Två riktigt tråkiga börsnoteringar det senaste. Ner mellan 10 och 20%.
Hoppas på mycket bättre resultat för Volvo Cars!
Annars det mesta på minus, Storskogen runt nollan. Cary Group går bra men sågades rätt hårt och roligt i senaste Börspodden.
Två riktigt tråkiga börsnoteringar det senaste. Ner mellan 10 och 20%.
Hoppas på mycket bättre resultat för Volvo Cars!
Annars det mesta på minus, Storskogen runt nollan. Cary Group går bra men sågades rätt hårt och roligt i senaste Börspodden.
Jag funderar rätt mycket på hur “intresse per aktie” ser ut vid en IPO.
Volvo Cars IPO var ju enorm, både vad gäller intresse och storlek.
Candles Scandinavia är en liten IPO, med relativt lite intresse.
Hur skall man bedömma dessa två, för att bilda sig en uppfattning om hur stort intresset är sett till IPO:ens storlek?
Kommer det komma fler noteringar eller är det slut i pipeline?
På AFVs IPO-guide verkar det inte komma fler?
I så fall kanske dags att investera kapitalet tills det är dags igen.
Ibland har jag bara valt någon bred, billig och vanlig fond för att låta kapitalet vara investerat.
Jag är ju väldigt dålig på det här med fonder, men kommer man undan billigare vad gäller transaktionsavgifter om man köper en vanlig fond, jämfört med en börshandlad fond?
Det finns ju en kvar, stänger ikväll, men frågan är hur det kommer gå. Halva draknästet har investerat verkar vara deras största säljargument, frågan är om de ångrar sig?
Tankar kring denna?
Sun4energy
Börskollen
Teaser
IPO.se
Jag blir inte sugen. De säger sig hålla hög kvalitet på installationer, samtidigt som de offensivt köper upp företag. När man läser om dem så låter det som om de skall börsnotera elbilar, men i grunden handlar det om en firma som kombinerar takläggning med att dra lite kablar.
Personligen gillar jag inte heller solceller på tak, jag tror inte det kommer att vara så populärt i framtiden, på samma sätt som vi inte har en kossa per villa.
Jag har väl kanske lite lättare att se framför mig solcellerna på taket än den kossan men klockren bild ![]()
Jag tittar på de kommande börsnoteringarna.
Jag noterar att både Opter och Signup väljer att bara börsnotera sig på ett ställe av Avanza och Nordnet.
Kan man se detta som ett styrketecken och att de redan har starka ägare, som vill få in lite fler ägare?
Vad tror ni om att se storbankernas deltagande i en IPO som en kvalitetsstämpel? T.ex. kunde man teckna Emilshus pref på Swedbank, det var ju 15 trygga procent. I övrigt är de ju väldigt restriktiva med vad man kan teckna för börsnoteringar.
Vill bara bekräfta att jag tänker rätt. Klarabo gör en nyemission på 750 Mkr. 540 Mkr är säkrade via åtaganden, vilket lämnar 210 Mkr. Är det från dessa 210 Mkr som emissionskostnaden(40Mkr) sedan dras? Erbjudandet till allmänheten är alltså 170 Mkr?
Emissionskostnaden minskar ju hur mycket bolaget får ut från nyemissionen. Alltså 750M minus 40M = Påfyllnad till KlaraBos kassa på 710MKr.
Minst 10 gånger så dyrt att anlita de stora bankerna för sin IPO, jämfört med de små alternativen?