Tips på hur man hittar företag att förvärva?

Söker tips på hur/var man kan hitta företag att förvärva, gärna generationsskiftesbolag men inget måste. Har ett relativt brett sökspann där kraven är att bolaget jobbar försäljning mot b2c (gärna där det redan finns en digital affärsmodell eller där möjligheten finns att öppna en sådan).

Nedan har jag koll på:

• Företagsförmedlarnas sidor samt bolagsplatsen
  • Blocket

Har ni några tips på var jag mer kan vända mig?

Källor jag funderat på

• Höra med de lokala bankerna
  • Anlita en företagsmäklare för att söka upp objekt

Åsikter om ovan källor?

Gå med i företagarna. Gå på ett event. Presentera dig och säg vad du vill.
Var trevlig och intresserad så löser det sej nog.!

1 gillning

Oj, vilket scope. Det är ju som att kunna tänka sig allt från en korvvagn till en bilhall.
Tror att ditt område är smalare än så? Om det inte är det så är min rekommendation att göra det smalare. Då blir det oxå lättare att veta var man ska leta.

Vet du ens vad Företagarna är för något? Extremt låg sannolikhet att någon som vill sälja sin verksamhet kommer går på deras event.

Oj. Kaxig ton!
Jodå, jag har ganska bra koll. Du kanske inte ska räkna med att få köpa dom största verksamheterna på det sättet, men även de som djupt in i själen identifierar sig som företagare kommer att komma till ett läge då livet kräver förändring. Sviktande fysik, krassliga anhöriga eller en känsla av att inte hänga med. Man älskar företaget och vill att det ska leva vidare, men inga naturliga arvingar kanske finns. Letar man då inte i företagarfamiljen? Gärna någon som kan tänka sig en lite smooth övergång på några år.

Eller du kanske har något bättre förslag till TS?

1 gillning

Det är enkelt att köpa bolag genom mäklare/rådgivare (det är rent krasst bara att betala mer än någon annan). MEN, framgångsrika köpare funderar först ut vilka kriterier man söker (bransch, storlek, lönsamhet, geografi etc) och söker sedan proaktivt.

På ex Retriever kan man göra en databassökning utefter en mängd kriterier.

Bygg en trovärdig historia/narrativ om varför just du är en bra köpare/säker hamn för personal och anställda. Vad vill du göra med bolaget? Hur kan du fortsätta utveckla verksamheten?

Ring, ring, ring och var beredd på många nej och orealistiska prisförväntningar. Det är precis som försäljning ett numbers game. 100 knack, 10 snack, 1 tack som Hans Wertén sa en gång i tiden.

Skapa en process för att förenkla stegen ovan, det underlättar. Speciellt om du ska köpa fler bolag.

Betala inte för mycket. Många företag du kontaktar kommer ha fått många påringningar tidigare från aktörer av varierande professionell grad. (Speciellt med Storskogen och diverse copycats som dammsugit marknaden). Var disiplinerad hur mycket du vill betala. Använd fantasin och föreslå rörliga tilläggsköpeskillingar/reverser för att brygga skillnader i värdeförväntan.

Lycka till! (Från en som köpt ~50 bolag)

Wow! Berätta mer! Hur började du med detta? Vad gör du med bolaget efter förvärv?

Jag har jobbat med M&A (företagstransaktioner) i ca 15 år, dels som rådgivare och på private equity bolag, och senaste ~10 åren enbart på köpsidan. Dock inte köpt för ”egna pengar” utan åt de bolag jag har varit anställd i.

1 gillning