Hur ska jag värdera optioner i en start-up?

Hallå där!

Jag har fått ett jobberbjudande som utvecklare på en tidig IT start-up med optioner på bordet och behöver hjälp att formulera intelligenta frågor jag kan ställa för att bättre utvärdera det potentiella värdet på erbjudandet.

Om Företaget:
Tekniken bakom företaget kan jag förstå och ser definitivt potential för företaget att automatisera och optimera kostsamma delar utav flera industrier. Företaget är en spinn-off från en forskargrupp och är nu i ett skede där de ska integrera deras teknik I en specifik industri (tillsammans med redan potentiella kunder) för att få en första produkt. På sikt tänker ägaren göra upp till tre investeringsrundor med första till hösten, dels för att snabbare kunna accelerera företaget men även för att få in kontakter/öppna dörrar till fler industrier.

Om erbjudandet
Erbjudandet skulle innebära en lägre lön (5-10k) än jag har i nuläget och potentiellt mindre “intressanta/utmanande” uppgifter. Men vid investeringsrundan i höst så kommer de anställda ha tillgång till optioner, inget är satt i sten men det låter som att vi pratar om 1% (kanske kan förhandla upp det en del).

De siktar på en värdering på runt 25 miljoner, och hoppas på att i framtiden kunna öka värdet på företaget med 10ggr.

Funderingar

Jag har svårt att avgöra om detta är ett riktigt attraktivt erbjudande jag borde hoppa på eller ej, så skulle välkomna förslag på frågor jag borde ta med mig för att reda ut detta.

Den mest naiva tolkningen är att det är potential att köpa optioner för ett aktievärde på 250k som kan bli 2.5 miljoner, och om det skulle öka med 10ggr på 5 år så skulle det innebära 37 500 mer i månaden än lönen man får.

Givet att tekniken är sund, är detta en alldeles för naiv tolkning utav erbjudandet? Vilka frågor skulle ni ställa och/eller vad borde jag tänka på?

Har tyvärr ingen i min närhet som jag kan prata med om detta så skulle uppskatta lite råd från er här på Rika Tillsammans!

2 gillningar

Hej,

I min industri (läkemedel) är det sällan som den som får aktier eller optioner i första eller andra rundan tjänar särskilt mkt pengar. Om det inte går fenomenalt bra (tänk Mojang), så kommer det ofta behövas flera rundor med finansiering. De venture capital firmor som brukar erbjuda finansiering i senare rundor är i princip experter på att skaffa sig hela värdet själva, dvs när man ska raisa de sista 100 miljonerna för att komma till en färdig produkt så brukar de kräva typ 90% av företaget för att skjuta till pengarna. Det innebär att en ägarandel i första vändan ger en försvinnande andel av det jättevärdefulla företag som skapas i slutändan. De som är informella investerare i första rundan kallas därför ofta ”friends, family and fools”. Dvs satsa gärna på detta men se det som en lottsedel med bättre vinstchans än en trisslott
, vinstchansen är beroende på hur bra affärsideen är. Sälj dig inte för billigt!
Mvh

F

1 gillning

Känns inte lockande.
Om du tappar 10k i lön per månad så blir det 600k på 5 år.
Plus köp av optioner.
Förutsatt att de inte späds ut kanske du kan nå en värdering på 2,5m.
Men om de späds ut så får jag inte ihop matematiken.
Därutöver kanske du får mindre intressanta uppgifter. Det borde vara tvärtom om man går till en start-up.

3 gillningar

Stort tack för svaren!

Jag såg det redan som en trisslott med bättre chans till vinst, givet bra odds mot potentiell avkastning så kunde det varit en väldigt bra lott. Riktigt bra input på utspädningen, det är en risk jag inte övervägt men som säkerligen kan ske och något jag borde ta i beaktning. Som jag förstått det nu så funderar ägaren på att ge ut 20% av företaget i tre investeringsrundor, och behålla cirka 40% själv, men inget är satt i sten.

@DrF, inte hört uttryckt ”friends, family and fools", men inser att min naiva tro att det är de som kommer in först som drar största strået.

Jag tror det finns en väldig potential i företaget, men om 1% blir utspädd i stor grad så kanske det inte är värt min tid att hjälpa till att bygga upp det.

Hej igen,

Att vara med på en fantastisk resa i ett företag är dock otroligt mkt värt. Det ser bra ut på CVt och kan säkert vara superkul. Svårt beslut - lycka till!

Mvh

Fredrik

3 gillningar

Du ska inte “kanske” bli erbjuden optioner. Det ska vara skrivet i det erbjudande du får. Antal, andel, samt strike price. Om det inte är på papper kommer du bli lurad eller i alla fall missnöjd och det är oseriöst att ens säga att “du kanske kommer få köpa optioner i framtiden” till någon man försöker anställa.

Jag har just nu 125,000 optioner i en Series A startup med 4 year vesting.

1 gillning

Självklart späds de ut. Men der är OK om värdet också ökar med 100x.

Omöjligt att planera hur stor andel man ska sälja i varje runda och till vilket pris.

En tanke att ta med sig är hur skatten beräknas på optioner, beroende på om optionen klassas som personaloption eller inte (i det senare fallet räknas det som värdepapper).

Det finns skräckexempel från IT-boomen där anställda fick optioner för stora summor som sedan tappde hela sitt värde. Skatteverket begärde ändå in skatt baserat på det utsprungliga värdet.

Hej, stort tack för alla bra svar, har läst och begrundat!

Ville bara uppdatera lite här. Tackade nej till erbjudandet, delvis tack vare er input, vilket ledde till att han hörde av sig senare med ett ännu bättre erbjudande. Skillnaden på lön är nu -5000 istället för -10000, och andelarna har gått upp från 1% till något mellan 5-10 %. (Försöker få ett bra svar på exakt vad det skulle bli).

Stort tack till er som inte tyckte att jag skulle sälja mig för billigt :slight_smile:

Planen låter som att det är tre investeringsrundor (om allt går vägen), den första till hösten med optioner för de anställa då (och då jag skulle få mina), sedan två andra med utspädningar på 20% vardera gång…

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, då jag i nuläget har ett jobb jag trivs bra med, men det låter definitivt intressant att få vara med I en start-up, speciellt då jag länge drömt om att driva eget någon dag I framtiden… Angående att jag är orolig för att få mindre intressanta uppgifter; jobbar inom forskning så får jobba med rätt “cutting edge” grejer I nuläget…

@Skogen, bra poäng med skatten… Någon som vet om man kan äga optioner via ett holding-bolag eller om man endast kan äga privat?

Om man leker med tanken att det går riktigt bra för företaget och man skulle kunna sälja för några miljoner om 3-5 år tänker jag att det är fördelaktigt att få in pengarna i ett AB så man kan nyttja dem för återinvestering I annat eller ta ut som vinst pö-om-pö… Någon som vet hur det ligger till och om det är en bra ide?

Utöver det; någon som vet hur det funkar med försäljning utav optioner/aktier för onoterade bolag? Är tanken att man ska sälja dem I sammanhang av senare investeringsrundor eller hur funkar det?

det här är ju en red flag. optionerna ska du få, eller ska börja vesta, den dag du börjar jobbet. det ska vara en del av ditt erbjudande och kontrakt. inte “du får det sen”

1 gillning

Så enkelt är det ju inte, om inte företaget redan har avsatt existerande optioner, så behöver man förmodligen kalla till bolagsstämma för att ställa ut nya optioner. Detta gör man förmodligen i en “runda” där fler anställa (och investerare) är inblandade, så inte helt ovanligt. Sen ska man naturligtvis ha inskrivet i kontraktet att man ska få optioner och hur mycket.

Det är däremot en risk att nånting med investeringsrundan går fel, men hamnar man i det läget är det förmodligen kört för bolaget ändå, det är ju en del av chansningen med att vara del av en startup.

bra input. och det är väl därför TS förtjänar 5-10% – för utan honom kanske de inte får några av de där investeringarna alls.