Inflation i börsintroduktioner? đŸ€”

Är det fler Ă€n jag som noterat att det blivit ett tuffare börsintroduktionsklimat? Har tĂ€nkt pĂ„ det ett tag (i princip sedan Rugvista för nĂ„gra veckor sedan), men det blev tydligt med Lipum och Sensor Alarm i veckan. Lipum drogs ju ner till en vĂ€rdering pĂ„ 115 Mkr och dĂ„ har bolaget Ă€ndĂ„ en kassa pĂ„ 80+ Mkr och potential att bli ett miljardbolag, dvs. i mina ögon en överreaktion.

Har kollat lite med mina kontakter och ryktet sÀger att 70+ bolag ska noteras innan sommaren. Det innebÀr 7 bolag i veckan(!?) de kommande veckorna. Hemnet ligger ju i dagarna och normalt skulle jag teckna den, sÀrskilt dÄ varumÀrket trumfar den (extremt) höga vÀrderingen och suget verkar stort. Pratade med en mÀklare som i princip kunde ta hela free floaten sjÀlv.

Problemet som jag ser Àr att mÄnga, sÀg 25 % av de som fÄr tilldelning kommer sÀlja första dagarna, dÄ blir frÄgan - finns det institutionella investerare för att köpa upp det trycket, sÀrskilt nÀr det noteras ett bolag om dagen?

Tror jag sjÀlv kommer lÀgga mig pÄ en nivÄ lÀgre pÄ riskskalan i kommande noteringar. Hur tÀnker du?

Kanske har vi gÄtt förbi dagen med största optimismen? :slight_smile:

Jag har inte investerat i nĂ„gra IPO’s men mĂ€rkt vad det skrivs att det verkar inte vara lika lĂ€tt att tjĂ€na pengar som det var tidigare.

Bara mina observationer.

Som jag sagt tidigare börsnoteringar som strategi funkar tills det inte funkar :slight_smile:

Girigheten pÄ sÀljsidan (antal och prissÀttning) fÄr tillslut investerare att dra öronen Ät sig och det hela fizzles out, i bÀsta fall.

#IT-bubbla-flashback :joy:

2 gillningar

:joy: :joy:

1 gillning

NÀr ska Rikatillsammans noteras? HÀnger mer hÀr Àn hemnet

4 gillningar

Kommer att ha samma risknivÄ som tidigare. I takt med att villkoren blir sÀmre, innebÀr detta att jag tecknar mindre med automatik.

BetrÀffande Hemnet, sÄ kommer jag inte att go all in. Tecknar möjligen pÄ ett konto för skojs skull.

1 gillning

KĂ€nns helt klart som att börsen överflödas av IPOs i Ă„r och att det saknas samma köpkraft som i höstas.Tittar man pĂ„ Idun, Cint och Coinshares ser man att bra företag faktiskt köps med god aptit, men jag skulle inte lita pĂ„ att företag som Ă€r “okej” eller “har fin uppsida pĂ„ sikt” kommer att premieras, det finns pĂ„ tok för mycket att vĂ€lja mellan.

Som alltid vid IPOs kommer en del teckna för att sÀlja första dagen i hopp om snabb vinst, det ser ut att bli svÄrare att lyckas med det under dessa förhÄllanden. Jag kommer vara mer försiktig i mina teckningar ett tag framöver och skippa lite fler Àn tidigare.

2 gillningar

En klok mentor sa till mig vid tillfĂ€lle att ta in externa investerare i sitt bolag var som att simma med hajar i en pool. Det gĂ„r bra sĂ„ lĂ€nge de inte Ă€r hungriga eller man blöder
 :joy: :shark: :shark:

1 gillning