Hur investerar man i onoterat?

Hej!

Jag vill ge mig in och investera i onoterade aktier. Jag tänker därför att det vore klokt att fråga om någon här på forumet sitter på någon post som de är villiga att bli av med.

Alternativt om något vet var man genom sekundärhandel kan köpa andelar i onoterade bolag. Jag gjorde ett försök att kontakta några bolag direkt men ingen ville “play ball”.

Tä kte du köpa svart?? :wink:

Hur menar du? Det går att köpa aktier utanför börsen

Har själv aldrig använt tjänsten men:

Tack. Har varit på Pepins men inte hittat något som jag har tyckt om, men tack för tipset

Vad exakt är du ute efter? …och varför måste det just vara onoterat? Ett alternativ är ju att köpa ett noterat investmentbolag som i sin tur investerar i onoterade aktier, exempelvis Latour.

1 gillning

Helst hade jag köpt existerande aktier i något stort onoterat bolag. Tioex erbjuder ägande i sånna bolag men det är genom holdingbolag som de tar 20% på om de noterar (vilket enligt mig är sjukt).

Tänkte om det fanns något forum eller lista där personer lägger ut onoterade aktier som de vill sälja.

Jag tror det bästa om man inte har kontakter är att köpa investmentbolag som går in onoterade bolag, de brukar också ha såpass stora andelar att de har inflytande över styrningen. Tar de dessutom in dem på börsen har du en närmast given mulitpel i kursen.

1 gillning

Det är nog sant! Men tänkte att det vore lite kul att äga aktierna direkt. Men kanske blir svårt…

En till plattform:

Tack! Men helst investerar jag i svenska bolag om möjligt!

Vad det ett svar till mig? Crowdcube har flera svenska bolag, Greenly och Steven t.ex?

Aha det visste jag inte. Tack för infon, får kika på det!!

Enklast är nog att kontakta mäklare som jobbar med onoterat. Det är då ofta större onoterade bolag det handlar om (Klarna, Zimpler t.ex). Courtage mellan 3%-4%, skulle säga att man bör handla för 50 kkr+

Monitor Capital Markets (https://www.monitorcm.se/)

ABG Sundahl Collier

4 gillningar

Jag har investerat en del via Pepins förut, men kan inte rekommendera andra att göra det.

Upplägget gör att alla småägarna som poolar sina pengar blir “utelåsta” från alla beslut och info.
Alla beslut görs av styrelsen som sköter företaget som bildas, vars enda uppgift är att förvalta aktierna som köpts.
Styrelsen bestämmer själva vilken information som delas till de övriga delägarna och även när den delas.

Det kan leda till riktigt konstiga situationer där styrelsen kan ta beslut att sälja aktier utan att alla delägare får vara med och rösta om det, trots att de tillsammans har en betydande andel.
Allra tydligast blev detta när Dynamic Code nästan såldes till AegirBio i en riktigt illaluktande affär.

2 gillningar

@JockeArnarp sorry att jag missat denna tråden tidigare.

Här är ett avsnitt som jag varmt rekommenderar även om det har några år på nacken:

Sedan skulle jag rekommendera följande organisation där man kan vara affärsängel:

Avslutningsvis så brukar jag avråda från att investera i onoterat. Men om man ändå ska göra det, kom ihåg följande tumregler:

• Du behöver minst en bukett om 10 - 20 bolag

• Minsta investeringen brukar ligga på från 200.000 SEK per bolag. Så det är oftast inte lönt att ens börja om du inte kan investera 1 - 2 MSEK.

• Om du får erbjudandet så betyder det oftast att andra redan har tackat nej

• Ha en tydlig strategi med vilken typ av bolag du investerar och vad du kuna bidra med utöver kapitalet.

• Utgå från att allt kommer att ta minst tre gånger så lång tid som det sägs.

• Utgå från att du kommer behöva matcha din initiala investering minst tre gånger under resans gång för att inte bli utspädd.

• Investera gärna i grupp med andra affärsänglar där någon får ta lead.

• Utgå från att 5 av 10 kommer aldrig ge dig pengarna tillbaka / blir zombies. 3 av 10 kommer kanske ge pengarna tillbaka och 1-2 av 10 kommer stå för hela vinsten som gör det värt det.

Ja, kan skriva och berätta hur mycket om det här som helst. Har förlorat en hel del pengar på den här typen av investeringar genom åren… :see_no_evil:

PS. Se gärna avsnitt 277 också.

5 gillningar

Hej!

Jag säljer mina onoterade aktier i det svenska bolaget Curonova Consulting AB.

Ett bolag som är verksamt i Omställningsbranschen. En bransch som går som bäst i lågkonjunktur.
Bolaget är Sveriges 6:e största matchningsaktör i Arbetsförmedlingens tjänst Rusta och matcha, en av de större leverantörerna till TSL (https://tsl.se/) och har avtal med kommuner samt ensam nationell leverantör till Trafikverket. (Curonova blir ny leverantör till Trafikverket | Curonova)

Jag säljer via Pepins, där hittar du mer info: Curonova Group AB (publ) - Invest now and become a co-owner | Pepins

Hur mycket är du villig att köpa för?

En idè är att tänka mycket mer småskaligt. Har du en kompis som skriver egen musik? En granne som driver en bar? En svägerska som har en reseblogg?

Jag gillar tanken på ‘business shower’ istället för ‘baby shower’ där man stöttar folk som föder nya bolag. Kanske inte blir nästa Spotify men du gör en god gärning, kan få testa på styrelsearbete och inte minst väldigt lärorikt och kul!

1 gillning

Jag tycker att det här var väl negativt.
Du verkar specifikt prata om att investera i startupbolag eller åtminstone bolag i väldigt tidiga skeden. Men det finns ju också en del onoterade aktier som är betydligt mer stabila. T.ex. gick det ju att köpa Spotify innan det noterades. Jag kollar just nu på att köpa en onoterad aktie med kända varumärken och vinst som handlar till PE en bra bit under 10. Där ser jag inte att det kräver tio till tjugo bolag.

Skall man investera i bolag i väldigt tidiga skeden gäller ju absolut det du säger.

1 gillning