Insättning/uttag på ISK (skattefråga + IPO)

Hej!

Ny här, så må vara en nybörjarfråga men… När man anmäler intresse till en IPO på sitt ISK måste man ju ha pengar på kontot senast sista svarsdag. Så då tar jag från mitt sparkonto och lägger in, säg 10.000 kr. Nu är det ju inte så ofta man får tilldelning, så när man insett att man inte fått det då vill man ju ha tillbaks pengarna på sitt sparkonto (med ränta). Men jag är också medveten om att det inte är smart att flytta pengar fram och tillbaks på sitt ISK, då man får skatta på dem när de läggs in. Hur mycket back går man egentligen på detta om man går igenom denna process två-tre gånger i månaden. Finns det något smartare sätt?

Tack hörni!

Ska du gå igenom processen oftare än var tredje månad så är det billigare att ha kvar pengarna på kontot.

Okej, tack! Vill du dela med dig av hur du räknar på det?

Det är rätt enkelt. Du betalar skatt på det totala innehavet varje kvartalsskifte. För varje insättning så betalar du samma skatt på det insatta beloppet. Att sätta in pengar en gång kostar alltså lika mycket skatt som att låta de stå kvar in i nästa kvartal. Om du tar ut och sätter in pengar flera gånger i månaden så blir det alltså dyrare än att bara låta de stå kvar på kontot, trots kvartalsskiften.

Det är bara om du vet att du inte ska investera pengarna på ett helt kvartal (två kvartalsskiften på rad) som du tjänar på att ta ut pengarna däremellan. Det vill säga mer än 3 månader men mindre än 6 (beroende på var i kvartalet man börjar räkna).

1 gillning

Varje kvartal (och varje insättning) kostar ca 9 kr i skatt på 10000 kr i år.

Hos Skatteverket finns den exakta formeln och även en räknare:

2 gillningar

Hej Jessica,

Finns flera trådar om just detta med likvider vid IPO där det ofta rekommenderas att ha ett kreditkonto kopplat till kontot du använder för IPOs. Detta för att du ska slippa just detta med att flytta pengar.

Du kan läsa lite mer i denna tråden:

1 gillning

Jag fick avslag vid ansökan om kredit, pga att jag är student just nu. Vad vore näst bäst alternativ…? Sälja av värdepapper för varje IPO? Känns lite segt. Suck!

För mig hör IPO:er till lekhinken. DVS pengar som det inte gör så mycket om jag skulle förlora. Med det sagt så varför inte ha pengarna investerade på ISK när du “väntar” på nästa tillfälle? Sälj sedan av i tillräckligt god tid så att du har likvida medel på kontot. (Placerar du i fonder kan det vara smart att kolla under “handelsinfo”-fliken hos Avanza och välja en fond som inte tar jättemånga dagar att sälja)

1 gillning

Det verkar inte bättre än att jag får göra så. Det bör iaf vara bättre än att ta ut/sätta in från sparkonto för varje IPO.

Hur fungerar det med att teckna intresse för börsnoteringar med sitt TJP (tjänstepensionskonto)? Kan jag sätta in likvika medel där, eller behöver jag i så fall sälja av värdepapper att betala med? (Hade gärna frågat Avanza direkt, men deras support verkar ha gått i graven då jag inte fått svar på 2,5 veckor nu).

kör en 90/10-portfölj och kör de 10% som kontanter för att deltaga på ipo:er