Ăr det fler Ă€n jag som noterat att det blivit ett tuffare börsintroduktionsklimat? Har tĂ€nkt pĂ„ det ett tag (i princip sedan Rugvista för nĂ„gra veckor sedan), men det blev tydligt med Lipum och Sensor Alarm i veckan. Lipum drogs ju ner till en vĂ€rdering pĂ„ 115 Mkr och dĂ„ har bolaget Ă€ndĂ„ en kassa pĂ„ 80+ Mkr och potential att bli ett miljardbolag, dvs. i mina ögon en överreaktion.
Har kollat lite med mina kontakter och ryktet sÀger att 70+ bolag ska noteras innan sommaren. Det innebÀr 7 bolag i veckan(!?) de kommande veckorna. Hemnet ligger ju i dagarna och normalt skulle jag teckna den, sÀrskilt dÄ varumÀrket trumfar den (extremt) höga vÀrderingen och suget verkar stort. Pratade med en mÀklare som i princip kunde ta hela free floaten sjÀlv.
Problemet som jag ser Àr att mÄnga, sÀg 25 % av de som fÄr tilldelning kommer sÀlja första dagarna, dÄ blir frÄgan - finns det institutionella investerare för att köpa upp det trycket, sÀrskilt nÀr det noteras ett bolag om dagen?
Tror jag sjÀlv kommer lÀgga mig pÄ en nivÄ lÀgre pÄ riskskalan i kommande noteringar. Hur tÀnker du?
KĂ€nns helt klart som att börsen överflödas av IPOs i Ă„r och att det saknas samma köpkraft som i höstas.Tittar man pĂ„ Idun, Cint och Coinshares ser man att bra företag faktiskt köps med god aptit, men jag skulle inte lita pĂ„ att företag som Ă€r âokejâ eller âhar fin uppsida pĂ„ siktâ kommer att premieras, det finns pĂ„ tok för mycket att vĂ€lja mellan.
Som alltid vid IPOs kommer en del teckna för att sÀlja första dagen i hopp om snabb vinst, det ser ut att bli svÄrare att lyckas med det under dessa förhÄllanden. Jag kommer vara mer försiktig i mina teckningar ett tag framöver och skippa lite fler Àn tidigare.
En klok mentor sa till mig vid tillfĂ€lle att ta in externa investerare i sitt bolag var som att simma med hajar i en pool. Det gĂ„r bra sĂ„ lĂ€nge de inte Ă€r hungriga eller man blöderâŠ