Sitter i en situation som jag gärna skulle få lite hjälp med. Jag har fått ett erbjudande från ett 2 år gammalt bolag inom tech. Erbjudandet är:
Anställning som regionchef med en marknadsmässig lön
År 1-3 är min region en egen affärsdel i moderbolaget
Med erbjudande om att efter 3 år:
Skapas det ett eget bolag av den affärsdelen
Jag får möjlighet att köpa loss 20% av det dotterbolaget som delägare, enligt ett förbestämt pris(kvalificerade personaloptioner)
Och då gå in som VD för det bolaget
Känns detta som ett rimligt erbjudande? Ser ni några stora risker?
Eftersom du jobbar med vanlig marknadsmässig lön är det ju inte något uppenbart dåligt, utan precis som ett vanligt jobb. Jag antar att ni inte har kollektivavatal? Isf kolla upp att du ersätts med tjänstepension etc på motsvarande nivå, så att inte bara lönen är marknadsmässig utan även allt det andra.
Om det är en bra deal eller inte beror ju på vad priset är i förhållande till vad bolaget värderas till. Om det är ett onoterat bolag och/eller det finns regler för nör/hur du får sälja aktierna, så tänk att du låser in potentiellt ganska mycket pengar på samma ställe som du också jobbar. Du får då en rätt stor “single point of failure” i din ekonomi: Antag att det går dåligt för bolaget år 4, oavsett anledning. Dels kommer värdet på din investering försvinna, och dessutom kanske du blir av med jobbet och därmed inkomsten.
Kollektivavtal finns, skall dubbelkolla villkor kring pension. Bra input!
Väntar fortfarande besked kring kostnaden för att köpa dessa aktier efter tre år, det vi har pratat om är en symbolisk summa. Så som man kan göra med kvalificerade personaloptioner. Men det är såklart avgörande.
Det jag är rädd för är att säkerställa så att de affärer som nu byggs upp inom detta affärsområde sedan flyttar med över till det bolag som startas efter tre år. Där känner jag en oro att det skulle kunna göras på ett ”fult” sätt så att min framtida del ändå inte är värd så mycket.
Men eftersom det är en personaloption är det ju en option dvs du måste inte nyttja optionen. Om du får en option att köpa aktier i något värdelöst så nyttjar du inte optionen helt enkelt. Så villkoren i vad du köper aktier i, och för vilket pris, måste ju vara helt klart innan du går med på att gå in med egna pengar i det.
Och eftersom du är betald marknadsmässig lön från dag ett utan villkor så är det ju inga problem att tacka nej till optionen, för du har ändå fått bra betalt under tiden. Faran är väl om du blir “lovad” något, och jobbar hårdare / underbetalt under tre år med option på att få köpa något sedan, som då visar sig vara värdelöst eller signifikant sämre än du trodde när du ansträngde dig.
Väger mellan detta och ett annat ”vanligt” jobb med endast en anställning. Några lappar upp om man jämför men ingen stor skillnad. Är nog mest en rädsla att man jobbar häcken av sig för något och att det inte skulle bli som man önskar. Men det vet man trots allt aldrig i livet.
Nu har jag haft några fler diskussioner kring modellen framåt.
Erbjudande 1 utan delägarskap, en bra grundlön(5000kr mer än i erbjudande 2) och 5% bonus på vinsten av ”mitt” affärsområde.
Erbjudande 2 som nu gäller är. Då jag år 1-3 skulle vara anställd direkt i moderbolaget och ett dotterbolag skall startas efter 3 år går det ej att skriva någon option angående delar i dotterbolaget nu. Utan det dom erbjuder är ett avtal som säger:
Efter 3 år startas dotterbolaget med mig som VD
Jag får köpa 20% av det bolaget, då fett bolag precis är startat finns det inget värde därav får jag köpa det för en liten peng.
Vi flyttar över de affärer och kostnader som ligger på mitt affärsområde till det nya bolaget.
Spontant, vilken deal(om någon) hade ni hoppat på?