Sälja mitt företag - tips önskas!

Hej Forumet,

Första inlägget här och vill börja med att betona att mina kunskaper kring ekonomi är väldigt sparsmakade men växer väldigt fort och jag är ödmjuk inför att lära mig Mitt intresse började för ca 6 mån sedan genom en lyssning på RK-podden och det har verkligen satt fart på ett nytt intresse - så tack för det. Otroligt bra med detta forum!

Nu till min frågeställning:

Ja har under ca 4 år drivit ett företag inom “byggsvängen” som till en började gick knakigt men som senaste tiden flygit väldigt bra med fina bokslut. Blev kontaktad av ett större företag vi jobbat åt där de undrade om jag var intresserad av att sälja bolaget. De erbjöd mig följande :

• 2 miljoner cash direkt vid affären och däreftter 2 miljoner fördelade över 3 år (jag blir kvar i bolaget under denna tid med fin lön osv) .

Mina options är då att antingen ta det som privatperson och betala 75% i skatt på de första 2 milj enligt min revisor och därefter få resten utbetalat per år utan skatt. alltså totalt 2,5 miljoner ut.

Alternativt skapa ett holdingbolag där jag för över pengarna till men då är det ju 50% om jag vill få ut nåt av det till mig som privatperson. Vilket ger mig 2 miljoner men jag har access till lite mer pengar direkt som jag skulle kunna investera på annat vis och möjligen få de att “växa ikapp”. Revisorn pratade även om ett tredje alternativ där man inte rör pengarna på år i holdingbolaget och på så vis kan undslippa skatt. Men då är frågan om jag inte kan investera pengarna och tjäna igen den summan över 5 år.

Återigen, som ni hör är jag totalt novis och jag förstår om vissa saker är barnsligt enkla att lista ut och svaret är säkerligen glasklart för många men alla är vi barn i början :slight_smile:

Hur hade ni gjort? Tacksam för hjälp
MVH
Carl

Du kan väl investera pengarna inne i holdingbolaget under tiden?

Jag skulle lagt kapitalet i ett holdingbolag och så småningom avvecklat det till 25 % skatt. Under tiden hade jag investerat kapitalet i en företagsägd kapitalförsäkring. Det beror ju lite på hur bråttom du har att få ut pengarna.

Ett ytterligare alternativ är att behålla företaget som en passiv inkomst. Dvs, dela ut pengarna enligt förenklingsregeln (183 700 per år just nu) över ett flertal år. Då åker du endast på 20 % skatt.

Sen blir det kanske bolagsskatt ovanpå allt hur du än gör. Det här känner säkert andra till bättre än mig.

Du tänker att jag investerar pengarna och sen låter de växa för att sen plocka ut och ta skattesmällen då? men förhoppningsvis “tjänat” ihop den initiala skatten?

Tack snälla för bra svar… detta tåls ju att dyka i, 180k om året är ju inte fel om man kan komma undan så mycket skatt?

1 gillning

Känns som du bestämt dig för att sälja. Är du helt säker på detta? Känns som det större bolaget vill köpa ut dig nu, när du kanske är i underläge och så sätt minska sin konkurrens? Alltså att just nu kan de köpa ut dig “billigt” och de kanske känner att väntar de så är det för sent. Vad händer om du driver vidare i två år eller mer, kan du kanske få ännu bättre bud?

Förstår att det är lätt att tänka att det är mycket pengar men 2.5 miljoner är kanske inte så mycket ändå. Vad har du för klausul om att starta nytt, liknande bolag direkt efter affären? Vad är planen för din framtid? Var ska du jobba? Tror nog det kan bli svårt att gå tillbaka till att bli anställd som “snickare” eller vad du nu gör inom byggbranschen när man lyckats som egenföretagare, tror du inte det?

Bara för att du fått ett erbjudande kan du alltid komma med ett bättre counter-förslag och antingen få upp priset eller få din vilja igenom på andra sätt. Om ett bolag erbjuder att köpa upp ditt bolag finns det ju värde i det som det företaget vill åt och antar att de kan tjäna pengar på i framtiden. Vet du vad det är? Kanske är det bra mycket mer värt än 2.5 MSEK.

Det känns som du lyckats med något och hoppas bara du inte stirrar dig blind på “de stora pengarna” och om 10 - 20 år ångrar dig :slight_smile: