Fått fråga att överta en hantverkarfirma jag jobbat på i 15 år | Hur kan jag tänka?

Tjenare gänget!

Jag sitter i en lite klurig sits, jag har fått förfrågan att överta firman jag jobbar på sedan 15år, som hantverkare. Trivs väldigt bra med typen av jobb vi har.
Jag kommer till att driva företaget själv, men chefen kan vara med i en övergångsfas och hjälpa till med allt det praktiska typ fakturering och räkna på jobb osv. Inga anställda ifrån start.

Jag kan få testa ett år med att låna/hyra alla ställningar/verktyg,släpkärror och vad som kan tänkas behövas, för en billig peng i månaden och sen efter ett år så kan vi gå igenom vad jag vill/behöver köpa loss. Så jag inte behöver dra på mig en massa kostnader ifrån start.

Vi är ganska inkörda mot ett bostadsbolag som kommer varje månad med jobb i lägenheter och fasader, så tror nästan att det är 75-110% i tjänst bara hos dom, beroende på månad. Nackdelen är att man blir väldigt beroende om det skulle bytas några chefer eller komma sparkrav ifrån huvudkontoret etc. Men det kan man ju aldrig veta? svårt att diversifiera sig mot privatmarknaden när man inte riktigt vet hur mycket det kommer in.
Jag är trogen lyssnare på podden sedan många år, lyssnat om på #311 och de två #266#267 avsnitten.
Vi ska sitta ner lite nästa vecka och gå igenom lite siffror på man har lite koll på den biten vad företaget genererar i dagsläget osv. Något speciellt man bör fråga efter vid övertagande? hur värderar man ett bolag om han vill ha en peng för det?

Mina funderingar/Plus & Minus:

Plus:

• Ansvar/personlig utveckling av att driva eget.
  • Lägga upp jobb och sin arbetsdag friare
  • På sikt mer pengar i plånboken

Har ni några tips på hur man kan tänka med mer plus/minus

Minus:

• Jobba själv kan ibland vara tungt, både när man ska montera ställningar och bolla ideer, och själva det sociala.
  • Stressigt att behöva “jaga jobb” som det skulle sina ifrån bostadsbolaget
  • ingen sjuklön vid vabb/sjukdom
  • svårt att planera semester etc ifall det kommer in lägenheter som måste vara klara.
  • Work/life balance. Hinna med så det inte sliter på familjen, allt från att hämta/lämna på förskola och diverse träningar.

Min ekonomi är skapligt solid, tycker jag. Jag har ungefär en årslön på sparkonto och ca 5 årslöner investerat på börsen.Och lågt belånat hus ca 60% så i värsta fall tänker jag lite att man testar ett år och känner om det passar en, anställd kan man alltid bli igen?

Ursäktar för ett något rörigt inlägg, det är lite som en känslomässig berg&dalbana man åker just nu.

3 gillningar

Jag säger att du ska överta firman gradvis med chefens stöttning och prova på under ett år. Under det året känna på vad du behöver hitta för person som kompletterar dig i företaget om där finns saker du absolut inte vill göra. Värderingen av bolaget enligt substansvärdet är det absolut enklaste.

Vad är det värsta som kan hända? Att det inte funkar? Nähä, men då får du väl hitta på något annat!

8 gillningar

Jag tycker du ska våga utmana dig själv och utvecklas av detta.
Just friheten och bygga upp ett kapital i bolaget gör att man tar ett annat ekonomiskt ansvar. Sedan hur mycket du kan dra in kan bara du beräkna, är det värt det?
Du har bra likviditet privat så det är en mycket bra början!

Lycka till oavsett :slight_smile:

1 gillning

Jag tycker att du sitter i ett guldläge. Hitta en revisor eller en erfaren redovisningskonsult (beroende på storlek och omsättning) som kan hjälpa dig att gå igenom den ekonomiska biten och förklara alla delar som du behöver ha koll på innan övertagande. Och ha kvar kontakten under första åren medan du lär dig grundläggande redovisning och företagande. Även välskötta firmor kan snabbt gå i stöpet om man inte har koll på ekonomin och verksamhetsutvecklingen. Du behöver inte sköta allt själv men ha tillräckligt med grundläggande kunskaper för att förstå dina egna siffror och det revisorn/redovisningskonsulten säger. Men om övertagandet kan ske gradvis så kommer du ha en fantastisk start.

Ta över gradvis, hyra grejor första året låter som ett bra/realistiskt upplägg där du får prova/känna på hur det är att vara egenföretagare med begränsad risk.

Känns som ägaren ändå går i tankar att sälja/avveckla så förändring kommer nog oavsett om du provar ta över, eller bolaget säljs till någon annan. (Alt avvecklas).

3 gillningar

Kör på bara. Som egen kan du börja tjäna pengar på riktigt. Anställ någon bra så fort som möjligt då det är bästa sättet att tjäna pengar och som en backup till dig när det behövs. Så som du varit till förra ägaren.

Hejsan! liten update.
Vet inte riktigt hur jag ska tänka kring övertagandet.

Chefen behåller sitt bolag men det blir ingen verksamhet, tänker att han ska ha det kvar för att kunna köpa in grejer och dra momsen.
Så jag får isåfall starta ett eget bolag, hyra lokal/utrustning i samma lokaler som han har kvar.
sen utvärdera efter 6månader vilka maskiner och ställningar etc jag behöver.
Jag kommer handla material av han.
Men kruxet jag fick kastat i knät är att vi har en stor kund, och den vill han sälja genom att skriva det som goodwill, det finns inga avtal på garanterade timmar eller garanti på att man får ett visst antal jobb, utan att man är en lista av några olika hantverkare som de anlitar. För detta vill han ha en “symbolisk summa” på 100k, för en kund, detta känns inte rimligt. eller hur ska man tänka?

Vad är det du egentligen får av honom? Det låter som att du behöver starta egen firma med nytt varumärke, betala honom 100 000 kr för att vara med på en lista och betala hyra för hans lokal och utrustning. Jag ser bara en vinnare i denna kalkyl.

2 gillningar

Det är precis så som det kändes när man fick det presenterat som ett dunder erbjudande som “han lätt hade kunnat få en kvarts miljon för”

Om han vill ha en peng för att hjälpa till med lite fakturering tills man kan den biten borde det inte vara så högt pris, speciellt med tanke på att jag betalar för hyra och köper material. Och varit trogen och lojal i 15år och alltid ställt upp.

Men dessa 100k är ju bara en pusselbit i det stora hela. Vad kommer prylarna kosta att hyra? Vilka halvfärdiga uppdrag får du ta över? Vilken hjälp kan han ge dig? Vilka kontakter i övrigt kan du få?

Försök att få en bild över helheten innan du börjar värdera och döma av. Det kan väl vara okej att betala ocker på någon liten del om affären i sin helhet är gynnsam för dig.
Mitt tips är att lyssna och försöka få ett så konkret förslag som möjligt. När du har det på bordet kan du säga ja, nej eller komma med ett motförslag.

Förslaget om att gradvis överta är en kanonöppning för alla, men det gäller att få svart på vitt vilka villkor han tänker sig.

Vid köp/överlåtelse är det ganska vanligt att en stor del av köpeskillingen (förutom ev lager/maskiner/fastigheter) är för det luddiga begreppet ”Goodwill”. Det kan ofta vara saker som:

• Ett upparbetat samarbetsnätverk av leverantörer och samarbetspartners.
  • Kundregister/kundkontakter
  • Leverantörsregister/kontakter
  • Specifika kundkontrakt
  • Företagets renomme/rykte
  • Företags historia/arv/lokala förankring
  • Affärsläget/hyreskontrakt
  • Hemsida
  • Kunskapsöverföring/support/upplärning skulle eventuellt också kunna hamna här.

Ovanstående kan alltså utgöra en stor del av företagets ”värde”. Anledningen är att det kanske ÄR en stor anledning till intjäningsförmågan/lönsamheten för den som får möjlighet ta över det. Dvs att ”arbeta upp” det ovanstående tar tid, kostar pengar OCH kanske inte ens går om man startar nytt fristående.

En STOR återkommande kund, även utan formellt kontrakt, kan utgöra nästan hela värdet på ett företag. Så startar du helt ”nytt” bolag istället så kanske befintliga kunder INTE vill anlita dig. Tar du istället över kan det nog löpa på som tidigare förut trots att du är ny ägare.

Bokföringsmässigt benämns det också allmänt för ”Goodwillvärde” som alltså är det man ”köpt”. Det kan man då sen även skriva av under ett antal år ungefär som man gör med en maskin.

Så det kanske ”känns” konstigt att betala för ”Goodwill” men är helt normalt. Blir lätt att man som ny främst ”ser/värderar” lokaler/maskiner/lager och inte riktigt ser värdet i det ”ogripbara”

Här håller jag med säljaren. I sammanhanget låter det som en symbolisk summa där denne, kanske av affärsbekanta/redovisningshjälp, fått hjälp att sätta ord på/peka på en specifik ”Goodwillsak” för att i alla fall få en ”symbolisk summa” för ALL Goodwill som är inblandad. Finns en anledning att företag, ofta i förkortad form, skyltar med ”…efterträdare…established…fd xxxx…,kunglig hovleverantör” osv. En stor del av värdet finns alltså i KOPPLINGEN TILL gamla företaget/namnet/organisationsnummret.

Det förstår jag, men det gäller en kund, som jag dessutom har skött jobben åt i 10år, så jag är väl inarbetad mot dom, känner alla vaktmästare och ledning mm. Jag har haft kundkontakten med deras hyresgäster och vet vilken standard de vill ha.
Tror likväl jag kunde frågat själv om fortsatta uppdrag.
Man är somsagt inte garanterad en timmes jobb, för det finns inga avtal. Känns som man chansar på att det kan funka.

Tar inte över någon firma utan startar en ny. Man skriver väl det som inkråm.

Varför måste du handla material av just honom?

Vidare är det han försöker sälja till dig för ”en symbolisk summa” inte värt mer än vad det finns skrivna avtal på.

Fundera på vad som skulle hända om du helt sonika startade upp eget utan din chefs inblandning, utan att betala honom eller använda honom som materialleverantör. Han kanske blir sur. Och du blir självständig.

1 gillning

Se till att ha avtal.

Ett avtal som reglerar köpet av kundstocken/inkråm, se till att det då också finns en non-compete klausul. Så att han inte själv startar nytt inom kort eller sidoknäcker med samma verksamhet.

Ett avtal som reglerar inköp av material/hyra, vilka påslag som gäller mm, se till att du inte måste köpa via honom.

1 gillning