara fel på affärsidén men man skyller på lågkonjunkturen och håller fast för länge.

Däremot håller den under en lågkonjunktur så är det lovande signaler.

2 gillningar

Jepp tänker samma men att de kanske kan drs ner till deltid och köra eget kanske 3 dagar i veckan så man kan se om det funkar eller inte.

Och så behöver man inte stressa över ekonomin i början då man har en stadig inkomst på sidan om.

Nu vet jag dock inget om vara deras utgifter är 3 miljoner skulle göra mig ekonomiskt oberoende men för en barnfamilj så kanske det inte räcker allt för många år om man en livstil där man tar barnen på resor etc.

1 gillning

Kul att ni vill starta företag, ni kommer nog inte att ångra er i längden. Men som andra sagt så är det nog bra att ta det lugnt och bygga upp det på sidan av jobbet till och börja med. Arbetsgivarna kan mycket väl tillåta deltid eller att ni så småningom går över till att ha dem som kund (egen konsult). Det låter dock som att båda era arbetsområden lämpar sig för att starta konsult-företag. Kanske till och med ett företag tillsammans om ni hittar någon nisch, då era områden kanske kan komplettera varandra.

Gällande ditt eget intresse av budgetering, plus att du har erfarenhet inom beteendevetenskap, så skulle det kanske vara intressant att kolla på om Finansiell rådgivning skulle kunna vara något för dig. Det är en överaskande bit förståelse man behöver av hur människor fungerar, och hur man ska förhindra dem att göra dumma misstag pga mänskliga biases. Ibland är man också psykolog för ens kunder, så det finansiella är bara grundpelaren i jobbet skulle jag säga. Portföljkonstruktion till exempel sitter nästan i baksätet, så om du inte har mycket kunskap där så är det lätt att lära sig tillräckligt. Detta är min egen uppfatting iallafall efter att ha varit intresserad av yrket ett tag :slightly_smiling_face:

Jag skulle använda dom 3 miljonerna till att minska utgifterna på bolånet till bara 1 miljon…
Att starta eget företag handlar om att de ska ge en vinst som går att leva av…
Annars finns en variat å de är att de som man har som hobby kan i framtiden utvecklas till egen verksamhet…

Tack för inspirerande råd, ska fundera vidare i dessa banor!

Ja visst är det spännande med betenden inom ekonomi. Det är det som jag tycker är den mest intressanta delen i ekonomi, att det inte räkna som är det primära, utan att det är psykologi i ämnet.

1 gillning

Tack för tipsen! Att betala av en del på lånet med en tredjedel på arvet så hade det gjort mycket på räntan, och så kan jag investera de andra två i oss själva och på börsen.

Tack för tipset! Bra förslag på upplägget hur vi kan tänka. Det är inte alls så dumt att tänka så som du ger förslag på, att börja konsulta istället för att jaga nya affärsidéer! Att konsulta inom våra egna brancher hade fungerat utmärkt, och vi behöver inte säga upp oss för det till en början. Tack!

Tack för bra tankar! Vi får ta med oss dessa tankar och diskutera det vid en årskickoff :slight_smile:

Vilken möjlighet! Om ni någon gång ska starta eget låter detta som ett bra tillfälle.

Med det sagt, som @Ticker är inne på är tre miljoner nödvändigtvis inte så mycket, beroende på vilken verksamhet ni vill dra igång. Om jag vore i era kläder skulle jag satsa på något som inte kräver några större investeringar, för att köpa tid. Det krävs väldigt mycket tid och envishet för lärande, marknadsföring, sälj och så vidare.

Och som alltid, säg inte upp er! Ni har rätt till tjänstledighet för att starta eget. Jag tog själv tjänstledigt i sex månader när jag skulle starta eget, för jag hade inte en aning hur det skulle gå. Efter tre månader kände jag mig mer säker och kunde säga upp mig på riktigt.

1 gillning

Hittade människor jag ville jobba med och erbjöd ett par extra händer. Nu har jag förvisso haft ett par relativt handfasta skills (typ klippa podd), men det är sällan det jag jobbat med när jag faktiskt kommit igång. Skulle till exempel inte säga att det är mitt största bidrag till RikaTillsammans, långt ifrån.

Hade ingen plan innan jag startade eget, men den här strategin, att hitta människor jag vill jobba med och helt enkelt fråga “Vad behöver du hjälp med?”, har funkat bra för mig.

Kan också säga att det varit framförallt konsultande jag gjort, även om gemensamma projekt dykt upp i alla uppdrag jag haft.

1 gillning

Om vi antar att ni har en aktieportfölj på 1 mille + tre miljoner i arv så blir det fyra miljoner.

Lev på 4% av det för kontinuerligt värdebevarande, dv 160.000 per år eller ca 15.000 per månad.

Lite starta eget bidrag och barnbidrag på det så borde ni kunna bootstrappa utan problem.

1 gillning