Hur gör man för att investera i onoterat?

Separat fråga, hur gör man för att investera i onoterat?

Oj, det här är en bra fråga. Jag har gjort det här från och till i snart 15 år där i princip de första 13 åren har varit bortkastade (läro)pengar. Så här kommer några tankar om vad jag personligen upplever fungerar och inte. Sedan är det ingen sanning. :slight_smile:

Först och främst att investera i onoterat är EXTREMT riskfyllt. I majoriteten av fallen så förlorar man pengarna, eller snarare bli inlåst utan att det finns någon köpare till dem. Klassiskt brukar man säga att på 10 onoterade bolag så kommer 4 gå i konkurs, 5 går plus/minus 0 och 1 kommer göra 10 gånger pengarna som betalar för alla de andra.

Den enda rimliga slutsatsen att dra från det här är i princip:

Investera inga pengar i onoterat som du inte har råd att förlora, för med jättestor sannolikhet kommer du förlora. Det vill säga, de flesta borde INTE investera i onoterat.

Om du ändå känner för att investera i onoterat, gör det via ett börsbolag

Det finns många bolag som investerar i onoterade bolag professionellt - långt mycket bättre än du sannolikt kommer kunna göra det. Exempel är våra svenska investmentbolag.

Punkt. Det här bör gälla för 99 av 100 personer.

Med det sagt…

Då kommer frågan, varför investera i onoterat överhuvudtaget? För att genomsnittet på en väldiversifierad onoterat portfölj ligger på lite över 20 procent om året om man gör det väl. Värdeökningen i ett välskött onoterat bolag är väldigt hög. Många affärsänglar har som mål att potentialen i de onoterade bolag de investerar i ska kunna öka med 100 % om året.

Man måste ha det målet för att det ska motivera risken att 9 av 10 kommer vara förluster. Matematiskt är det också relativt enkelt för ett litet onoterat bolag att göra det. T.ex. värderas onoterade bolag på 5 gånger årsvinsten. Säg att ett bolag gör 1 miljon i vinst på 10 miljoner omsättning. Nästa år ökar de omsättningen och till 15 miljoner och 2 miljoner i vinst. Då har värdet på bolaget gått från 5 till 10 miljoner, det vill säga 100 procent ökning i värde.

Vidare gäller vanliga principer för riskspridning, dvs lägg inte alla äggen i samma korg. Problematiken är att det är svårare eftersom många gånger är minsta investeringsbelopp ligger på runt 100 000 kr, i bästa fall. Det är inte ovanligt med ribbor på 1 Mkr eller till och med 10 Mkr. Säg då att du ska in i 10 - 20 bolag för att få en bra riskspridning och minimera bolagsrisken, då pratar vi minst 2 Mkr.

Affärsängel via Connect Sverige och ALMI Invest

Det jag brukar rekommendera de flesta som på allvar är intresserade av onoterat är att bli medlemmar i Connect Sverige och ALMI Invest. Inte för att de har bra investeringar, men för att det är det bästa och snabbaste sättet att lära sig komma igång. Man kan gå på:

• Språngbrädor - styrelsemöten på låtsas med riktiga företag där man kan komma med tips
  • Investeringsluncher - typ draknästet där företag kan pitcha och man kan lyssna
  • Utbildningar - för affärsänglar där man kan lära sig mer och träffa andra investerare

Så utifrån ett läro-perspektiv så finns det enligt mig veterligen inget bättre ställe i Sverige. Det finns dessutom inga krav på att man måste investera.

Problemet är att jag känner nog bara till ett enda företag som har blivit något via ALMI / Connect. De flesta av mina vänner som är professionella inom det här området är inte längre med i nätverken. Men de har alla varit där och fått skolning.

Kontakt med någon som driver ett onoterat bolag

Det andra sättet är att man via sitt nätverk får kontakt med någons om driver ett bolag och som vill ta in delägare. Det kan vara bra, men i de flesta fall är det inte det. Tänk på att majoriteten av alla företag lyckas inte.

Pepins, FundedByMe etc.

Det finns även sajter som ska underlätta som t.ex. Pepins men jag är inget fan av dessa. Tanken är god men problemet är att de flesta bra onoterade bolag kommer inte dit. De som kommer dit är de som både private banking-världen och corp-firmorna har tackat nej till (enstaka undantag finns, t.ex. Paradox).

För att ta ett konkret exempel, Pepins skriver idag (201231) på sin hemsida 33 460 delägare, 1 028 Mkr och 38 bolag. Ett av de bolag jag investerade i under 2020 tog in 1 600 Mkr och blev övertecknat till 2 700 Mkr och aktieägare som AMF Fonder stod i kö. En affär var större än allt Pepin har gjort sedan start.

Så min rekommendation med Pepins är samma som med ALMI / Connect, var där för lärandets skull. Men det är högst sannolikt inte där du kommer hitta guldkornen.

Private banking på t.ex. Carnegie

Nästa ställe där man kan råka ut för förslag att investera i onoterat är via private banking hos t.ex. Carnegie. På grund av regulatoriska krav kan de inte erbjuda dessa bolag till vem som helst. De brukar därför ställa krav att man har minst 10 Mkr i en dpå hos dem för att komma med på deras listor.

Här kan man få bra förslag. Men tyvärr återigen är det inte till för alla.

Kontakter inom finans och “corp-firmor”

Tyvärr är den bistra sanningen att de bästa affärerna kommer väldigt sällan ut på marknaden. Det är affärer som görs upp inom den svenska finansvärlden av så kallade “corporate finance”-firmor där alla känner alla. Om de bra onoterade bolagen är det ofta huggsexa, man ska kunna agera snabbt och ha mycket kapital.

Det är först de senaste 1-2 åren jag själv har kommit in i den här världen och det är väldigt fascinerande att se. Man byter investeringar med varandra - typ: “Jag har en öppning på 10 Mkr i detta bolaget, du kan få 3 Mkr om jag kan få 3 Mkr i det som du har en öppning på”. I den här världen rör sig även stora fondbolag, investmentbolagen och några av Sveriges mest namnkunniga investerare.

Eftersom väldigt få av oss har kapitalet att tävla i den här världen, var vi några i Patreon-communityn som under 2020 gick ihop och lade ihop våra pengar. På det sättet kom vi t.ex. upp i 100 Mkr och kunde bli en seriös aktör på den marknaden. Vid ett tillfälle under året så hamnade vi t.ex. i en tävling / dust om aktier med AMF Fonder och Länsförsäkringar Skaraborg - en på många sätt intressant upplevelse. :man_facepalming: Men med effekten att vi faktiskt rört om i grytan ordentligt. Huruvida det i slutändan blir kanon eller kalkon, det får vi reda på under de kommande åren. :slight_smile:

Skillnad på onoterat och onoterat

Det finns så mycket mer man kan säga då det är en hel konst. Men en aspekt som jag också lärt mig den hårda vägen är att det är väldigt stor skillnad på i vilken fas det onoterade bolaget är. Nu på senare tid har jag bara valt att invetera i onoterade bolag med värdering på flera hundra miljoner och som mer eller mindre står inför en börsnotering. Det är en väldigt stor skillnad mot ett företag som inte ens har gjort proof-of-concept. Det är ett sätt att minska risken, samtidigt som man så klart även minskar potentialen.

Ja, tror det egentligen är bäst att vi tar resten som följdfrågor.

11 gillningar

Tack för en väldigt bra summering :slight_smile:

1 gillning

Det enda jag har investerat på Pepins är Spiltanaktien. Just den går ju onekligen bra.

1 gillning

Nyttigt med Jans kommentar om att 9/10 går åt skogen. Därför har jag valt investmentbolag via Spiltan och helt hoppar över onoterat. Tror det blir massa arbete för analys etc och risken för torsk är överhängande.

1 gillning

Ja, både den och paradox skulle jag säga är undantaget. Men det hänger ihop med att 1) spiltan är delägare i Pepins och att 2) paradox var ett spiltanbolag.

Spiltan är duktiga men de kan tyvärr bara påverka så mycket. Jag själv var länge delägare i spiltan, men sålde den förra året när en kr i paradox gav 85 kr rörelse i spiltan aktien. :man_facepalming:

2 gillningar

Tack för en bra summering av era erfarenheter! Jag har varit nyfiken på Pepins en tid och tittade just till deras site eftersom de precis öppnat upp i en handelsperiod, men erfarenheterna i kombination med vad jag ser hos dem gör att jag stryker detta alternativ - det passar helt enkelt inte mig. .

1 gillning

Ett sätt att få onoterade investeringar är att köpa aktier i investmentbolag som delar ut onoterade innehav. När jag kollat på investmentbolag har jag noterat att det är några som gör det då och då:

• Transferator
  • Dividend Sweden
  • Onoterat

Jag tror tanken är att bolagen som delas ut ska bli noterade inom en framtid. Man kan inte ha kvar bolagen som delas ut i ISK/KF och frågan är om man hade valt att investera i dessa själv. Men kan ju vara kul att prova.

Det enklaste sättet att investera i onoterat är att skapa ett nytt AB för 25000:-. Fast ska man göra vinst på det gäller det att skapa en verksamhet / innehåll i bolaget också.

1 gillning