Fråga om förvaring av investeringskapital

Hej!

Jag har en summa jag tänkte använda till investeringar med kortare horisont. Kommer att använda mig av ISK och KF på Avanza och Nordnet. Men i och med att det kommer att vara snabba affärer in och ut och pengarna inte alltid kommer vara investerade undrar jag vad som är mest fördelaktigt: Att låta pengarna ligga på isk även när de inte ”arbetar”. Eller att ta ut dem till sparkonto medan jag väntar på nästa investering. Det som oroar mig är att alla de många insättningar som det senare alternativet medför kommer att påverka beskattningen för isk eller kf. Som jag förstått det så räknas alla insättningar ihop som del i att få fram underlaget för shablonbeskattningen.

Hur gör ni andra? Är det någon som kan bringa klarhet i detta vore jag tacksam.

Mvh Alex

Om du vet att du inte ska ha pengarna investerade under ett helt kvartal (två kvartalsskiften) eller mer, då lönar det sig att ta ut dem. Annars lönar det sig inte.

2 gillningar

Om du inte vet kan du ta ut pengarna inför ett kvartalsskifte i alla fall, för säkerhets skull. Det går ±0 om du behöver sätta in dem igen redan nästa kvartal. Eller, det kanske rent av går plus om de hinner generera några ören ränta på ett bankkonto innan de sätts in igen nästa kvartal.

Poängen med att ta ut pengarna för säkerhets skull är att du inte behöver gissa rätt om när och var dina pengar behövs. Om du ville investera på ISK förra kvartalet kanske du vill investera på KF nästa, fast inte vet det förrän affärstillfället dyker upp.

Både mitt och @emilv:s resonemang bygger på kunskapen om att skatten på en kvartalsbehållning är lika hög som skatten på en insättning av samma summa.

Jag har som fast rutin att rycka ut alla likvider från mina ISK och KF inför varje kvartalsskifte. Det är förmodligen ingenting jag tjänar nämnvärt på, men det skapar ändå frihet. Kostnaden är trots allt bara besväret av några knapptryckningar.

3 gillningar