Ställd för en fråga som jag känner att jag inte har helt koll på och hoppas på att eran input kan göra mig klokare!
Det är så här, en nära släktning drev en egen firma (målarfärg, tapet osv försäljning) under många år med vinst. Tyvärr så blev det ett tragiskt bortfall av hans fru under den tiden och kanske lite för att inte tänka på smärtan så köptes det upp ytterligare företag med hans första som säkerhet. Den nya satsningen gick inte och han förlorade till slut alla företagen. Nu efter ca 5 år så är hans liv på plats igen och han är för tillfället anställd i hans första bolag (som togs över av en anställd vid konkurs).
Nu är det så att den fd anställda som äger företaget vill sälja och min nära släktning är naturligtvis sugen på att äga det igen. Och nu kommer vi till min fråga, han saknar nämligen själv kapital för att köpa det och här kommer jag in… som delägare eller borgenär är ännu oklart
Jag är tämligen säker på att företaget går “ok” då det har försörjt han, hans familj och har 6 anställda sedan ca 30 år tillbaka. Däremot vet jag inte hur bra…
Sedan har det priset som diskuterats varit “lagervärdet” enl släkningen och den anställda men jag känner att jag vill se papprena på det. Min oro här är att släktingen är så sugen på att företaga igen så han betalar gärna någon miljon extra för att få tillbaka sitt barn.
Ni som är kunniga eller gjort samma resa förut. Vilket papper bör jag se för att kunna värdera företaget alt vilken konsulthjälp tar jag in?
Tacksam för alla svar! Vare sig de är långa listor på egna erfarenheter alt hyperlänk till relevant info att läsa
Bolagsvärdering är svårt! Då vi sålde vår leksaksbutik pratade vi om företagsvärdering allmänt med många olika parter.
Att betala fulla lagervärdet för lagret är i regel alldeles för mycket för själva lagret som jag förstått det i många bolag. Ofta finns där inkurans, omoderna artiklar eller saker man inte vill ha/behöver fullt ut med nya tänkta inriktningen osv.
Sen är det i regel väldigt lågt värde på det mesta maskiner/inventarier i förhållande till inköpspriser.
De flesta var rörande överrens om att man nästan alltid ”betalar för mycket” =säljaren vill ha fulla lagervärdet osv och köparen har blivit ”kär i verksamheten”
Tänk också på saker som färg kan ha ”bäst före datum”, tapeter är kopplat till mode osv.
Sen bör man som finansiär göra en EGEN invetering och inte gå på något bokfört värde eller säljarens förra inventering osv.
Vid en konkursavveckling/försäljning kan man ofta se att marknadsvärdet generellt på fysiska grejor är väldigt lågt om man inte lyckas sälja verksamheten intakt. Därför VET många insatta säljare/affärsmäklare/köpare att det är bättre pruta och få sälja hela verksamheten intakt. =alternativet suger helt enkelt!
Fastighet, hyreskontrakt, kundstock, kundavtal, vissa maskiner mm kan däremot ha ett visst/högt värde. MEN i vissa fall kan det också vara tvärt om…Jag vet en som sitter/satt fast i 2st 8 åriga hyreskontrakt för 2 stora lagerlokaler med 170000kr/månad i hyra/lokal! Dessutom borgat via annat eget bolag. Den sitsen är inte helt lätt att komma ur utan att bjuda eventuell intressent ekonomiskt på olika saker.