Tips för att maximera avkastning vid IPO

Hej alla på forumet!
Jag har deltagit i en del IPO på sistone och fått hyfsat bra tilldelning i flera stycken. Säljer alltid första dagen för vill inte ligga ut med så mycket pengar. Försöker sälja direkt på morgonen.
Jag upplever det dock som extremt svårt att veta när jag ska sälja. Det känns som att när jag säljer och hämtar hem vinsten direkt så stiger aktien minst 15-20% till efter det och de gångerna jag inte säljer direkt så sjunker kursen nästan till teckningskurs och då freakar jag ut och säljer och så stiger kursen igen…

Några tips på hur man kan göra för att maximera avkastningen eller kanske begränsa nedsidan?

Mvh Tobbe

Svårt förutsäga hur det utvecklar sig. Men för att maximera sinnesron så brukar jag undvika att titta på hur kursen utvecklar sig efter att jag sålt. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Du kan ju sälja av i flera delar för att minska risken och snitta avkastningen/förlusten. Men det beror på courtagekostnaderna också.

Hur rik blir man på IPO då det är sällan man kan investera större pengar i det!? Själv har jag hållit på med rena aktier långsiktigt men kortsiktiga vinster med små pengar har jag undvikit till 100%. Så kommer det bli även i fortsättningen :+1:. IPO är ett spel för min del :+1: som jag har aldrig intresserat mig och lockats av. Jag skulle bara blivit så stressad av det då det är inte lönt hålla på med det spelet. :joy:. Själv är jag fokuserad på långsiktig avkastning.

2 gillningar

Stort igenkännande. Jag tycker det är jobbigt att sälja hälften från början och sedan vänta hela dagen för att sälja resten. Det blir helt enkelt för stressigt för mig den dagen. Min strategi är därför att alltid sälja direkt vid börsöppningen. Självklart har jag då fortfarande ångest om att pricka fel.

Nu är det så att jag på grund av mitt jobb och ett dagligt avstämningsmöte väldigt sällan har möjlighet att följa öppningskursen och trycka på knappar precis efter kl 9. Mina kollegor skulle direkt la märke till det om jag var mer än en aning distraherad. :nerd_face:

Min lösning för både problem är att använda mig av sk. glidande stopp-loss. Det är ett tips som nämndes någon gång här på forumet som jag har lirat med. Det är svårt att bestämma vilka värden man ska sätta för varje IPO men nu efter flera försök har jag fått till det så att det fungerar tillräckligt bra för min smak. Jag inser att detta kan och kommer gå fel när aktiekursen börjar svänga mycket märkligt. Till exempel när den först stordyker och sedan tokstiger.

Tanken bakom det är att man direkt och automatiskt säljer när kursen sjunker mycket på mycket kort tid. Det har gjort att jag rätt ofta lyckas sälja på kurser som ligger en hel del höger än genomsnittligt. Särskilt i ett scenario där kursen toppar direkt vid börsöppningen. Inte ovanligt. Samma taktik med samma inställningar har minst ett antal gånger skyddat mig mycket bra från att förlora allt för mycket pengar när IPOn inte gick lika bra vid starten.

Detta är säkert inget för många men jag är nöjd med hur det fungerar… och gör att jag kan fokusera på mitt möte istället.

2 gillningar

Ett litet OT tips kanske, påminn dig om storleken av ditt totala kapital du är inne i IPOn med samt din sparhorisont. Glöm inte bort att andas. Du ska inte gå in stressad och freaka ut, känns som ett recept för dåliga beslut om man gör det.

Så sant. Några hundralappar mer eller mindre gör ofta inte så stor skillnad på hela sitt sparande. :wink: Och det är faktiskt ett bra sätt för att lära sig hantera förluster och börsstress. Någonting man kan ha användning av när det verkligen behövs…

Som Jan har sagt ett par gånger i podden, ostabilliteten är det du betalar med. Försök inte stjäla bilen ;). Fördelen är dock att man till viss del kan bestämma själv hur mycket ångest man vill betala med.

Slutligen så tjänar man ju max ett par tusenlappar per konto om man har tur. Den lilla summan är inte värd det om man mår dåligt av det, finns så mycket rolligare saker att må dåligt över/vara nervös över. Hitta en emotionell mulklämma :slight_smile:

2 gillningar

Tack alla så mycket för tipsen!
@Adde skall kolla på det med glidande stopp-loss kan nog vara intressant för min del :slight_smile: eller bara sälja allt på en gång och inte tänka så mycket och inte kolla vad kursen står i senare…
@Uttermamma Mm, det har du rätt i, tack!
@Jakke det beror ju på vad man menar med större pengar, jag är ändå hyfsat ung (31 år) så tycker jag att några tusenlappar hit och dit kanske inte är mycket pengar men fortfarande något jag vill ha :upside_down_face:

1 gillning

Jag tycker också att tusenlappen är mycket pengar även om det är en “droppe” i havet för min del just nu. Tusenlappen föredrar jag alla dagar i veckan investera i global indexfond min långsiktiga portfölj istället för att spela på IPO :+1:. Även om det är en hundra lapp ska det inte gå in i spel. Den ska också in långsiktigt.:grin:. Det finns inga lekpengar för min del även om det skulle gälla 10kr. Jag tycker att IPO kan inte maximera så mycket avkastningen långsiktigt. IPO är något som passar folk som gillar spänning, spela på tur och kortsiktigt aktiehandel i lekhinken :thinking:

Jag har börjat köra en rent kvantitativ strategi där jag tecknar alla IPO som har max en flagga på Affärsvärldens IPO-guide när anmälningstiden går ut (två flaggor OK om det är Mid cap eller Large cap), och sen säljer första dagen. Det blir i storleksordningen 30 IPO per år, och jag har 20.000 vardera på Avanza och Nordnet till detta, och tilldelning blir det i ca 2 av 3. Historiskt (några år bakåt) har introduktioner med detta urval gett +19 % första dagen i snitt, men då det mer sällan blir tilldelning i de IPO som går bäst och ofta mindre summa än i de som går sämst så blir det bara en andel av detta i resultat. I reda pengar handlar det om 5.000 i tilldelning i snitt i de 20 IPO som ger tilldelning, och uppskattningsvis +12-15 % i snitt – d v s 12-15.000 i vinst per år. Från september och fram till nu ligger det över +15.000 kr. Jag gör anmälningar och försäljningar för fyra personer samtidigt – det tar ju bara några sekunder extra per person (har fullmakter) när jag ändå gör jobbet, uppskattar att det tar ca 20 timmar per år när systemet väl är igång, lite ställtid inräknat. Om det är värt besväret eller ej är säkert olika från person till person…

När det gäller själva huvudfrågan i tråden så tänker jag att det är i princip hopplöst att tajma toppen under första handelsdagen, och tror att för de flesta är det bäst att bara välja en tidpunkt att sälja. Den som vill och har daytradingskills kan ju försöka bedöma bättre lägen, men frågan är om det är värt insatsen.

3 gillningar

Jag tycker precis som dig @micvil att det är värt att teckna sig i IPO. Har själv haft ganska tur med tilldelningarna i år och uppskattar att jag ligger ungefär 18k plus i år så det är ju inte dåligt :slight_smile:
Håller dock med dig @Jakke i mitt långsiktiga sparande där sparar jag bara i indexfonder :wink: