Hur tänka angående tidig startups löneerbjudande

Kollar jag på Avanza för pensionsförsäkring eller IPS så står det

Kan jag sätta in pengar avdragsgillt?
Nej, tyvärr inte. Pengar som sätts in efter 31 december 2015 är inte avdragsgilla. Avdragsrätten för privat pensionssparande till IPS och pensionsförsäkring togs bort helt vid årsskiftet 2015/2016.

Finns det någon annan produkt där det är avdragsgillt?

Avdragilld avsättning verkar bara gälla för endskild näringsverksamthet eller aktiebolag vad jag kan hitta

tog bort förra, verkar som att jag glömde göra det som ett svar?

Spontant låter 0.4% / 0.75% lågt för 1a eller 2a utvecklaren pre-seed. Finns inget absolut svar på vad “rätt” nivå är men 1% per anställd för bolag under 10 pers i bolaget är en grov riktlinje. 1-2.5% för utvecklare. Mer om du skulle vara lead/leda teamet delar av teamet som det växer.

Men försök utvärdera erbjudandet så data-informerat som möjligt:

• Fråga hur de kom fram till % de erbjuder. I detalj. Har de jämförelsetal be dem visa dem.

• Fråga hur mycket de satt av till anställda innan seed? 10-20% brukar vara normalt. Hur har de budgeterat det? Varför?

• Sök upp personer som har klivit på bolag i liknande fas och liknande senioritet – vad fick de? hur är det här bolagets förutsättningar bättre eller sämre. För startups pratar man ofta om hur hur “de-riskat” bolaget är. dvs. serie-entrepenör/erfaret grundar-team = mindre risk, rest rimlig pre-seed från kända investerare = mindre risk, stor kund = mindre risk osv

• Fråga vad vilken värdering bolaget tog in pengar på i pre-seed. Har bolaget “de-riskats” något sedan dess? Gör beräkningen SebastianB föreslår.

• Googla typ “how much startup equity early employee”. Eftersom vi pratar % så är siffror från USA-startup forfarande rätt jämförbara och många svenska grundare kollar på liknande statistik.

Förmildrande omständligheter för lågt equity-erbjudande kan vara om bolaget har lustiga ägandeförhållande från början. Säg till exempel att en framtida kund/strategisk partner äger 20% redan från början. Då blir det mindre av kakan kvar. Då får du avgöra om bolaget är mer eller mindre attraktivt för dig pga av det.

Dåliga anledningar till lågt equity erbjudande är att grundarna har famlat runt och pivotal bolaget några gånger och slösat bort equity. Eller att de inte har koll. Eller de är villiga att utnyttja dig för att du inte har koll.

Ett generellt råd om de erbjuder en lan-equity tradeoff är att det är lättare att förhandla upp lönen i efterhand. Mer equity kan vara krångligare att få tag på.

Att equity späds ut efter rundorna är naturligt, men bolaget blir också värt mer för varje runda, förhoppningsvis mycket mer är utspädningen.

Generellt så tycker jag du ska fokusera på om du tror det är ett kvalitetsteam som har chans att lyckas (är det topp 5% av alla startupbolag som grundas i Sverige i år?) och sedan få ett marknadsmässigt korrekt erbjudande. Hellre 1% eller 1.5% i ett kvalitetsbolag än 5% i ett dåligt bolag. Kvalitetsbolag ger också bättre nätverk och CV-kraft, oavsett hur det går.

1 gillning

Hade ett möte med dem båda häromdagen där vi snackade om bland annat några av dessa punkter. Tack för bra input!

Företaget är ganska “de-riskat” som du säger och de erbjöd att matcha min nuvarande lön och öka med optioner motsvarande 0.05% till alternativ 1. Så jag har valt att ta steget och hoppa på. Låter som en alldeles för rolig, lärorik och spännande möjlighet att inte hoppa på.

Känns som att jag befinner mig i en tid här i livet där jag kan våga mig på sånt här.

Det är såklart en risk men jag har förtroende för att vi ska lyckas åstadkomma något, i värsta fall har jag missat en del tjänstepension och får söka mig tillbaka till nuvarande eller hitta något nytt med en intressant erfarenhet i bagaget.

1 gillning

Om man läser på skatteverket så verkar det vara som jag sa dvs om man i anställningen inte får någon tjänstepension nu och tidigare alls från sin arbetsgivare får man avsätta avdragsgillt. En del vilkor. Läs här.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.2/2907.html#h-Avdragsutrymme-for-den-som-helt-saknar-pensionsratt-i-anstallning