KF/ISK brytpunkt vid börsnoteringar

Jag brukar vara med på några börsnoteringar per år på både Avanza och Nordnet men har marioriteten av min portfölj på Lysa vilket gör att jag inte kan utnyttja något lån vid noteringarna. Därför undrar jag vad som skulle vara “bäst” (minst skatt):

1. Sätt in 1 börsnoteringsvärde (~10 000 kr) på ett KF/ISK på Avanza och Nordnet och ta den beskattning som då kommer när de ligger och väntar mellan börsnoteringar.
  2. Flytta pengar mellan KF/ISK och ett sparkonto med ränta och få lite ränta samt undvika beskattningen.

Och det är ju klart att detta beror på massa saker osv. Men säg att jag skulle vara med på 10 st börsnoteringar under ett år men vet ej vart de kommer vara. Så för att summera, 20 000 kr investerat, 10 möjliga insättningar/uttag och med löptiden ett år.

Är det någon som har räknat på detta och kanske till och med har ett Excelark till detta? Eller är det försumbart?

Alternativ 1, helt klart. Du sparar bara skatt om du har pengar utanför ISKt över minst två kvartalsskiften på rad. Du betalar nämligen en “kvartalsskatt” på själva insättningen också. Ska du vara med på tio börsintroduktioner per år så kommer du antagligen flytta in pengarna oftare än så.

1 gillning

Skatten är försvinnande liten på så små belopp. Även om 10 000 kr skulle ligga stilla ett helt år utan någon som helst tilldelning talar vi om 37 kr här. Räntan på ett sparkonto kanske landar på 45 kr efter skatt. Att investera i 82 kr per år är en droppe i havet jämfört med den förväntade avkastningen här.

1 gillning

Tack för era svar, då vet jag mera hur jag ska resonera och att detta inte är något att gå och tänka på.