Får employee stock options, vilket alternativ ska jag välja?

Hej forumet! Jag är en lång lurker och lyssnare av RikaTillsammans podden.

Jag har precis tagit civilingenjörsexamen och fått ett drömjobb på ett stort svenskt tech företag som ni nog kan gissa er till (användarnamnet är en hint).

Som en bonus utöver ingångslönen får jag också “employee stock options”, där jag har fyra alternativ i hur jag kan få ut dem. Jag listar dem här:

Cash

The cash alternative is a fixed amount that is paid out as it vests via your paycheck. This means you get rewarded in a very predictable way and completely independently from how our share price changes.

OTM ESO (Out of The Money Employee Stock Option)

Your OTM exercise price is 150% of the closing price of the Company share price on grant date. The value of your grant in the end will depend on how the share price develops. If the share price goes up to over 150% between the time you get your option and the time you use it, the price difference is your gain. If the share price does not go up above your exercise price there is no gain on the OTM ESO.

ATM ESO (At The Money Employee Stock Option)

Your ATM ESO exercise price is the closing price of the Company share price on the grant date. This means that the value of your grant in the end will depend on how the share price develops. If the share price goes up between the time you get your option and the time you use it, the price difference is your gain. If the share price stays flat or goes down below your exercise price, there is no gain on the ATM ESO.

RSU (Restricted Stock Units)

As the RSUs vest you will receive Company shares without paying for them. This means that the value of your grant in the end will depend on how the share price develops over time.

Som den indexfondsparare jag är tänker jag ju att cash är det bästa alternativet, men min fundering är om det finns någon skatteincentiv att ta ut stock options på något annat sätt. Är ju ett förstajobb efter examen så inga gigantiska pengar men hög ingångslön enligt svenska mått.

Skulle uppskatta hjälp från proffsen!

1 gillning

Ah, grattis och varmt välkommen till forumet! :heart:

Kan tyvärr inte bidra i sakfrågan, då det inte är något jag kan. Sorry.

1 gillning

Du får ju egentligen 4 alternativ:

• Pengar, det vill säga din extra kompensation knyts inte till företagets utveckling.
  • OTM, där det krävs att aktien skall stiga kraftigt (1,5x) för att få något värde, men gör den det får du en sjujädra hävstång på optionerna.
  • ATM, där det krävs att aktien stiger för att få något värde. Du får fortfarande en stor hävstång, men mindre sådan.
  • RSU, vilket vi kan kalla för aktier. Din kompensation knyts till företagets utveckling, men ingen hävstång.

Problemet i att utvärdera ligger ju i att vi ej ser hur dessa “prissatts”. Exempelvis kan inte en OTM & en ATM vara lika mycket värda. Så man skulle behöva veta lite hur upplägget ser ut för att ge mer detaljerade tips. Dvs, hur många ATM kontra OTM:er skulle du få.

Annars, prata med HR/lön om att kunna kombinera de 4? Varför inte liksom.
Personligen hade jag gärna tagit en mix, med allokering utefter risk. Dvs mest cash, och minst OTM:er.

6 gillningar

Ja, alldeles för lite information. Verkar för övrigt meckigt att ha så många val. Jag brukar förespråka enkla incitamentsprogram och bonusprogram. 50% på otm är ganska stor hurdle också, lite beroende på löptid.

sedan beror ju mycket på ts situation, behöver han pengar i närtid till insats är cash mer att föredra, vill han bygga långsiktig förmögenhet kan högre risk vara vettigare.

1 gillning

Ingen expert här, men jag tror att oavsett upplägg kommer du få skatta för allt som inkomst av tjänst, inte inkomst av kapital.

Du skriver att du är nyexad. Då antar jag att du inte kommer upp i gränsen för statlig skatt. Där finns kanske en skattevinst att hämta i att ta cashen. Löser du ut optioner så lär det ske om ett antal år och kanske som en större klumpsumma vilket lär ge högsta marginalskatt.

Sen kan man också fundera om man vill lägga så många ägg i samma korg. Du har redan ditt största pengaflöde, lönen, knuten till att detta företag går bra. Vill du knyta upp mer långsiktigt i aktier eller optioner i samma bolag? Eller ta cash och investera brett?

2 gillningar

Har också ett ESOP, inte lika krångel dock. Bara att välja hur många jag vill köpa, och valet påverkar antal gratisaktier.

Jag väljer antal aktier för att få rabatt upp till skattefrihetstaket på ESOP som gäller i landet jag bor i (vill inte lämna gratis pengar på bordet).

Det ögonblick lockout perioden går ut säljer jag eftersom jag vill inte jobba och spara i samma korg :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Räkna på det! Finns finfina modeller för att räkna ut pris eller värde på optioner. Välj sedan det med störst värde om det passar din riskprofil.

Tänk också på det psykologiska. Hur skulle det kännas om optionerna löper ut utan värde?

1 gillning

Välkommen!

Om det är företaget jag tror så finns många som gjort excelsnurror kring just detta (fråga på slack om du redan börjat) för att förutse total utbetalning över tid beroende på hur aktien utvecklats och vilken skatt man tror sig kommer betala.

Huruvida något är skattemässigt fördelaktigt så vet jag faktiskt inte.. Det enda jag har kommit på är om man löser ut alla sina OTM/ATM optioner samma år som man slutar jobba (och sen inte har någon direkt inkomst mer det året).. men allt som beror av aktiekursen är ju högre risk/reward.

Jag har själv valt cash (och köpt index) flera gånger för att jag annars får för stor övervikt mot ett enskilt bolag i portföljen. MEN det ÄR kul att ha lite skin in the game, men tänk då lekhink.

2 gillningar

Hur länge behöver du vara anställd innan du kan sälja dina aktier i RSU? 3 år?

Och är det tilldelning varje år så behöver du arbeta 1 år till för att få din andra RSU osv. Det blir en inlåsningseffekt som kan vara värd att tänka på.

2 gillningar

Fundera igenom ett extra varv på risken.

Företagets utveckling kommer redan ha en effekt på din lön/anställning. Skulle det gå illa så blir du dubbelt bestraffad.

1 gillning

Allt från incentive mix beskattas som lön. Jag gissar att din baslön är antingen över eller nära den statliga brytpunkten. Om den inte är över nu, det kommer kanske att vara det under de kommande fyra åren som du får dessa optioner. I så fall finns det inga skattefördelar med något av alternativen. Mitt råd är då att det är betydligt viktigare att basera beslutet på risknivån du är bekväm med än skatteoptimering. Och kom ihåg att du kan blanda - du behöver inte sätta alla dina ägg i en korg.

1 gillning

Ja ATM får man 3x allokationen och OTM 6x. Och vad jag förstått kan man dela upp det i fjärdedelar. Så 50% cash 50% RSU till exempel, eller 25% OTM 25% ATM, etc. Problemet just nu är också att aktien ligger väldigt högt så känns riskfyllt just nu, men kan ju vara intressant för framtiden.

Tack för all input! Tror det blir 75% cash i alla fall, funderar på om jag ska hålla lite RSU också bara för att det är kul att vara investerad i arbetsplatsen, men P/E värdet på aktien ligger så högt just nu att det känns dumt också. Ska fortsätta fundera lite till

1 gillning