Låta pengar stå på ISK för IPOer eller flytta dom in/ut?

Hej!

Jag har 10000 kr (oinvesterat) på ett ISK som jag brukar använda för att teckna intressanta IPOer när det dyker upp.
Vad är mest fördelaktigt skattemässigt medans pengarna inte är investerade?

1. Att låta pengarna ligga kvar på ISK kontot (oinvesterat) i väntan på någon intressant IPO skall dyka upp (kan dröja månader ibland)

2. Att flytta pengarna tillfälligt till ett sparkonto med ränta i väntan på någon intressant IPO skall dyka upp och då flytta tillbaka pengarna till mitt ISK

Tack för svar

Vänligen NB

1. Investera dom i Länsförsäkringar global indexnära och ansök om kredit på kontot :slight_smile:
2 gillningar

Oj, visste inte att det gick att göra så också! :slight_smile:
Men hur ska jag agera då om IPOn mot förmodan säljs under teckningskursen så det slutar på minusaffär?

Vad är annars bäst av dom två alternativen jag skrev?

Då får du sälja av en del av fonden eller stoppa in mer pengar.

Beror lite på hur ofta du tar ut och sätter in pengarna. Varje insättning du gör drabbas du av en liten skatt, som tillslut kommer överstiga räntan du får på sparkontot. Skulle nog valt alt 1.

@NBE Vill du ha en lite mindre volatil fond kan du välja Swedbank Robur Access Mix.

Jag kör som alt 1 själv. De pengarna ser jag som min “räntedel”+torrt krut vi ev nedgång i de aktier/bolag som jag redan har+IPO tillfällen.
Har man tot 20t på blrsen blir det stor del av sitt kapital men har man 1milj så är det småpengar, ja jag låter de vara på isk medans jag månadssparar vidare som vanligt.

För att få lite perspektiv är det är alltså dessa summor vi diskuterar här:

Skatten när man sätter in 10.000 kr på ISK är:
10.000 / 4 * 1,25 % * 30 % = 9,38 kr

Skatten om man behåller 10.000 kr på ett ISK över ett kvartalsskifte är också 9,38 kr.

Om man har 10.000 kr på ett sparkonto med 0,85 % ränta får man 85 kr ränta innan skatten är dragen och 59,50 kr efter skatt.

Kostnaden för att låna 10.000 kr i 7 dagar till 6 % ränta är 11,18 kr, men det är sällan jag lånar så länge vid en IPO. Man betalar ju inte ränta förrän man faktiskt fått eventuell tilldelning. Dessutom gör ränteavdraget i deklarationen att kostnaden minskar. Räntan 6 % är ungefär den sämsta räntan på Avanza och Nordnet vid värdepappersbelåning och är lägre om man har en bra portfölj att belåna.