Hur sköta likviditetsplanering för konto vid många samtidiga börsnoteringar IPO med olika sista anmälningsdag och första handelsdag med olika överlappningar

De kommande dagarna är det en mängd börsnoteringar med sista anmälningsdag och första handelsdag som har en mängd olika typer av överlapp. Samtidigt är ju det här med pengar en begränsad resurs, i alla fall för mig! :slight_smile:

Inkomplett lista med reservation för fel:

företag sista svarsdag första handelsdag
nattaro 2021-11-19 23:59 2021-12-10
chargepanel 2021-11-29 23:59 2021-12-09
amido 2021-11-29 23:59 2021-12-02
klarabo 2021-11-30 23:59 2021-12-02
BPC Instruments AB 2021-12-01 23:59 2021-12-16
nivika 2021-12-01 23:59 2021-12-03
adtraction 2021-12-06 15:00 2021-12-07
Paydrive AB 2021-12-06 23:59 2021-12-15

Hur sköter du likviditetsplanering för ett konto vid många samtidiga börsnoteringar IPO med olika sista anmälningsdag och första handelsdag - om man nu vill vara med på alla?

Jag provade lite i Excel men jag tycker inte att jag kom fram till något bra. Det känns som om jag skulle behöva programmera upp något från grunden för att få det smidigt att använda och automatiserat - där man kan ange antal aktier för ett konto: 0 till X st eller med en kryssruta för minimipost, ange vad varje aktie kostar, och sedan få ut grafiskt eller i tabell vad kontosaldot behöver vara varje dag.

När jag googlade så hittade jag följande, se bild:
Liquidity Management - CP Corporate Planning AG

som vid en första anblick liknar det jag vill ha, men självklart är på många snäpp för hög nivå.

Man kan även googla på t.ex.:
excel help plan cash liquidity template

Men nu undrar jag om det finns några tips eller färdiga lösningar man kan använda? Det blir ju snabbt rörigt om man har t.ex. ett KF- och ett ISK-konto och vill vara med på lite olika, men ibland samma, börsnoteringar.

I engelska termer handlar väl detta om:

men hur kan man enkelt och småskaligt göra detta själv?

Belånar portföljen. Blir endast lån vid tilldelning.

2 gillningar

Kör med belåning. Men tycker det är lurigt när man använder mååånga konton. För jag har inte möjlighet att belåna alla konton. Min lekhink är inte tillräckligt stor. Bulken ligger på lysa. Kör i regel med minimun 4 konton. ISK och KF på avanza och nordnet. Ibland även med storbanker. Då kan det bli rörigt. Men jag tycknar inte lika många IPO samtidigt, max 3. Är det långt mellan teckning och handel skippar jag i regel och prioriterar snabba IPOer.

1 gillning

Kör själv med belåning och en liten klick cash på några konton. Upplever att jag inte är tillräckligt långt ut på spektrumet för att göra det här till ett stort problem. :wink:

1 gillning

Det första tipset är att verkligen inte teckna alla IPOs, en hel del går back efter notering.

När det kommer till själva teckningarna håller jag med samtliga tidigare skribenter, om du inte vill ha likvid liggandes på kontot är belåning det bästa.

Själva konceptet med cash optimering låter som att bolla runt pengar mellan konton för att ha så lite passiv likvid som möjligt, detta rimmar dåligt med ISK och KF då det blir mycket skatt.

2 gillningar

Jag använder ett kalkylark utan några större finesser, med datum till vänster och summerade rader till höger. En flik per konto, och sedan fyller jag på med en kolumn per IPO och hur mycket likvider IPO:n låser varje dag.

Jag använder bakgrundsfärg för att visa status:

• Ingen bakgrundsfärg - inte sökt ännu, men är preliminärt intresserad
  • Gult - sökt men ej fått besked
  • Rött - fått avslag
  • Grönt - fått tilldelning

Jag korrigerar summorna när jag får besked, och för mina ändamål räcker det oftast att svepa med blicken över summakolumnen för att känna att jag har koll.

Även fast jag använder belåning skulle jag känna mig osäker utan mitt primitiva kalkylark. Med massor med samtidiga IPO:s, olika ansökningsdatum på olika banker, olika datum för tilldelningsbesked och varierande tilldelning blir det bara för mycket för att jag ska kunna hålla det i huvudet. :crazy_face:

3 gillningar

Tack för era svar! Även jag vill varna för att teckna varje börsnotering så här i slutet av en stor noteringscykel, men jag måste säga att kvalitén är helt klart bättre än så länge än tidigare noteringscyklers slutfaser.

Jag har belåning på ett konto, men tyvärr inte möjlighet att belåna på andra konton.

Det hela försvåras ju av att inga helt nynoterade aktier har belåningsvärden, varken på Avanza eller Nordnet, så man måste ju ha andra aktier på kontot för att kunna belåna, om jag förstått det rätt?

Däremot så har ju börsnoteringarna i t.ex. Opter visat att för IPO:er med högt intresse, kan det vara bra att söka riktigt många aktier på ett konto, då är ju belåning optimalt.

För mig handlar det inte om att skicka pengar mellan konton, det försöker jag verkligen att undvika då det kostar i skatt och tar tid. Det handlar om att inte missa en börsnotering för att saldot blev för litet.

Stort tack, detta “vattenfall” var bättre än vad jag fick till själv! Även bra idé med färgsättningen. Jag skall testa det för mina konton. Kör man flera konton med lite olika inriktning på vilka man tecknar kan man ju utgå ifrån en kopia av det man gör först.

Det blir ju ytterligare lite krångligare när man väljer att behålla en aktie längre än första dagen, men då kan man ju lägga in det och justera i efterhand, tex med beloppet i röd text istället för svart.

En hel del IPO:er visade ju sig vara en god affär att behålla några veckor, med Flat Capital och Truecaller missade jag detta i princip, men för Volvo Cars behöll jag lite längre. Det driver ju upp kapitalbehovet och behovet av cash management ytterligare.

Tecknar inte upp mig på så stora belopp som utgör någon likviditetsproblematik i de IPO:er jag ligger kort i. När det gäller tex Amido som är nyemission så tänker jag ligga lång och därmed blir det inget lån heller även om jag tecknat för en större summa.

Jag hänger inte med här. Menar du att du kortar = blankar IPO:er?

Ska försöka förklara bättre.
Vissa IPOer som sticker vid introduktion men som jag inte tror på långsiktigt säljer jag oftast av första handelsdagen. Då får jag ju tillbaka likvider att handla för i andra IPOer. Sedan finns det ju de jag köper som jag tror på på lång sikt och då är ju pengarna bundna i den aktien. :slightly_smiling_face:
Hoppas det var tydligare