Tips vid köp av onoterade aktier?

Tech-företaget Nothing (grundat av svensken Carl Pei, som tidigare var en av grundarna till mobilföretaget OnePlus) ska ha en öppen investeringsrunda om några dagar:

Jag tror på idén och siktar på att delta i rundan. Jag inser såklart riskerna med den här typen av investeringar, men tänkte i alla fall gå in med en mindre summa som jag är beredd på att jag kan förlora helt om det floppar totalt.

Dock undrar jag om någon har tips på vad man kan tänka på angående denna typ av investeringar. Ett krux är ju likviditeten. Jag har förstått saker och ting som följer (och här blir jag gärna rättad av folk som vet bättre):

• Onoterade aktier är generellt mycket mindre likvida i förhållande till t.ex. aktier på börsen. Jag kan inte sälja av något från en dag till en annan, men å andra sidan så försöker jag ha 10-årsperspektiv på alla mina investeringar, så det i sig känns inte som något jätteproblem.
  • Ifall företaget blir uppköpt så kommer jag erbjudas pengar som motsvarar den dåvarande värderingen. Detta kommer räknas som inkomst, och jag skattesatsen blir densamma som för min inkomst.
  • Ifall företaget börsnoteras så flyttas pengarna över till ett AF-konto och om jag säljer så blir det kapitalbeskattning på 30% av vinsten.
  • Ifall det dyker upp ytterligare en investeringsrunda så kan det vara möjligt att sälja av aktier i samband med detta, förutsatt att efterfrågan är större än utbudet, men det är ingen garanti. Även detta innebär att det beskattas som inkomstskatt.

Finns det fler saker jag borde känna till vid onoterad handel? Och ställen där man kan läsa på och utbilda sig? Jag tror att jag kommer vilja göra det mer i framtiden, så vill lära mig och förstå processen så mycket som möjligt.

Hej!

Eftersom det är en crowdfundingplattform du investerar genom så köper du säkert in dig via en SPV (Special Purpose Vehicle). Läs noga avtalet du ingår så du förstår hur villkoren ser ut vid exit, dvs då du får betalt.

Vill du fördjupa dig i effekten av att bygga en portfölj med onoterade bolag via SPVer så kan du läsa det här blogginlägget jag har skrivit:

Rent generellt ska du nog räkna med att ha pengarna låsta i 5-10 år när du investerar i onoterat. Du gör helt rätt i att se nedsidan som 100%. Uppsidan är dock mycket stor.

Jag upplever också att de som reser via crowdfundingplattformar har haft svårt via sitt vanliga nätverk. Eller så gör de det för att bredda ägarskaran inför en IPO vilket är ok enligt mig.

Hoppas det hjälper.