Efter några riktigt lyckade börsnoteringar den senaste tiden som CTEK och Flat Capital = Klarna, så tycker jag det ser betydligt tråkigare ut idag när man kollar listan på AVA och NON idag 21 oktober 2021.
Volvo Cars kan kanske bli okay, det är det bästa jag hittar.
På listan över noteringar som inte avskräcker vid första ögonblicket hittar vi sedan Synsam och ett bolag som håller på med materialåtervinningsmaskiner, om jag förstod det rätt.
Därefter kommer en lista med många små bolag som jag på inget sätt helt vill avfärda, men här tycker jag att ni skall vara mycket försiktiga med att teckna, speciellt i stora volymer. Här handlar det om att läsa på och vara inriktad på 5+ år. Jag ser inga enkla pengar.
Min bild är att börsintroduktioner kommer och går. I våras var det också riktigt bra men sen stängdes fönstret och det har varit stängt ett tag. Nu har det varit öppet en stund igen här i höst men kanske stängs snart igen.
Sen tycker jag att det är lätt bisarrt med ökningar som på Flat och Ctek. Det är inte rimligt och inte normalt med sådana kraftiga ökningar.
Jag håller med dig, men är nyfiken på flera mindre bolag också. Candles Scandinavias har tydligen bara marginell marknadsandel på europeisk nivå och bör kunna skala en hel del.
Ser riskskillnaderna du nämner, men är nyfiken på om ni tittat på något eller några andra bolag ni tittat närmre på?
Hej! Första gången jag skriver i forumet så hoppas det blir rätt. Jag söker en grupp/forum/person/tidning som ger ett tydligt råd teckna eller teckna ej för IPOer när det gäller teckna sälj. Jag investerar bara i index och är inte kunnig nog för att bedöma hur bra ett bolag är eller en branch på lång sikt. Jag vill teckna där det är bra möjlighet sälja med 5-15% förtjänst 09.01.
Jag har tidigare gått på de tips som kommit från Jan. Men det är så många fler bolag som går bra än de som tipsas om på patreon.
Vad fäller avgörandet för er om ni ska teckna för teckna sälj?
Stjärnorna och planeterna ska ha rätt konstellationer just den dagen. Det finns flera olika källor man kan använda. Jag har högt förtroende för Affärsvärlden’s IPO-guide. Goda Tiders Tipstjänst är ett annat alternativ som flera här inne använder.
Jag brukar även kika in på Dagens Industri’s Börssnack för att se vad andra har hittat. När alla säger teckna samtidigt så brukar det vara ett gott tecken på att det är dags att själv ansöka.
Förr läste jag även prospekten i detalj men personligen tycker jag inte att det är värt tiden numera. Det tar flera timmar att sätta sig in i ett bolag. Man blir i extas och tecknar för fulla muggar. Sedan får man en bråkdel eller ingenting av det man sökt. Aktien stiger rejält och därmed värderingen. All tid man lade ner är nu bortkastad.
Nä, då är det bättre att betala en liten slant till folk som gör det här på heltid.
Söker man på twitter kan man ofta hitta olika “polls” där folk säger vad de tycker, dessutom får man en uppfattning om hur stor intresset är på twitter där många finanspersoner håller till.
Jag håller också med om att läsa prospekten, i samband med dålig tilldelning, enormt tidsslöseri med liten timlön!
Om det är ett mindre företag och man “riskerar” att få väldigt många aktier måste man dock läsa på noga.
“Tyvärr” tror jag att utveckligen i början av en IPO snarare handlar om en popularitetstävling, än något om bolaget, som står att hitta i prospektet; med undantag för om de kommer stödköpa eller inte
Marginell marknadsandel, varför då? De hade ju fått mer vid IPO om det var enkelt att plocka marknadsandelar! Jag vill inte såga detta företaget då jag inte läst på, men just denna typen av bolag måste man vara mycket försiktig med, och inte bara teckna och hoppas på hype för den finns inte där!
Teckna om du tror på bolaget och 5+ års tidshorisont. Inga snabba pengar troligtvis!
Använder deras kort för tillfälle, testar om det är värt den lilla cashback som finns. Dessutom gratis och behövde ett andra kort. Utöver det så har jag inte testat deras övriga funktioner.
Det har tillkommit eller åtminstone uppmärksammats nya funktioner senaste perioden, tex automatisk överföring från sparkonto när likviditeten på kortet når en viss gräns. Tanken är att man ska få räntor på pengarna majoriteten av tiden de inte behövs på kortet. Kanske smidigt och fiffigt löst om man inte kan få till en lösning där man faktiskt har räntor på kontot som tillhör kortet.
Jag har ingen vidare insyn i läget, följer bara med lite under tiden. Upplever det hela som något rörigt och osäkert då det skapas lösningar som jag har för mig vem som helst kan få till. Är de ens ensamma? Hur är det tex med Lunar?
Antar det är ffa lån och räntor på kreditfunktionen de tjänar pengar på. Heller ingen funktion de är ensamma om.
Vad är sannolikheten för att just rocker kommer bli en större aktör? Har de nåt annat smart på gång?
Får inga direkt positiva vibbar vad gäller deras börsnotering. Verkar inte va så väldigt hett när man söker runt på www.
Kommer inte teckna.
Extremt hög värdering och konkurrensen i den sektorn är stor. Finns ingen speciell usp för just Rocker. Har även testat rocker själv, för att få 500 kronor, och såg ärligt talat ingen nytta med kortet eller tjänsterna direkt? Bra sparränta men utöver det väldigt lite.
En praktisk fråga:
Vad gör ni med det fria kapitalet mellan varje ipo? Låter de flyta fritt, flyttar de till sparkonto och tillbaka igen vid behov, investerar etc?
Det beror väl på hur lång tid det är till näsa IPO.
Är det kort tid så blir ju skatten för uttag-insättning onödigt hög, eller courtage för att köpa en ETF, jag vet inte om man kommer undan bäst med att köpa en fond, men då kan det bli stress att hinna sälja när man behöver pengarna.
Jag använder värdepappersbelåning. Man behöver inte betala ränta om man inte får någon tilldelning.
Normalutfallet vid en bra IPO är att man får liten eller ingen tilldelning, men om man använder Nordnet eller Avanza behöver man ändå hålla tillräckligt med medel tillgängliga för maximal tilldelning till högsta kurs redan från sista anmälningsdag. Det kan bli ganska mycket pengar om det är många IPO:s samtidigt. Dessa medel kan antingen vara i form av likvider eller outnyttjat belåningsutrymme. Om man använder värdepappersbelåning är det enda som händer fram tills att man eventuellt fått tilldelning att man kostnadsfritt blockerar en del av sitt belåningsutrymme.