Delta i IPO:er - var ska kapitalet vara placerat?

Jag vill börja delta i fler IPO:er och sälja inom en vecka eller på dagen. För att inte blåsa upp “lekhinken” allt för mycket har jag bara möjlighet att avsätta 15-20tsek på ett konto inför varje IPO. Vilket konto för jag använda?

Ska jag alltid flytta över pengarna på mitt avanza ISK? Ska jag i så fall låta pengarna ligga kvar eller plocka ut ur ISKt efter avslutad IPO? Känns dumt att ha kontanter som bara ligger still på ett ISK men att plocka in och ut pengar känns lika dumt.

Genomför du minst en IPO per kvartal så finns det ingen anledning att flytta ut och in, eftersom varje insättning ger samma skatt som om du har lämnat kontaterna på kontot.

Jag är ny på detta med IPO men jag kör på det ISK som jag har lekhinken på. Inget flytt ut och in, utan har en del kontanter där hela tiden.

3 gillningar

Jag deltar i IPO i min “mellanrisk”-ISK. Där har jag värdepapperskredit så om jag får tilldelning så sätts pengarna automatiskt in från kreditkontot. Om jag inte får tilldelning så händer ingenting. I lekhinken har jag en för liten summa för att kunna ta “gratislån”.

2 gillningar

Tack! Ja så blir det ju såklart… Behövs att någon annan skriver det för att man ska tänka klart :slight_smile:

1 gillning

Om du tror att aktien kommer gå ner så ska du välja aktiedepå, för då kan du dra av förlusten i din nästa deklaration. Om du tror aktien kommer gå upp så ska du välja ISK för då skattar du nästan ingenting på vinsten. Jag själv brukar bara delta i en IPO som jag tror kommer gå upp… :grinning:

Man behöver inte vara orolig för skatten på insättningar till ett ISK tycker jag när det gäller IPO:er. En insättning på 10 000 kr kostar ca 10 kr i extra skatt, det känner jag att jag med gott samvete kan bjuda Skatteverket på, det blir ju inte så många IPO:er per år. Om man dessutom låter dessa 10 000 kr ligga kvar på sin ISK i 1-2 månader med 0% ränta istället för ett sparkonto med säg 0,8% ränta så har man där redan tappat mer än 10 kr. Ett nollsummespel med väldigt små belopp skulle jag säga.

Jag själv deltar med kredit på min ISK om det är Avanza, på Nordet så flyttar jag bara in och ut kontanter om det rör sig om mindre belopp där skatten blir försumbar (< 20 000 kr ~ 20 kr i skatt).