Tack för ett fantastiskt forum som hjälpt mig så många gånger. Jag befinner mig just nu i en annorlunda situation. Spännande men också läskig.
Från 1 Mars så kommer jag gå in som partner i ett svenskt bolag. Detta efter att ha jobbat på ett högavlönat jobb i USA under många år.
Bolaget idag drivs av en svensk TV-personlighet som är otroligt driven. Vi vill bygga en teknisk platform och redan idag finns det motsvarande 3M i omsättning.
Vi har inte möjlighet att betala ut en lön första tiden, men jag kommer få betalt i aktieinnehav vid olika delmål.
Genom att driva upp bolaget motsvarande 3x dagens omsättning så kommer jag få 40% innehav i bolaget. Lön kommer att kunna betalas ut vid en omsättning omkring 5M.
Vi funderar även på att sätta en klausul där jag tjänat minst 20% innehav efter 3 år oavsätt resultat, men om jag lämnar innan dess så har ägaren rätt att få tillbaka aktierna.
Detta känns balanserat då jag blir belönad för min tid men samtidigt så har han inte risken att jag sticker tidigt med en del av hans företag.
Har någon gått in som obetald partner tidigare och hur såg upplägget ut för er?
Är det för riskfyllt att gå in på detta sätt, med tanke på att 2 år inte ger några garantier och skulle i teorin kunna bli obetalt?
Ska tilläggas att detta är ett passionsproject och jag har lite pengar att leva på det kommande året. Är dessutom inte låst i något avtal. Uppsidan är stor men nersidan är lite ekonomisk otrygghet de kommande året.
Stort tack! Vi kommer att ta in en advokat som jobbar med just detta för att undvika beskattning så har vi ett visst upplägg, så det jag skrev är lite förenklat.
Så mestadels funderar jag på hur riskfylld detta upplägg är beroende på hur partnerskap normalt sätt görs.
Det där vet nog bara du svaret på, om du undrar om du ska ta en risk? tja…
Tänk på att det kanske tar 5 år innan ni når första delmålet, eller att ni aldrig når det. Mycket kan hända, en ny pandemi, krig i Europa. vad händer med bolaget då och den tid du investerat?
Att bygga plattformar är förbannat dyrt, tar alltid 10 ggr så lång tid och blir inte ofta som man önskade (personlig erfarenhet)
Jag skulle göra det för att lära mig, allt annat en bonus.
Tack för svaret. Jag vet vad du menar. Lyckades omförhandla detta nu och kommer att tjäna aktier som jag är garanterade efter 3 år. Innan dess så har jag rätt att sälja dessa till marknadspris så länge jag stannar minst ett år. Så 1 år är den stora risken sedan jämnar det ut sig. Viss risk ska man kunna acceptera som entreprenör, men vill inte heller vara dumdristig Tack så mycket för ditt svar!
På det jag läser så tycker jag att du absolut ska satsa på detta. Tror du på det och du nämner det som en passion så ser jag inte att du ska låta chansen gå förbi.
En tanke är om du kan fortsätta jobba tex 25% för att bibehålla nån form av sidoinkomst parallellt. Har du hög lön och viss erfarenhet kanske du kan dra in en 50% “normal” lön på 20% jobb tex. Gör rätt stor skillnad första månaderna och kanske lite mindre panik om det inte lyfter direkt utan tar ett par år.