IPOer denna vinter. Vilka ska vi teckna?

Hej! Massa nyintro på G. Jag tycker det är svinsvårt att veta vilka som är bra kandidater för teckna sälj så frågar här.

Vilka anser ni som håller på med sånt eller kan sånt, är bra teckna sälj-kandidater :). Vad säger affärlsvärden osv.

Nivika Fastigheter
Mestro AB
Nordic Asia Investment Group 1987
Norva24 Group AB
Case Group
BPC Instruments AB
Paydrive AB
Spacett AB
W5 Solutions AB
MTI Investment SE
Adtraction
Titania
Momentum.

Hoppas på att tjäna igen julklappspengarna här

6 gillningar

MTI med investeringar i Afrika känns ju spännande, men frågan är om det är mer roligt äventyr än god affär. Känns som om man lyckas i Afrika som en mäktig power broker med mängder av kontakter i sitt eget land eller storstad.

Styrelsen är full av meriterade akademiker, hemsidans lista över företag verkar lista hur varje företag uppfyller FN:s utvecklingsmål, eller något liknande.

Det hela känns lite för akademiskt - jag tror inte vägen till framgång i Afrika går genom ett företag i Danderyd. Jag skulle hellre satsa på ett inhemskt växande företag i Afrika med en superentreprenör som ledare. Han behöver inte vara akademiker, men jobbar 20 timmar om dygnet, han kanske känner rätt personer och tillhör presidentens stam? Hur köper man aktier i honom, eller henne, det skulle jag vilja veta!

Full ESG-pott men känns lite mer som bistånd än vägen till rikedom för mig. Men övertyga mig gärna att jag har fel! Kanske bör man teckna en post för att känna sig lite god så här till jul? Vem vet, kanske blir det en vinnare! :slight_smile:

1 gillning

Jag har hittils varit skeptisk/feg vad gäller IPOs.
Vill dock börja allokera lite kapital till ickecykliska bolag som leverear basic tjänster/varor.
Kollade lite på Norva24. Bra tråkbolag inom en ickesexig tråkindustri?

Det beskrivs att de har vuxit mycket via akvisitiober och vill växa ännu mer men behöver pengar från IPOen för att förbättra bolagets fibanciella status - dvs betala skulder.
De har kanske havt lite för bråttom i sitt tillväxande.

Ska läsa lite på.
Vad är eran intryck?

Har inget svar på din fråga men lite irriterande med alla IPOs där flera för över pengar, oftast till ISK som då beskattas ifall man tar ut pengarna igen när man som regel inte får tilldelning. Många vill för att få tilldelning använda flera kontoslag och olika nätbanker så det är ett evigt planerande och oftast färre eller inga aktier alls.

2 gillningar

Belåna befintliga innehav. Men vill man ha det på båda AVA och NON och dessutom KF och ISK så måste man ju ha lite kapital

1 gillning

Jag tror inte du beskattas när du tar ut pengar från ISK. Gjorde en snabb googling men kan ha fel :slight_smile:

Vet du vad press/twitter o poddar sagt om denna? Hur lutar rekommendationerna?

Nej, men du beskattas för insättningar…

Jag jobbar med belåning, samt brukar ha 8-12’ stående för IPOs på flera konton oavsett.
Att hålla på och likviditetsplanera i detalj är det som tenderar att ta tid om man håller igång flera teckna-sälj IPOer samtidigt.
Har räknat på mitt historiska snitt och helt klart värt att bara ha lite likvider klara.

1 gillning

Om man håller på och dribblar runt och flyttar pengar mellan olika ISK-konton och sätter in sammanlagt 250.000 kr på ett år blir insättningsskatten för detta 234 kr.

Personligen oroar jag mig mer för den förlorade alternativa avkastningen på dessa pengar och sällar mig därför till de som använder värdepappersbelåning för IPO.

1 gillning

Hur räknar du fram detta? Låter som några 100-lappar för lågt.

Kapitalunderlag: 250.000 / 4 = 62.500 kr
Schablonintäkt: 62.00 * 1,25 % = 781,25 kr
Skatt: 781,25 * 30 % = 234,375 kr

Ursäkta min stora slarvigthet! Jag räknade med att du hade 250 000 kr mer eller mindre för jämnan på kontot.

Kul att jag hittade denna tråd, satt precis och surfade runt med samma fråga.

Hittills i år har de ipoer där jag lyckats få tilldelning gått bra, vissa har jag sålt omgående och vissa behåller jag, men de flesta är så övertecknade att jag inte får tilldelning eller att jag gått in med för lite pengar, vet inte hur dom väljer.

Min personliga åsikt för vad det är värt, dom jag tittar på nu är:

Titania, tror det blir en liten hype runt och ska försöka rida på vågen i någon dag. Kända, fokuserat på Stockholm. Fastighetsutveckling har gått bra.

W5 Solutions, tycker jag ser intressant ut med utvecklingspotential, deras kunder är inte bara slutkunder utan man levererar till Lockheed Martin, L3 Harris bla och kommer man med i något stort projekt så är man med väldigt länge med leveranser o annat, typiskt denna bransch. Pengarna ska användas för förvärv.

Återkommer med andra jag tittat på.

AQ

Problemet med aktiebelåningen är väl att den är per konto?

Så om jag har mycket värdepapper på mitt ISK-konto, samt en beviljad kredit, då kan jag fortfarande inte utnyttja belåning på mitt KF eller Depå-konto.

För möjligheten till belåning är per kontos belåningsvärde.

Däremot kan man nog sprida ut sin beviljade kredit på flera konton, men det hjälper ju inte om man saknar belåningsvärde på ett konto.

Är inte detta korrekt uppfattat för både AVA och NON?

Jo jo, det är det jag menar, man måste ju ha kapital på varje konto. Så har man en ca 100 000kr på varje konto så kan man ju utan vidare delta i massor med IPO samtidigt utan att betala några stora summor i ränta.

Ja och nej.

Jag har massor av bolag som saknar eller har lågt belåningsvärde. Mitt genomsnittsliga belåningsvärde tror jag är runt 20% av aktiernas värde.

Vet inte hur du jobbar men det är ju rätt sällan man kan räkna med massiv tilldelning i en IPO ändå, brukar ju bara bli smulor så några tusen i belåningsutrymme räcker ju.

1 gillning

Man får väl ha en bra fond i grunden med högt belåningsvärde

1 gillning

Sökte 3 konton, 250-350st / konto, fick meddelande nu från Avanza det inte blev någon tilldelning. Börjar kännas rätt hopplöst nu…

3 gillningar