ISK/KF eller FK?

Bakgrund, lysnade påer pod amotera elIer investera?

Tack förbra reflektioner. Intresant att räkna på human kapital.

I november 2021 amoterade jag/vi 1 500 000 sek. Hur ska vi tänka nu ska jag/vi låna upp 50% ( idag är lgh värd 2 600 000 sek.)
En nedgång på 400 000, är detta en vinnst eller förlust? Känns som en förlust. Men min bank man säger att amoteringen har varit bra för mig men sämreför dem.

Vi har fått ett erbjudande. Om vi går in med 2 500 000 ( var av lån 1300 000 sek) samt löser ut / säljer en obligaton lån 6% ränta med en förlust på ca 15%( vi kan kvitta mot vinster) värt 1 380 000 sek.
Banken som vi varit påväg bort ifrån vill ha oss tillbaka / mer aktiva.
De erbjuder 50% rabatt ( Avgiften) på de tre av fyra fonder som de erbjuder, samt gratis KF. V i vårt fall enlbanken värt 40’ per år + ca 18 000 iavgifts rabatt. (Om fondrabatten är på KF blir de ca 50’ till
Min kf på avanza är gratis deras kostar varför? ( ingen har något svar) de läser inte varadras avtal)

Ska jag fortsätt med KF/ISK? När räntan ökar?

Fick rådet av en annan mäklare att byta från ISK till FK. Vi årsskiftet ( gratis flytt) men att flytta från KF till FK gör att allt måste av yttras. Aktier känns svårare kostar mer än fonderna… ( enl vår mäklare är kostnasen lika mycket för fonderna och sys i en lägre kurs…

Tillbaka till orsaken…

PS vi kan låna 1 500 000 till 3,5% ränta i 60 månader bra eller inte. Detta gör att vi måste sänka vårt (långa + 5år) månads sparande från 25’ till 20’ en sänking med 20% ( byte sparform) samt att vi ser (kommer närmare) vad vårt boende verkligen kostar.

Vi kommer dock att fortsätta spara KF till vårt barn(barnbidraget+ev julklapp/födelsedagspen från mor och far föräldrar)

Tacksam för tips? Är jag rätt ute i våra/min tankar.

Det låter som banken lurat in dig i ett dyrt sparande som i första hand gynnar banken. Mitt råd är att flytta sparande. T ex till någon av

Om du väljer Lysa är du klar. Om du väljer någon av de två andra kan det vara bra att titta på avsnitt #99 för att förstå hur du skall placera pengarna.
Lysa har inte KF för privatpersoner, så om du vill fortsätta med det är det Avanza/Nordnet som gäller.

Vad gäller fondkonto vs ISK/KF så beskattas de senare, oavsett hur de faktisk går, som om de avkastar enligt statslåneräntan + 1%, d v s ungefär som ett bra bankkonto. Om du tror att du kan placera bättre än så lönar det sig med ISK/KF. Om du inte tror att du kan prestera bättre kan du lika gärna ha pengarna på ett bankkonto. Jag ser alltså ingen anledning alls att ha fondkonto.

2 gillningar

Tack, ser ut att bli 4% beskattning på isk/KF 2024?

Det blir ca 4% schabloninkomst. Skatten är 30% av (schablon-) inkomsten d v s ca 1,3%.

1 gillning

Ca 13 000 sek/ 1" de kräver en avkastning på 36 000 eller ca 4% kommer ex omx 30 index
Bli över 4% 2024?

Om jag hade en spåkula som kan förutse börsen skulle jag vara multimiljadär (det är jag inte)
Sanningen är att ingen vet. Det kan bli minus 50% eller plus 80%. Det är därför man inte skall placera pengar på så kort tid som ett år på börsen. Om du har pengarna där flera år kommer det antagligen vara fler positiva år än negativa, och har du dem där under tillräckligt lång tid kommer de totalt att avkasta mer än statslåneräntan.

2 gillningar