Kvalificerade personaloptioner och ny arbetsgivare

Hej på er,

Jobbar på ett företag där jag i samband med anställning erbjöds x antal kvalificerade personaloptioner under en intjänandetid på x antal år.

Nu har jag passerat intjänandetiden och har således rätt att köpa aktier i bolaget till det förutbestämda priset.

Kul - men vi är inte börsnoterade och har ingen möjlighet i dagsläget att bli utköpta av bolaget. Finns så att säga ingen möjlighet att nyttja optionerna och sälja vidare aktierna.

Nu har jag varit på företaget många år och känner att jag vill vidare i karriären (ny arbetsgivare). Det jag undrar är dock hur mycket insyn och vilka rättigheter jag har vid sidan av?

Ponera att bolaget köps upp om 2 år, eller om vi börsnoteras om 4 år och att anställda kan göra en sk same-day-sale i samband med det… Hur har jag då möjlighet att faktiskt få reda på det i tid och hänga med på tåget?? Misstänker att arbetsgivaren inte hör av sig till varje anställd med optioner som slutat och bara “hej kom och tjäna pengar!”

Hoppas ni förstår min fundering…:wink:

Kan nog inte gå råd i sak men är det inte vanligt at dessa optioner “brinner inne” om du slutar. Syftet är ju att du ska ha dessa för att vara motiverad på jobbet, inte dra till nästa.

Kul! Första bedömningen för dig är väl ifall du anser att optionens aktiekurs för bolaget är vettig. Om ja, nyttja optionerna.

Skulle du köpa aktierna och sen byta jobb, finns det någon återköpsklausul?

Säljs bolaget om två år så får du ju betalt för dina aktier, hade ju inte varit någon skillnad om du var fortsatt anställd.
Noteras bolaget så kan nyckelpersoner och ägande hamna under lock-ups (vilket EQT-ägarna snarare bevisat är meningslöst) men borde inte påverka dig om du inte blir att anse en storägare. Isf skulle du kunna sälja direkt vid noteringen.

Investeringen kommer vara otroligt illikvid vilket är tråkigt och du måste väga in det i risken med köpet.

Sen kan ni väl inte göra en same-day-sale?
Finns det någon köpare till era aktierna just nu?

Nja, under intjänandeperioden ja, vilket är 5 år här, men kan variera… Sådana typer av optioner brukar också vara en morot för att arbeta med lägre lön. Tillslut vill man nog gå vidare av andra skäl också🙂

Det är den absolut. Frågan jag ställer mig i detta skede är väl om jag tror att bolaget någonsin kommer börsnoteras eller köpas upp - vilket jag inte tror🤓

Så att nyttja optionerna NU är inget jag vågar riskera, därav funderingen hur det brukar fungera med outnyttjade (men intjänad) optionsrätt om man lämnar företaget😎

Nej, ingen köpare finns men tänkte mer om det blir aktuellt i framtiden och man inte jobbar kvar men fortfarande har rätten att nyttja optionerna👍

Det du beskriver är ett klassiskt problem i min branch. Man får ”optioner”, ”growth shares”, ”personnel shares” eller liknande som är designade för att få folk att jobba livet ur sig och aldrig vilja flytta vidare till nästa jobb.

1. Läs allt det finstilta. Ofta förlorar du allt om du säger upp dig, men får behålla allt om du blir uppsagd. Ha alltså inte bråttom till nytt jobb om det finns en chans att bli uppsagd och dina papper har ett värde. Jag har själv tjänat mkt på detta i en merger där vi först fick optioner som ”retainment bonus” men senare blev uppsagda (och då betalades optionerna ut). Vissa nervösa kollegor hoppade på första bästa nya jobb när det blev tydligt att det barkade mot nedskärnnngar och förlorade därmed massor av pengar.

2. I de allra flesta fall blir dessa papper värda 0 eller ganska lite i små företag, så bygg inte din långsiktiga eklnomiska plan på ett bra utfall. Se dem mer som en lottsedel med bättre odds än Lotto. I stora företag kan du dock tjäna mkt om du är tillräckligt hög chef (tex EQT eller Handelsbanken där en del anställda tjänat enorma summor). Är du i det läget - sitt still i båten!

3. Om du byter till nytt företag köper de ibland ut dina optioner i en ”signing bonus” som motsvarar det du förlorar när du säger upp dig, särskilt vid internationella anställningar. Jag tjänade själv ca en miljon på ett tidigare byte av arbetsgivare på detta sätt. Fråga efter kompensation om du har en stark förhandlingssituation mot din nya arbetsgivare, tex om du besitter ngn unik kompetens.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

F

1 gillning

Gäller det även nyttjade optioner?
Dvs i TS fall kan hen äga aktier när hen säger upp sig. Då måste väl bolaget/ägarna dra in/köpa ut delägaren alternativt får TS fortsatt vara delägare till en illikvid aktie?

Om även aktierna skulle bli värdelösa så behandlas inte alla aktieägare enligt likhetsprincipen vilket i mina ögon känns fel.

Jag var i samma läge förra året. Series B startup där jag hade massor med optioner. Hade behövt betala såg 300k för att exercisa, annars förföll de 90 dagar efter jag slutade.

Baserat hur företagets intäkter och strategi såg ut var det uppenbart att företaget varken skulle bli uppköpt till något annat än i en bankruptcy sale, och aldrig borsnoteras.

Så jag lät alla optioner förfalla. Nu jobbar jag istället på ett noterat bolag där jag får RSUs som är likvida och dessutom ökar i värde.

Optionerna förfaller om de inte utnyttjats efter man lämnat.

Aktierna brukar ha firat right of refusal. Betyder att om företaget säljs så köper de aktierna av de anställda för samma pris som köparen betalar för bolaget.

1 gillning

Nu har ju TS inga aktier, utan bara optionsrätter.
Även om TS hade aktier så kan man ju villkora detta på lämpligt sätt, det kan vara så enkel att hembud gäller (vilket är vanligt med aktier i onoterade bolag)

Om bolaget skulle hamna på börsen lär allt detta synas i prospektet.

Fast löptiden har gått ut och TS kan nyttja optionerna och därmed vara aktieägare. Min fundering var om det var mer fördelaktigt för hen.

Hembud reglerar väl enbart att en tredjepart inte kan köpa aktierna?

Om så är fallet finns det ju ingen anledning till att vänta, eller?

Vem som helst kan köpa aktier, men vid hembud måste du erbjuda bolaget att köpa tillbaka aktierna först, så du kan sälja dom till vem som helst, men bolaget har första tjing. Du sätter såklart priset själv

Här är anledningen varför TS tvekar.

Förlåt men då förstår jag inte meningen med att ta upp hembud från din sida. Men jag kanske missade något.