RSU vs. Optioner vs. Lön?

Tjenatjena

Har fått ett erbjudande av min arbetsgivare som låter mig välja väldigt fritt mellan

• Lön
  • RSU
  • Optioner

Jag får en lön på 96000. Sedan kan jag välja fritt hur stor andel av detta belopp jag vill allokera till RSU eller Optioner. Jag kan välja från 0% ända upp till 79% värdepapper.

För varje krona jag lägger mot värdepapper så får jag 5% bonus (alltså, värdepapper motsvarande 1,05 SEK i dagens värde)

Så några räkneexempel:
0%

• 96000 lön
  • 0kr aktier

20%

• 76500 lön
  • 20475 aktier (bonus 975/mån)

50%

• 48800 lön
  • 50312 aktier (bonus 2395/mån).

Min spontana tanke är 100% lön och lägga så mycket som möjligt i indexfonder. Värdet på bolagets aktier är ju ändå mycket volatilare och jag hade inte tänkt engagera i något stock-picking av detta bolag om jag hade fått en traditionell löneökning.

Är det någon skattemässig fördel eller liknande med att välja RSU/Optioner som jag missar helt? Den 5% bonusen tycker jag inte gör det värt mödan och risken.

1 gillning

Det framgår inte riktigt vad för restriktioner som gäller för aktierna. Om du får aktier för 1.05ggr pengavärdet vid varje löning och du är fri att sälja de direkt skulle jag nog tycka det var rätt låg risk för 5% bonus.

1 gillning

Kikade runt lite och hittade att Optionerna skattas som kapital och inte inkomst, alltså skattar du bara 30% på optionerna istället för 50% som du gör på din lön över brytgränsen. Nu vet jag förvisso inte hur tillförlitlig källan är då jag inte hittade det hos Skatteverket, deras text är lite luddig. Ring Skatteverket och fråga!

Men om du betalar skatt på 30% och får 105% av din lön på delen du väljer att ta optioner så hade jag ju sänkt min lön till skattetaket. Det skulle isåfall innebära en bonus efter skatt på över 10.000/månad.

Sen hade jag inte jobbat på ett ställe jag inte tror på, så jag hade tagit optionerna alla dagar i veckan i detta scenario. Annars hade jag sett mig om efter ett nytt jobb :slight_smile:

Hur funkar RSU?

Både optionerna och RSU beskattas som inkomst. Eventuell vinst på dessa beskattas därutöver med 30% vinst på kapital. De tilldelas månadsvis. Bolaget är publikt vilket betyder att de kan säljas vid datumet. Däremot så är det inte möjligt året runt då bolaget har specifika öppna handelsperioder för anställda. Så det blir ganska fort komplext.

Tror du att din arbetsgivares aktie kommer att utvecklas bättre än index över tid?

Om det inte finns någon skattemässig fördel hade jag kört 100% lön.

Aha! Då finns det väl ingen vits med detta än att ta full lön, om du inte tänkt behålla optionerna över tid.

Om du inte på något vis kan få in dom i en ISK istället, men antar det inte är möjligt!

När jag den här typen av frågor kommer upp brukar jag alltid säga att följande saker bör man kolla upp:

• Likviditet - vad är möjligheten att sälja aktien? I onoterade avråder jag nästan alltid.

• Lockup-regler - hur nära inpå att du har fått dem får du sälja?

• Koncentration av risk - en stor del i optioner / aktier och samt jobb gör ju att man sätter mycket på ett kort.

Därför brukar jag rekommendera någon slags balans och att ofta diversifiera bort en del av risken.

Tack för svar Jan.

Likviditet Bolaget är noterat. Jag kan välja att sälja och få utbetalt direkt. Alltså ej behöva erhålla aktierna vid utdelning.

Lockup-regler Aktier vestar över 3 månader, jämfört med många i industrin där det brukar vara 1 års vesting cliff och sedan 2 år kvartalsvis efter det så känns det generöst.

Koncentration av risk Jag kommer nog i slutändan välja en hög andel i lön och en mindre portion i optioner/rsu (om något).

Min plan som det lutar mot just nu är nog att göra ett experiment i ett kvatal. 2% RSU, 2% Option, 96% lön. Då kan jag testa båda två slag och utvärdera om jag vill fortsätta med större andel av något slag eller 100% lön eftersom jag kan justera detta kvartalsvis.

Nu när det gått några månader, hur blev det i slutändan? Sitter i mer eller mindre samma situation själv.

1 gillning