Jag satt för ett tag sedan och surfa runt på Youtube och kom in på QLA, Dan Pena, och hur han håller i kurser för personer som vill få ekonomisk framgång.
Hans metoder och hans snack kanske är mycket teater och så där utan att veta. Och man kan ju tycka vad man vill om det han säger och hur han uttrycker sig. Men det han verkar predika i det jag sett/hört om honom är att han menar att det går att köpa befintliga bolag. Relativt billigt dessutom nu i och med stora grupper av människor som går i pension 40- 50-talister utan någon att lämna över bolagen till.
Så till min fråga. Är det någon här på forumet som har gjort resan med att köpa ett befintligt bolag och drivit det vidare. Är det en rimlig tanke att ens försöka sig på?
Har dålig koll på honom. Vad menar han är uppsidan av att köpa ett befintligt bolag? Inventerier, orderingång etc brukar ju vara inräknat i prislappen, s.a.s.
Visst kan det finnas enskilda bolag i likviditetskris som är på vippen att konka efter covid, men det är knappast någon naturlag.
Är det inte så att många som säljer i slutet av livet ofta har ett intresse i att det ska finnas kvar? Sen är det väl så att man köper ett existerande bolag med existerande orderstock och det är lättare att börja där än från noll med företagande (kanske).
Precis, det gäller väl som i alla affärer hitta motiverade säljare. Då kan man, enligt det jag förstår det som, göra en bra affär. Men det är ju inte alls självklart eller enkelt att hitta motiverade säljare. Och inget jag menar är en enkel och lätt sak att genomföra.
Men sedan är det ju inte helt lätt att köpa befintliga bolag om jag förstår det rätt eftersom det inte är som att köpa en bil eller ens ett hus.
Men lite motstånd måste man ju ha va?
Är det någon här som har köpte eller försökt köpa ett befintligt bolag?
En viktig tanke att ha med i det hela: Vilken kompetens tillför DU till just det företaget? Det är på sätt och vis den kompetensen som gör att just DU ska köpa ett visst bolag och göra så att det blomstrar ekonomiskt.
Är det dina ekonomiska muskler?
Dina ledaregenskaper?
Din kompetens inom området eller annat område som företaget gynnas av?
Dina ideer omkring hur företaget kan utvecklas/moderniseras?
Dina kontakter inom branschen?
Synergifördelar med redan befintliga företag?
Din arbetsvilja?
Hittat ett företag som är undervärderat och sen sälja det till korrekt värde?
Att köpa och driva ett företag som investering är ganska väsensskilt från att köpa aktier som investering. Har flera bekanta som brukar komma med liknande ideer då brukar jag föra ovanstående resonemang. Ibland visar det sig att det finns gyllene möjligheter att köpa ett företag och skapa en god lönsamhet och ibland var det bara en slags tankegroda där man inte riktigt tänkt igenom vad man ska “göra” med företaget.
Vi köpte själva en leksaksbutik och drev/utvecklade under 10år. Då var det många små rattar att skruva på för att hela tiden öka lönsamheten även om det i längden trots allt inte var särskilt lönsamt. Men en kul och lärorik period i livet var det!
Jag har sett ganska många exempel där det har gått åt skogen att köpa bolag.
Du behöver vara 100 % säker på vad som är “fel” med företaget du köper. Det vill säga vad är det som du kommer att kunna tillföra och göra bättre. Om du inte vet det, köp inte det.
Att köpa bolag som ska drivas vidare av ledningen är en annan sport, men då konkurrerar du med t.ex. Storskogen och då gäller det verkligen att man vet vad man gör.
Tyvärr så finns det inga fria luncher och att driva / utveckla / köpa bolag är bland det svåraste (men roligaste) som finns.
Efter att ha jobbat 50 år i bank och med konsultverksamhet kan jag bara instämma.
Det värsta exemplet jag har sett har i och för sig några år på nacken. Två yngre män köpte dyrt ett aktiebolag i bilbranschen. Sedan framkom att bolaget hade stora skatteskulder. Konkurs och alla satsade pengar gick upp i rök.
Tack, det är precis de här funderingarna och insikterna jag är ute efter. Det är ju lätt att glorifiera tanken om att köpa ett bolag. Men vad innebär det i verkligheten?
Det är många delar som skall fall på plats när man köper ett helt bolag. Och som ni skriver så är det långt ifrån att köpa några aktier i ett bolag på börsen. Men det är för mig också en kittlande tanke att få kavla upp ärmarna och götta ner sig och affärsutveckla om det finns möjlighet.
När jag startat företag förut så har jag gjort det från absoluta nollan. Och arbetat upp ett kontaktnät. och så vidare.
Så det är ju intressant att försöka sig på att köpa ett företag som redan är igång och “slippa” uppstarten. På gott och ont.
@janbolmeson Storskogen har jag inte hört talas om men skall läsa på.
Min poäng var egentligen bara att kasta ljus på att det finns proffs i branschen som köper mer eller mindre ett bolag i veckan och dessa får ju ofta förtur till de bra bolagen (om de matchar).