Jag funderar på att investera i onoterade företag via Tioex, till exempel ChatGPT. Det är inget jag läst så mycket om här men tänkte se ifall det finns några erfarna på plats!
Är Tioex legit?
Vilka erfarenheter har ni haft med att investera och ta ut pengar?
Finns det några dolda avgifter eller risker man bör vara medveten om?
Kort sammanfattning om Tioex
Tioex är en svensk investeringsplattform som gör det möjligt för privatpersoner att investera i onoterade företag. Genom Tioex kan investerare få tillgång till investeringar som normalt sett är inte är tillgängliga: t.ex. OpenAI, Klarna, SpaceX, Truecaller, Northvolt.
“Vid en exit får de medlemmarna som investerat först tillbaka sin initiala investering. Tioex tar 20% av vinsten på totalbeloppet.” Tioex hemsida.
EDIT
Uppenbara risker
Kunna förlora allt är oftast högre än börsnoterade bolag
20% av vinsten är ganska saftigt, går något plus 200% får du ut 112% efter avgiften och skatter. Å andra sidan är incitamenten åt rätt håll så förhoppningsvis är risken att tioex köper in sig på tok för dyrt lägre*? Prissättningen för onoterade bolag är svårt av uppenbara skäl, så det är väl en till risk.
Du har väl en motpartsrisk i tioex också som jag förstår upplägget? Dvs, inte nog med att du investerar i ett (antagligen) riskabelt onoterat företag, du investerar via ett riskabelt onoterat företag.
*) Det är ju annars ett vanligt problem för SPACs, de som hanterar SPACen får bara betalt om de lyckas få igenom en deal, huruvida dealen är bra eller inte är egentligen oväsentligt sålänge den går igenom. I det här fallet har du som investerare ingen möjlighet att dra tillbaka pengarna om det verkar vara en dålig deal? (Förvisso har du som småsparare antagligen oavsett ingen aning om det är en bra eller dålig deal…) Frågan är om tioex tar betalt för genomförandet på något dolt sätt och i så fall har ett incitamenten att bara genomföra så många affärer som möjligt, lär gå att se i det faktiska avtalet för en investering.
Spontant som småsparare så hade jag skytt det här som pesten. Maktbalansen är åt fanders och det känns otroligt lätt att bli blåst utan att ens inse att man blev blåst.
Tack för utförligt svar. Ja 20 % på totalen är sjukt. Tänkte att det var 20 % på vinsten. Låter riktigt osunt, varför skulle de ha en del av det man investerade från början? De tar ju väldigt liten risk här…
Det är (vad jag kan se) 20% på vinsten, inte totalen.
Att investera i onoterade bolag är ju mer komplicerat och riskfylt än noterade. Det är därför man brukar behöva vara “credited invester” för att få göra det, så att man vet vad man håller på med.
Vet man inte riskerna mm så ska man nog inte investera i onoterade bolag, vare sig via Tioex eller på annat sätt. Men om man är villig att ta riskerna så verkar Tioex som företag ok.
Sen får man själv avgöra om man tycker att 20% på vinsten är värt att få tillgång till ett onoterat bolag…