Hur tänka angående tidig startups löneerbjudande

Hej!

Jag behöver lite råd kring hur man ska tänka med mycket tidiga startups och lön.

Bakgrund:
Jag är 28 år gammal, singel, jobbar som systemutvecklare inom ett stort internationellt företag och tjänar väl rätt bra (60k/mån, ITP-1, ~10% av årslönen i bonus, 30 semesterdagar, “bara” 3000 friskvård, <40h arbetsvecka oftast) och har lönerevision på ingång. Räknar väl med att bumpas upp till ~63k/mån åtminstone i och med pågående avtalsrörelse. Tycker dock att jobbet är ganska tråkigt ofta med mycket press, kaotisk organisation, mycket legacy-kod som få förstår väl i teamet.

Köpte en lgh under förra året (precis innan Ukraina-kriget började så rätt trist timing). Lyckades binda räntan på 3år på 2.64%… vilket jag inte var så nöjd med men det ökade väldigt snabbt när det närmade sig förhandlingen och tillgång till lägenheten jag skrivit på. Elen har föreningen bundit på låg nivå och går ut ungefär samtidigt som bolåneräntan, m.a.o ganska bekväm givet omständigheterna.

Har inga extrema utgifter direkt och läggar väl undan 10k-20k i månaden ungefär för att bygga upp portföljen igen efter lgh köpet.

Hursomhelst så har jag fått erbjudande att gå med i en startup som befinner sig i ett mycket tidigt stadie (pre-seed), jag skulle vara antingen den 1:a eller 2:a utvecklaren de anställer och jag tycker det låter mycket roligt att få vara med och bygga något från grunden. Inser dock att det innebär rätt hårt arbete och många timmar som kommer behöva läggas.

Jag har dock dålig koll på startups överlag och behöver lite råd kring hur jag ska resonera till deras erbjudande, har fått två alternativ att utgå från:

Alternativ 1: 55k/månaden, optioner omfattande 0.75% av företaget, vestas över 4 år.
Alternativ 2: 65k/månaden, optioner omfattande 0.4% av företag, vestas över 4år.

Till båda alternativen gäller även:
Prestationsbaserad bonus på upp till 50k sek, som skulle betalas ut i koppling till Series A