Jag har under några år jobbat på en startup som har potential att gå bra. Jag har aktier och optioner och det kan bli en trevlig slant om några år. Om det går vägen, kan jag göra något idag för att underlätta senare? Tänker ifall jag riskerar att åka på en skattesats på 95% om jag hanterar det dåligt på något sätt osv.
Det infördes nya regler för anställdas optioner i småföretag för nåt år sedan. De reglerna är MYCKET mer fördelaktiga för dig skattemässigt, vad jag förstår. Företaget måste uppfylla ett gäng kriterier dock, såsom:
- vara svenskägda
- ha begränsad omsättning
- färre än 50 anställda
- …fler
Om du ser till att ledningen har koll på det regelverket så ligger du nog bättre till 
…och här är en länk med mer info: Personaloptioner i startups – hur fungerar det?.
tldr: man vill ha Kvalificerade Personaloptioner.
Kan man ha dessa aktier och optionerna i ett bolag eller måste dom vara kopplade till en som privatperson? Annars skulle det ju kunna vara en ide att ha aktierna och optionerna i ett eget bolag, då skulle du ev kunna räkna vinstdelningsutrymme redan nu (enligt schablonregeln) , även om du skulle få pengar om ett antal år så du får större utdelningsutrymme som du kan dela ut till fördelaktig skattesats… Men jag har ingen aning om detta funkar…
Sådana har vi ![]()
Hm, en intressant idé om den funkar men vi har regler om att ifall jag säljer, vilket borde krävas för att få in dem i bolaget, så kan andra nuvarande ägare kliva in och köpa dem, till samma pris. Så det blir nog svårt i mitt fall, men tack för tanken ![]()
Angående det sista. Kolla om det inte går. Ofta är det undantag i avtal om överlåtelse sker till ”av aktieägare helägt bolag”.
Det brukar i alla fall jag skriva in i mina avtal. För ofta vill man ha flexibilitet att kunna skifta ägande mellan sig själv och sitt bolag. Det brukar tillåtas utan att hembud, samtycke eller förköpsklausuler aktiveras.
Ahaa, tack för tipset, jag ska kolla upp det där.