Hur hanterar ni IPO - guidning sökes!

Hej ni kunniga!

Jag undrar om ni kan hjälpa mig på traven här. Jag har nu gett mig in i IPO-träsket och försöker få till det hela. Ett par funderingar har dock uppstått under tiden.

När man gör själva ansökan, då kan man ju ansöka från flera konton samtidigt och så. Men, då kanske man står där med 5 poster och då måste man väl fullfölja? Hur gör/tänker ni där? Jag har bara vågat ansöka från ett konto ifall att, annars kanske man måste ligga ute med mer pengar än man tänkt… Och i värsta fall om det inte går som man tänkt :grimacing:

Och sen, hur tänker ni kring att sälja av? (Jag tänker inte i de fall man vill behålla, för då behåller man ju.) Det blev lite kaos här på förmiddagen med ett möte som drog ut på tiden, börsen körde igång, jag skulle in och sälja och ha mig på Nordnet som jag inte tidigare är bekant med samtidigt som jag försökte avsluta mötet på ett värdigt sätt… hehe…

Finns det nån magisk tid som är bäst att ställa in sig på? Kan man lägga in så det sköts per sig själv? Hur görs det isf på bästa sätt?

Jag lyckades iaf sälja av hälften ganska snabbt, sen blev jag sittande med resten tills det gått upp vad jag tyckte fick duga för en första gång. Har även lyckats avhålla mig från att smygtitta om kursen gått upp till skyn efter min sälj.

Sen tyckte jag det var svårt öht att förmå sig att sälja av, men nu var det så jag bestämt… är väl lite av en hoarder…

Tar gärna emot era tips och tankar om detta. Gärna som ni skulle förklara för ett barn :wink:

Sök inte för mer än du är beredd att få tilldelat. Jag söker som mest ifrån 7 konton åt gången och det har hänt någon gång att jag fått tilldelning på alla utom 1. Det är lite av vitsen med att söka från så många konton, att bli tilldelad så mycket det går.

Nej. Hade en sådan tid funnits hade alla sålt på den. Får man tilldelning på flera konton kan man sälja ut på lite olika tider så prickar man åtminstone inte botten.

Jag får nog tugga på med färre, eller ett konto tills jag får kläm på det. Med risk att bli utan tilldelning, då.

Man vill vara van modig och kunna allt på direkten bara! :grin:

Ett tips är att använda värdepapperskredit. Då slipper du ha massa likvider som står och skramlar på flera konton till ingen större nytta. Så länge du inte har fått tilldelning kostar krediten ingenting om du använder Avanza eller Nordnet.

Normalutfallet i en bra IPO är att du inte får någon tilldelning alls eller mindre än du ansökt om, men du måste alltid antingen har likvider eller kreditutrymme som om du skulle få full tilldelning redan från ansökningsdagen.

Vissa IPOs kan du bara söka på KF (kapitalförsäkring), men det allra flesta fungerar på ISK. Alla som går att söka på ISK brukar även gå att söka på KF.

Ungefär 8 av 10 IPOs brukar går bra om man håller sig till de som verkar någorlunda vettiga, men det är inte jämnt fördelat så det kan gå långa perioder med massa dåliga eller massa bra IPOs.

Just nu haglar det in börsnoteringar och min egen tro är att marknaden inte kommer orka med alla konstiga bolag. Säkrast att hålla sig till de större eller välkända.

Kolla alltid flaggorna på Affärsvärldens IPO-guide så att du känner dig bekväm med de konstigheter som de har luskat fram.

Ja, men jättebra tips det med krediten. Det är det där superlånet du menar? Men hur fixar man till detta rent praktiskt? Hur vet ipo:n att det är krediten den ska använda om det är tomt på isk:en? Just nu ligger det massa kontanter, eller hur man ska säga, och väntar på att bli godkända eller inte i olika grejer.

Nu ångrar jag lite att jag inte anmält fler konton till imorgon. Men känner mig lite feg ifall det skulle gå åt skogs…

Hur brukar du göra med försäljningen? Kan man avvakta flera dagar eller är det oftast samma dag och hur räknar man ut strategin för detta??

@lottasbrev Om du har Avanza så ansöker du helt enkelt om en kredit kopplad till ditt IS eller KF. Jag fick skicka in papper till dem, vet inte om detta är digitaliserat idag. De värdepapper som finns i kontot utgör din säkerhet. Olika papper kan belånas olika mycket. Det går att läsa sig till under respektive värdepapper på deras webbsida.

När du sen ansöker om att vara med på en IPO får du i alla fall på Avanza välja vilket konto du vill. Välj då det konto som är kopplat till krediten.

OBS, belåna inte utan att vara helt och hållet medveten om konsekvenserna.

/H

1 gillning

Låter lite krångligt ändå. Får kanske fortsätta ha pengar på konton ett tag till Jag gillar inte när man inte riktigt förstår och har fullt upp med att lära mig själva IPO-grejset. Blev tilldelad APAC idag - men det ligger ju back :sweat_smile: Så nu måste jag bestämma mig för om jag ska riva av plåstret direkt eller hänga kvar ett slag och se vad som händer. Själva börsen verkar inte så het idag, väl, så det var kanske ingen bra timing att släppas idag.

Värdepapperskredit “bara funkar”. Om det inte finns tillräckligt med pengar på kontot när du köper något värdepapper dras det från krediten, så du behöver inte göra några särskilda val eller trycka på några knappar.

Det enda du i stort sett behöver bry sig om är att du har tillräckligt med belåningsbara värdepapper på kontot så att krediten räcker till, samt att du inte belånar dig för hårt så att räntan blir för hög - eller än värre att du råkar ut för tvångsförsäljning av dina värdepapper.

På samma sätt som det inte dras några likvider bara för att du ansöker om en IPO kommer det heller inte att dras något från krediten när du ansöker. Däremot måste du under hela tiden hålla tillräckligt med likvider eller krediter tillgängligt fram tills tilldelning/avslag.

1 gillning

Jag har så svårt att förstå hur detta med värdepapperskredit fungerar i praktiken.

När jag ansöker om kredit, ansöker jag om kredit upp till ett särskilt belopp eller blir det helt enkelt bara dyrare ju mer kredit jag använder mig av?

Om jag på ett konto enbart vill använda mig av kredit vid börsnoteringar, mellan 10-20k. Vad kan den ungefärliga kostnaden bli?

1 gillning

Du ansöker om typ 250.000 kr i kredit. Lägsta belopp man kan ansöka om brukar vara lite väl högt för mina ändamål, men det är nog inte så mycket att bry sig om.

De tar en kreditupplysning samt kollar på hur du använt ditt konto, och du får kanske 100.000 kr beviljat.

Jag har inte sett något spår av hur mycket värdepapperskrediter jag för närvarande har beviljade på kreditupplysningar från UC, till skillnad från att man kan se hur mycket kredit jag har beviljat på mitt kreditkort.

Sedan kan du som mest låna det lägsta av den kreditlimiten och belåningsvärdet på dina värdepapper.

Att låna 10.000 kr till 6 % ränta i en vecka kostar 11 kr. Ränta på ränta-effekten hinner inte ta fart på så kort tid så personligen är jag inte rädd för att låna till högsta räntan till IPOs.

Avanza och Nordnet har båda räntetrappor som gör att det blir dyrare ju mer du lånar. Om du har kredit beviljat ser du på ditt konto hur mycket du kan låna i de olika nivåerna.

2 gillningar

Angående kredit så måste man ju såklart ha fonder/aktier på sitt ISK som säkerhet. Man kan belåna upp till det sammanlagda belåningsvärdet de olika fonderna/aktiena har.
Man kan inte ha kredit utan några värdepapper på kontot.

2 gillningar

Tack för svaren! Då tror jag att jag förstår.