Mig veterligen finns det inga bra. De som finns tenderar inte att få de bra casen. Så jag skulle faktiskt avråda från dem som finns.
Så det beror på vad man vill ha ut. Vill man engagera sig så är typ Connect tex bättre att bli medlem i. Vill man ha exponeringen så är det bättre ta något av de stora investmentbolagen som ex Kinnevik med flera.
Tackar! Absolut, de jag hittat hitills är ren skräp så de tänker jag inte engagera mig i. Men intressant att du nämner att dom inte får dom bra casen, ganska tråkigt! Nåja, får kolla in dina länkar
Sedan tycker jag att det är en behjärtansvärd grej att investera i lokala onoterade bolag, det är ju ändå där tillväxten sker. Lite att ge tillbaka till kapitalmarknaden.
Kom även på att jag har detta avsnitt om onoterat med en god vän som anses vara en av södra Sveriges bästa affärsänglar. Hänger även från tid till annan här i forumet.
Från en som jobbat med att ”raisea” pengar för onoterade bolag så skulle jag också avråda skarpt från att investera i onoterat som retail investor. I onoterade som har koll vill man i första hand ha VC-pengar som kommer med kontakter och support, i andra hand bankpengar (räntan är fortfarande låg) och i sista hand pengar från småinvesterare. Det innebär att det som erbjuds dig är de bolag som inte lyckats få VC-pengar, få bankpengar eller göra en riktig IPO, dvs skräpbolag.
Om du vill få exponering mot onoterat rekommenderar jag dig att leta upp fonder (EQT Nexus och liknande) eller noterade VCs (Sequoia, EQT och liknande) som investerar i onoterade företag. Där får du en ”bra riskspridning” (=många bets på olika företag, men mkt volatil utveckling historiskt). Notera dock att en stor del av vinsterna går till personalens bonusar, så din del av avkastningen blir mindre än en direktinvestering.
Jag tror att det kan vara ett bra tillfälle att investera i fältet med tanke på den sjunkande räntan…
Håller helt med @drf utifrån ett kapital / penga / nyttiga undrande perspektiv. Bättre beskrivning av vad jag försökte säga att man inte kommer åt de bra casen om man inte sitter på 100 MSEK+.
Men om man vill engagera sig som styrelsemedlem, bidra till unga entreprenörer, lokala näringslivet etc så är Connect en bra grej. Men det är en hobby som kommer kosta pengar, ungefär som att äga en häst.
Tack för himla bra svar! Och det låter rimligt att man får de slattar som blir över. Tråkigt, men rimligt/förståeligt skulle vara så kul att kunna vara med i bra onoterade case! Menmen, det ser ut som det gör. Men det är nog därför också jag är intresserad av det, för att det verkar kul med riskkapital. Och över 100 miljoner har jag ju inte. Nåja, tack för riktigt bra input.
Kolla in Eqvor det är en plattform för onoterat. Jag är med och driver det bolaget så svarar gärna på frågor hur det fungerar. De flesta större onoterade bolag man läser om i DI/Breakit finns tillgängliga, ex Sana Labs, Klarna, Marshall Group, Mindler, Meds, Blykalla etc för att nämna några.