Hej! Har av olika skäl sålt lite fonder på mitt ISK. Dessa pengar ska jag återinvestera i andra fonder under en period av åtta månader (mars-oktober). För att få så lite skatt som möjligt på de oinvesterade pengarna, hur bör jag tänka?
Ska jag plocka ut pengarna som inte ska användas innan nästa kvartal som börjar i april. Sedan varje månad lägga in den del som ska investeras?
Om jag inte räknar/tänker fel:
Det som ska investeras innevarande kvartal (mars) ska ABSOLUT ligga kvar, annars beskattas de dubbelt, d.v.s insättning och kvartalsskifte mars/april
Det som ska investeras nästa kvartal (april-juni) spelar ingen roll, antingen insättningen eller kvartalsskiftet mars/april beskattas
Det som ska investeras senare (juli-oktober) kan man ta ut till sparkonto eller liknande för att minska beskattningen.
Ogillar ju att ha oplacerade pengar på ISK:t, men vill också ha en liten pott tillgängligt i lekhinken för eventuella IPOs, SPAC:ar eller annat som kan dyka upp, med relativt kort varsel. (Och jag har oftast rätt kort sparhorisont på de jag går in i)
Samtidigt som då beskattningen då blir onödigt hög av att skyffla pengar mellan ISK:t och sparkontot som jag förstår det.
Är det nån som har en bra strategi att dela med sig av?
Jag använder värdepapperskredit för IPOs. Normalutfallet för en IPO-ansökan är att man inte får någon tilldelning, och om man får tilldelning är det ofta mindre än man ansökt om. Det skulle annars sammantaget bli mycket likvider för mig som bara står på olika konton och väntar på nästa negativa besked.
Värdepappersbelåning förutsätter dock dels att man känner sig bekväm med att handla på kredit, dels att man har så mycket belåningsbara värdepapper på kontot att krediten räcker för att täcka IPO-ansökningarna.