Hur tänka angående tidig startups löneerbjudande

Hej!

Jag behöver lite råd kring hur man ska tänka med mycket tidiga startups och lön.

Bakgrund:
Jag är 28 år gammal, singel, jobbar som systemutvecklare inom ett stort internationellt företag och tjänar väl rätt bra (60k/mån, ITP-1, ~10% av årslönen i bonus, 30 semesterdagar, “bara” 3000 friskvård, <40h arbetsvecka oftast) och har lönerevision på ingång. Räknar väl med att bumpas upp till ~63k/mån åtminstone i och med pågående avtalsrörelse. Tycker dock att jobbet är ganska tråkigt ofta med mycket press, kaotisk organisation, mycket legacy-kod som få förstår väl i teamet.

Köpte en lgh under förra året (precis innan Ukraina-kriget började så rätt trist timing). Lyckades binda räntan på 3år på 2.64%… vilket jag inte var så nöjd med men det ökade väldigt snabbt när det närmade sig förhandlingen och tillgång till lägenheten jag skrivit på. Elen har föreningen bundit på låg nivå och går ut ungefär samtidigt som bolåneräntan, m.a.o ganska bekväm givet omständigheterna.

Har inga extrema utgifter direkt och läggar väl undan 10k-20k i månaden ungefär för att bygga upp portföljen igen efter lgh köpet.

Hursomhelst så har jag fått erbjudande att gå med i en startup som befinner sig i ett mycket tidigt stadie (pre-seed), jag skulle vara antingen den 1:a eller 2:a utvecklaren de anställer och jag tycker det låter mycket roligt att få vara med och bygga något från grunden. Inser dock att det innebär rätt hårt arbete och många timmar som kommer behöva läggas.

Jag har dock dålig koll på startups överlag och behöver lite råd kring hur jag ska resonera till deras erbjudande, har fått två alternativ att utgå från:

Alternativ 1: 55k/månaden, optioner omfattande 0.75% av företaget, vestas över 4 år.
Alternativ 2: 65k/månaden, optioner omfattande 0.4% av företag, vestas över 4år.

Till båda alternativen gäller även:
Prestationsbaserad bonus på upp till 50k sek, som skulle betalas ut i koppling till Series A
25dagar semester (dvs inget extra)
Ingen tjänstepension just nu
Ingen friskvård just nu
Betalda tjänsteresor (såklart)

Lite osäker till hur jag ska ställa mig till dessa erbjudanden, framförallt gällande optionerna. Kommer inte dessa spädas ut något brutalt vid Series A, series B,…och därav inte vara värda särskilt mycket?

Avsaknaden på tjänstepension känns lite sådär, men jag fattar att det är lite “nice to have” i detta stadie.
Känns skönt att inte ha allt för mycket risk i vardagsekonomin jämfört med vad jag har idag, i båda fallen.

Någon som har bättre inblick och kan ge lite råd i hur man ska ställa sig till detta?

Krasst sett om du jämför 0.35% (mellanskillnaden) i optioner med löneskillnaden på 10k/månad under 4 år (480k) så värderar dom bolaget till 137 miljoner.

Lägg till bortfall av tjänstepension så blir värderingen ännu högre.

Känns det rimligt?

Om du tror att bolaget är värt mer än 137 miljoner om 4 år bör du ta 55k/månad, annars 65k/månad.

Bättre att ta lönen på 65, då har du iallafall alternativ att gå därifrån utan att ha förlorat 10k/månad.

2 gillningar

Det här påminner om tråden som var uppe häromdagen där någon ärvt en aktie och frågade om han skulle sälja eller inte. Precis som i fallet med den frågan så saknades en del essentiell information för att kunna svara på den.

Jag förstår att du möjligen inte kan berätta så mycket om caset men allt hänger ju på om det här företaget bygger på en riktigt bra idé, en halvbra idé eller något annat.

Mitt förslag är att du sonderar affärsidén med människor du har förtroende för och som vet något om branschen. Har detta bolag potential eller inte?

Ett sådant här äventyr kan göra dig till dollarmiljonär på några år eller bli några år av förlorad tid och en massa strul.

2 gillningar

Som jag förstår det räknar du med att tjäna 63k/månad på nuvarande jobb efter revison. +10% bonus = 69,3k. Tjänstepension för dig blir 4,5 procent av din månadslön upp till 46 438 kronor = 2090 kr + 30% av överskjutande = 6860 kr. Totalt 78 250 kr brutto.

Bara så att du har en mer rättvisande jämförelse. Avseende optionerna är det ju en tillgång med mycket hög risk men också hög avkastningspotential om det hela går vägen. Krävs en IPO för att du ska kunna få loss pengarna eller hur fungerar det? Hur tror du framtidsutsikterna påverkas av den nya högräntemiljön där tillväxtföretag premieras mycket lägre än tidigare?

Oavsett vilken väg du väljer får man ju gratulera till en oerhört robust ekonomisk situation, inte minst med tanke på åldern.

2 gillningar

Han skriver ju att det är pre-seed. Sitter med en massa privata liabilities och bra jobb. Den ena tusenlappen hit eller dit spelar noll roll om dom får slut på pengar eller misslyckas med seedrundan - särskilt i dessa tider då nytt jobb kanske blir svårt att fixa.

Jo jag känner tyvärr att jag inte kan gå in för mycket i detaljerna. Men är vän till en av grundarna och agerade bollplank till hans egna beslut för några månader sedan, och har lite kunskap om hur deras process gick till.

Hans partner är den som är inbiten i branschen och har goda kontakter inom den, och hans motivationer är vettiga enligt mig, och givetvis även min vän, som jag har stort förtroende för.

Finns såklart även en risk med att vara vän med en av grundarna, bör tänkas på. Men vi tror båda att vi kan hålla det hela på en professionell nivå.

Tror tyvärr jag har svårt att bolla just idén med utomstående. Dock har de vänner jag bollat med delat min osäkerhet kring tjänstepensionen framförallt och att eventuellt gå ner i lön och satsa på detta (har nämnt att jag lutar åt alternativ 1). Har dock ej nämnt optionerna i detalj utöver att nämna dess existens.

Det är helt klart ett äventyr hursomhelst :slight_smile:

Återigen - allt hänger på om det är en bra idé - lyckas ni, du är en av de första som hoppade på och dessutom polare med grundaren - ja, då behöver du inte oroa dig för tjänstepensionen.

Lycka ni inte så ser saker och ting annorlunda ut.

Jo exakt, har ett litet ark där jag jämför de olika alternativen med avseende på kompensationen, men har svårt att faktiskt värdera optionerna. Helt klart en gamble med potentiellt hög avkastning. Bra fråga kring kraven för att få loss pengarna, behöver nog fråga dem kring det faktiskt. Just idén är i en bransch vi tror är ganska tålig åtminstone.

Tack!

Haha jo precis.

Känner dock ingen större oro när det gäller att hitta nytt jobb om det skulle brista så hårt. Ska försöka lämna nuvarande i ett gott skick, och har som många andra en mängd konsultbolag som drar i en stup i kvarten bland annat… Men jag kan ha fel, är rätt ung och naiv :slight_smile:

1 gillning

Jag har en nära bekant som gjorde den där resan. Han bor i ett mindre slott idag - en villa där en engelsk fotbollspelare bodde med sin Hollywoodfru. Han är nu inne på andra resan med en ny startup tillsammans med tidigare arbetskamrater.

1 gillning

Om du är första utvecklare in tycker jag nästan att du bör få chans att få/köpa in några % redan innan du hoppar på. Typ 5% som utgångsbud.

Första rådet jag har är att separera vänskap från affärer.
Andra rådet är att som förste utvecklare få köpa in dig till minst 2,5% inräknat de optioner du får.

Hur den utväxlingen blir beror ju fullständigt på hur bolaget utvecklas.

1 gillning

Med tanke på det tidiga stadiet bolaget befinner sig i tycker jag kompensation i optioner låter rätt låg, och som andra säger, mer fördelaktigt i en så här tidig situation ge dig möjlighet att köpa in dig billigt i bolaget. Om dom är seriösa med att ta in dig för din kompetens borde de kunna strössla mer equity på dig med tanke på att du kommer bli den första utvecklaren, du kommer förmodligen vara väldigt viktig för att få igång bolaget. I det stadiet är det en ännu större chansning från din sida, då vill du att det lönar sig.

Optionsprogram kan bli rätt knepigt i Sverige, så att sätta upp det utan risk för bakslag med förmånsbeskattning och andra bakslag senare så krävs det ofta att man tar in eller är experter på området. Om grundarna redan gjort det innan sin seed-runda så är det lite av en varningsflagga för mig att tid och pengar gått till det i ett så pass tidigt stadie. Det är precis i ett sådant arbete som man tar fram hur optioner dels konverteras till aktier. Det ska också finnas med hur konverteringen sker om antalet aktier blir fler (dilution) och hur det påverkar priset du betalar för aktien i dina optioner och/eller hur det påverkar teckningsrätten till aktier per option.

Sen är det som alltid med startups, mer osäkert hur det kommer gå ekonomiskt. I och med att de erbjuder dig lön på samma nivå som du har idag så skulle jag fundera på om du skulle trivas i en miljö där utmaningen är att bygga ett företags produkt och tjänst i ett tidigt stadie. Ser du en potentiell framtid där bolaget kan göra vettiga resultat? Har grundarna någon exit strategi i åtanke redan? Hur ser den ut? Känns den rimlig?

2 gillningar

Tack för bra input!

Blir allt mer osäker faktiskt… ska lyfta det med dem.

Haha jo jag tänkte att jag inte har något större emot att ha min vän som chef, men i dessa konversationer känns det lite skumt/inte fullt så seriöst. Blir lite paranoid över det hela.

1 gillning

Spännande! Återkoppla gärna i tråden.

Bytte själv jobb från stort multinationellt konsultbolag inom IT till en startup (efter deras A runda) och gjorde det främst av andra anledningar än den potentiella ekonomiska vinningen (några tusenlappar högre och optioner)

Bättre uppgifter, flexiblare med semester/ledighet, roligare att vara med och bygga kultur, nyare tekniker mm.

Beror på hur bra vänskapen är skulle jag säga. Jag har haft min bästa kompis som chef, blev bara en belastning. I en startup blir det ju ännu värre.

Tror du verkligen på att idén kan lyckas (givet rådande affärsklimat) så kan det ju vara värt det ändå.

Inte längre, de nya reglerna kring personaloptionerna för startups (upp till 50 personer, max 10 år gammalt bolag) är relativt enkla och fördelaktiga.

150 anställda numera för kvalificerade personaloptioner. 280 miljoner i omsättning.

Glöm inte att onoterade små bolag ofta är svåra att realisera värdet av. Både av reala och ofta även moraliska skäl förrän företagets köps upp eller noteras. Det kan ta 10 år (eller aldrig). Oddsen är ofta av typen dyr lottsedel . Dom flesta ger ingen uppsida alls tyvärr.Man loosar en del pengar istället! . MEN resan kan i vilket fall vara extremt spännande och engagerande= Bästa skälet tycker jag.
Riskkapitalister jobbar hårt med ofta mycket duktiga personer på att hitta startups som har kommit en bit och som dom tror har extra bra chanser ( sorterar bort stor andel). Men även dom lever på dom få som ger stor vinst. Dom brukar även ofta förhandla in fördelar för sig själva när dom satsar pengar vilket ökar deras chanser utöver dina.
Om du inte får tjänstepension avsatt alls! (=0 Sek) får man avdrag för egen. avsättning. Du bör avsätta ca 9000 sek brutto per månad för att det skall var “normalt” vid 65K. Viktigast avsätta tidigt i livet pga ränta på ränta effekten. Bra att få välja själv var pengarna hamnar om man har det intresset tycker jag.

1 gillning